Plötsligt har det hänt något i vårt hus med en miljon spottar. Vill ju helst ta bort spottarna men nu finns de där.
I badrