Hej alla kloka,

Tittar på passagesystem till det hus vi nu bygger och söker lite kloka råd.

En kort inledning för att sätta nivån:
Har ett gediget intresse av teknik och hemautomation där jag starkt förespråkar lokal kontroll och öppna api:er. Jag är därmed inte intresserad av Yale eller liknande, både ur funtionellt men också estetiskt perspektiv,.
Jag har alla möjligheter att anpassa en installation efter lämpligt teknik och produktval då vi bygger nytt.
Huset kommer vara "smart" i allt från KNX+dali till en liten home assistant ovanpå. Kommer dock hålla isär kritiska och icke kritiska funktioner så man får ett robust system. Exempelvis ska HA kunna krasha utan att man tappar kritiskt funktionalitet, likaså ska larmet vara stand-alone från knx även om de kommer kommunicerar på ett högre plan och exempelvis larmas på genom en KNX knapp. Hoppas detta ger lite förståelse kring vad jag tänker.

Nu till min poäng:
Jag vill sätta ett bra system för elektriskt lås på ytterdörr, garageport samt förrådsdörr, vill ha systemet stand-alone för att inte bygga för tajta beroenden.

Googlandet har varit intensivt och jag hittar ytterst lite information om andra som valt denna typ av lösning. Vilket förvånar mig då ett yale fort kostar 6tkr/dörr med diverse wifi-bryggor. Så finns det någon annan som gjort något liknande är jag mycket intresserad av era erfarenheter.

Det förslag jag arbetat fram:

Dörrcentral: hikvision DS-K2604T (4 dörrar)
Elektriska lås: elslutbleck från steplock "ST400" (för ytterdörr respektive förrådsdörr)
Garageport: Antingen använda de 2 lediga i dörrcentral direkt eller genom dry contact beroende på motorspecifikation
Keypad: 3 st hikvision DS-K1108AMK
Öppna knapp: Av samma fabrikat som invändiga brytare

Direkta frågor:

- Elslutbleck vs eltryckeslås vs motorlås?
Mitt resonemang: Försäkringsbolag säger endast "lås avsett för ytterdörr" varpå detta inte är begränsar, (på villor är det enklare att gå genom ett fönster än bryta en ytterdörr.) Vidare kommer vi ha draghantag på ytterdörr vilket gjorde låstiden för motorlås oattraktiv då dörren endast kommer hållas igen av själva låset. Elslutbleck innebär endast ingrepp på karm vilket är enklare att göra än på dörrblad, speciellt gällande kabeldragning.

- Alternativt fabrikat av dörrcentral?
Mitt resonemang: Hikvision ett av de ledande säkerhetsföretagen (trots kinesiskt) och deras prylar jag haft hittils har varit riktigt bra. Givetvis kommer jag vara försiktigt med internet access för detta. Alternativ som RCO & axema känns för kommersiellt och orimligt dyrt.

Typ av inpasseringsmetod? (fingeravtryck, kod, tagg, ansiktsigenkänning)
Mitt resonemang: Kod känns mest solitt, speciellt då min fru tenderar att glömma och tappa taggar/nycklar. Även för barnens skull känns det rimligt. Ur säkerhetssynpunkt överväger jag dock tagg varpå läsaren måste kunna ta det.

Något annat jag missat?

• Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Kika på proffslarmet ACRE/Vanderbilt SPC/AIC som förutom inbrott och brand även har stöd för motorlås. Larmet kan integreras med KNX alternativt Home Assistant (eller Homey), Du får då en professionell lösning för alla dina kritiska funktioner samtidigt som du kan utnyttja larmets alla delar för hemautomation.

• Gilla
Patrik_Hed och 1 till
  • Laddar…
@gol Vanderbilt är något jag under åren sett återkomma som "the thing" gällande larm. Har dock själv inte förstått grejen med det. Kan tänka mig att det är stabilt som tusan och uppfyller diverse krav, men känns även väldigt komplext för use-case villa.
Försökte kolla lite på Acre nu, men deras hemsidan är ju skrämmande dålig. Har du någon riktning du kan peka mig i?

Ursprungsplanen var att köra ett Ajax larm, har ett sedan tidigare och gillar deras produkter.

Målgruppen för SPC/AIC är egentligen butiker och företag men även privatpersoner som inte bara nöjer sig med ett vanligt hemlarm. Du kan låta en larmfirma installera det men har man bara lite basic larmkunskap så klarar man det på egen hand. Enklast är att använda det inbyggda webbgränssnittet för konfiguration. De har precis släppt en ny central AIC-1200 som verkar lovande och förhoppningsvis kommer få ett bra pris. Tycker dock du bör bygga ut den med trådade sektioner för bästa driftsäkerhet. Den vanligaste centralen för en vanlig villa är annars SPC4320. Finns en "mega"-tråd här på forumet som handlar om allt från inköp till installation och konfigurering av larmet på egen hand. För att vara transparent så är det jag som gjort integrationerna (i samarbete med ACRE/Vanderbilt) till Home Assistant, Homey, KNX mm

Ajax är ett trevligt larm, speciellt om man vill bara vill ha trådlösa sektioner. Stora nackdelen är dock att det är väldigt begränsat vad det gäller integration med hemautomationsystem såsom Home Assistant, Homey och KNX.

K
Ett proffsystem kostar långt ifrån de pengar som yale kostar per dörr. Känns inte helt säkert att köra Hikvision. Jag kör Nimly touch lås med fingeravtrycksläsning vilket är ett godkänt lås.

Bygger du ett hus så kan du köpa rätt dörrar från början. Med karmöverföring osv för motorlås. Moderna motorlås ska vara lika snabba som elslutbleck. Vad försäkringsbolag säger hos privatpersoner vet jag inte, men på företag ska det vara motorlås för att vara godkänt när man lämnar byggnaden.

Har man redan en nyckelknippa att bära runt på kan man ju köra tagg. Men annars är det ju skönt att kunna vara utan. Du kan ju tillåta kod när det är larmet inte är på. Så man slipper bära nycklar när man springer runt i trädgården tex. Slarvar hon bort taggen så programmerar du ju bara in en ny.

gol gol skrev:
Målgruppen för SPC/AIC är egentligen butiker och företag men även privatpersoner som inte bara nöjer sig med ett vanligt hemlarm. Du kan låta en larmfirma installera det men har man bara lite basic larmkunskap så klarar man det på egen hand. Enklast är att använda det inbyggda webbgränssnittet för konfiguration. De har precis släppt en ny central AIC-1200 som verkar lovande och förhoppningsvis kommer få ett bra pris. Tycker dock du bör bygga ut den med trådade sektioner för bästa driftsäkerhet. Den vanligaste centralen för en vanlig villa är annars SPC4320. Finns en "mega"-tråd här på forumet som handlar om allt från inköp till installation och konfigurering av larmet på egen hand. För att vara transparent så är det jag som gjort integrationerna (i samarbete med ACRE/Vanderbilt) till Home Assistant, Homey, KNX mm

Ajax är ett trevligt larm, speciellt om man vill bara vill ha trådlösa sektioner. Stora nackdelen är dock att det är väldigt begränsat vad det gäller integration med hemautomationsystem såsom Home Assistant, Homey och KNX.
Tack för vägledning och transparensen. Gjorde det lite lättare att lösa på. Deras nyliga namnbyte har inte haft den snyggaste övergången gällande länkar och sökningar.

Såg intressant ut, instämmer att trådar alltid gör att föredra men med erfarenheten från Ajax och fysiska begränsningen till justering så lutar jag åt trådlöst för larmet. Noterade att den modulen har stöd för trådlöst. Dock är ju estetiken på prylarna inte deras starka sida. har du koll på vilken härad prislappen förväntas hamna?

Håller med om begränsningen till integration med Ajax, hoppas dock det kommer bättre eftersom. Deras universal produkter hoppas jag dock man kan laborera med.

K knightjocke skrev:
Ett proffsystem kostar långt ifrån de pengar som yale kostar per dörr. Känns inte helt säkert att köra Hikvision. Jag kör Nimly touch lås med fingeravtrycksläsning vilket är ett godkänt lås.

Bygger du ett hus så kan du köpa rätt dörrar från början. Med karmöverföring osv för motorlås. Moderna motorlås ska vara lika snabba som elslutbleck. Vad försäkringsbolag säger hos privatpersoner vet jag inte, men på företag ska det vara motorlås för att vara godkänt när man lämnar byggnaden.

Har man redan en nyckelknippa att bära runt på kan man ju köra tagg. Men annars är det ju skönt att kunna vara utan. Du kan ju tillåta kod när det är larmet inte är på. Så man slipper bära nycklar när man springer runt i trädgården tex. Slarvar hon bort taggen så programmerar du ju bara in en ny.
Absolut, går du på motor lås med Axema/vaka, rco eller liknande så drar det iväg ordentligt. Har du några belägg för oron kring Hikvision? Känner till stora företag i England med höga säkerhetskrav som installerat kompletta hikvision system för passage kontroll i nutid. Så tänker att de nog uppfyller rätt bra krav. Finns andra kinesiska märken jag skulle vara försiktigare med.

Som du är inne på har jag full flexibilitet i dörr och karm, de kan sätta karmöverföring om jag vill. Men pga inga krav från varken if eller trygg hansa med motivationen att inbrottstjuvar sällan tar ytterdörren i en villa (vilket jag tycker låter rimligt) så lutar jag åt elslutbleck. Men skulle gärna feedback på folk som gjort det ena eller det andra. På pappret är elslutbleck snabbare (även om motorlås blivit snabbt), billigare och tål fler öppningar. Säkerheten vågar jag inte uttala mig om.

Idén väcktes faktiskt från Ekstrands showroom där de satt ett step lock elslutbleck på en ytterdörr. (Kommer dock inte köpa dörr från Ekstrands)

Hej,

De flesta försäkringsbolag kräver låsenhet i klass 3 på ytterdörrar, inget elslutbleck klarar detta. Ska du ha motorlås behöver du specialbeställa en villadörr med karmöverföring.

Har ingen erfarenhet av hikvision passersytem, deras cctv är rätt prisvärd. De flesta kommersiella passersystemen t.ex. rco kräver licenser och säljs generellt inte direkt till privatpersoner.

Generellt skulle jag säga att installera yale i klass 3, det är det enklaste och billigaste alternativet. Dorma dkey kan vara ett alternativ men vet inte om det säljs till privatpersoner.

Skulle även rekommendera att kika på ksenia, det är i grunden ett larmsystem men det finns passersystem till det. Samt att det finns flera smarta produkter, bra för hemautomation, går att integrera med knx, cctv etc. Dock behöver det förmodligen installeras av en larmfirma, men det går att spara in rätt mycket där om man förlägger kabel själv etc.

Installera inte SPC :)

Jag har precis installerat Ksenia och kör både trådat och trådlöst. Väldigt nöjd so far.

Övrigt för hemautomation kör jag lokalt Home Assistant helt utan cloud dependencies. Wiser och Shelly.

Lås kör jag ID Lock med Z-Wave modul.

Ubiquiti/Unifi har väl en lösning?

Jag har en dörr med Fuhr klass tre motor lås som fungerar toppen. Kodbricka på dörren och rf tagg på sidan och kan öppnas med valfritt ”smart” system som går att få in med en potentialfri kontakt

H hampz skrev:
Absolut, går du på motor lås med Axema/vaka, rco eller liknande så drar det iväg ordentligt. Har du några belägg för oron kring Hikvision? Känner till stora företag i England med höga säkerhetskrav som installerat kompletta hikvision system för passage kontroll i nutid. Så tänker att de nog uppfyller rätt bra krav. Finns andra kinesiska märken jag skulle vara försiktigare med.

Som du är inne på har jag full flexibilitet i dörr och karm, de kan sätta karmöverföring om jag vill. Men pga inga krav från varken if eller trygg hansa med motivationen att inbrottstjuvar sällan tar ytterdörren i en villa (vilket jag tycker låter rimligt) så lutar jag åt elslutbleck. Men skulle gärna feedback på folk som gjort det ena eller det andra. På pappret är elslutbleck snabbare (även om motorlås blivit snabbt), billigare och tål fler öppningar. Säkerheten vågar jag inte uttala mig om.

Idén väcktes faktiskt från Ekstrands showroom där de satt ett step lock elslutbleck på en ytterdörr. (Kommer dock inte köpa dörr från Ekstrands)
Har löst mitt via HomeyPro och sedan Danalock Zwave till dörrarna, förutom en garagedörr som har elslutbleck.
Har Danalocks keypad, men även kvar mekanisk nyckelmöjlighet, så det finns en möjlighet att ta sig in om allting skulle haverera.
Access tilldelar jag antingen via Homey (mer permaneta besökare) eller via Danalocks app (tillfälliga, typ hantverkare, sotaren).
De som får access via Danalocks app kan också ta sig in via keypad så dom behöver inte appen.
Detta är kanske ingen "high-end" lösning, men det fungerar riktigt stabilt och bra, och jag känner mig nöjd med den.
Nu har jag också lagt in närvarostyrning via Homey, så det är alltid upplåst när jag tar i handtaget.

A atomlab skrev:
Jag har en dörr med Fuhr klass tre motor lås som fungerar toppen. Kodbricka på dörren och rf tagg på sidan och kan öppnas med valfritt ”smart” system som går att få in med en potentialfri kontakt
Intressant, har du mer info om den lösningen?

K
H hampz skrev:

Har inga egentliga belägg, och som du säger finns det sämre val av de kinesiska märkena. En sak när det gäller kameror, men här är det fastighetens skalskydd. Det känns tryggare med något man känner igen, Assa, rco eller Vanderbilt.

Ja det finns nog en poäng i att de inte ger sig på dörren. Men motorlåset är säkrare. Frågan är nog mer hur de ser på om systemet i sig är godkänt. Hur gör de skillnad på ditt system och något från wish?

A amartin skrev:
Hej,

De flesta försäkringsbolag kräver låsenhet i klass 3 på ytterdörrar, inget elslutbleck klarar detta. Ska du ha motorlås behöver du specialbeställa en villadörr med karmöverföring.

Har ingen erfarenhet av hikvision passersytem, deras cctv är rätt prisvärd. De flesta kommersiella passersystemen t.ex. rco kräver licenser och säljs generellt inte direkt till privatpersoner.

Generellt skulle jag säga att installera yale i klass 3, det är det enklaste och billigaste alternativet. Dorma dkey kan vara ett alternativ men vet inte om det säljs till privatpersoner.

Skulle även rekommendera att kika på ksenia, det är i grunden ett larmsystem men det finns passersystem till det. Samt att det finns flera smarta produkter, bra för hemautomation, går att integrera med knx, cctv etc. Dock behöver det förmodligen installeras av en larmfirma, men det går att spara in rätt mycket där om man förlägger kabel själv etc.

Installera inte SPC :)
Tror du missade att läsa ordenligt innan du svarade: Som nämnt i mitt stycke har jag varit i kontakt med If försäkring kring frågan om krav varpå svaret var att sådant inte finns. Detta går även att läsa i deras villkor för hemförsäkring, sektion 4: https://www.if.se/globalassets/se/dokument/privat/hemforsakring-villkor.pdf - citerar "Ytterdörrar ska vara låsta med för ytterdörr avsett lås". Hade låsklassning varit ett krav hade de behövt skriva ut det explicit. Deras muntliga svar var att tjuvar inte väljer ytterdörren på en villa då fönster/altandörr är betydligt enklare att komma igenom. Detta har även presenterats i följande tråd lite mer omfattande (dock 2019): https://community.homey.app/t/hemforsakring-och-smartlas/18323
Finns enstaka som inför särskilda krav vid högre lösöresbelopp, dock var If's svar att nästa steg är krav på godkänt larm inte låsklassning.
Så detta är en vanlig missuppfattning.

Gällande Yale så har jag också nämnt att det inte är ett alternativ.

dkey: kikat på det, dock livrädd för deras licensupplägg samt proprietära upplägg.

Ksenia har jag dålig koll på.
H homelabber skrev:
Jag har precis installerat Ksenia och kör både trådat och trådlöst. Väldigt nöjd so far.

Övrigt för hemautomation kör jag lokalt Home Assistant helt utan cloud dependencies. Wiser och Shelly.

Lås kör jag ID Lock med Z-Wave modul.
@homelabber vill du utveckla kring din Ksenia installation? Kostnad, prylar, utförare etc.

S stugan_i_skogen skrev:
Ubiquiti/Unifi har väl en lösning?
Yes, dock mer kommersiellt fokuserat när du kommer över 1 st dörr. Samt väldigt inlåst, så lite avskräckande.
A atomlab skrev:
@atomlab detta hör jag gärna mer om! Vad har du för hub/master i det systemet

K knightjocke skrev:
Har inga egentliga belägg, och som du säger finns det sämre val av de kinesiska märkena. En sak när det gäller kameror, men här är det fastighetens skalskydd. Det känns tryggare med något man känner igen, Assa, rco eller Vanderbilt.

Ja det finns nog en poäng i att de inte ger sig på dörren. Men motorlåset är säkrare. Frågan är nog mer hur de ser på om systemet i sig är godkänt. Hur gör de skillnad på ditt system och något från wish?
Håller med i att de kända märkena klingar bättre. Samtidigt är jag lätt allergisk mot ocker-priser. Kommer av trust-issues blockera internetaccess till Hikvision enheten.

Angående hur de gör skillnad på riktiga lås och wish: De har ju lämnat det öppet för tolkning när de skriver "avsett för ytterdörr", så i värsta fall riskerar du legal tvist kring vad ett sådant lås är, har du klass 3 lås kommer de knappast på tal. Men sunt förnuft tror jag man kommer långt med, personligen har svårt att se att ett ordentligt elslutbleck som klarar 400kg listtryck är undermåligt. Eller omvänt, jag tror inte tjuven kommer lyckas bryta upp det och således blir det en ickefråga.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.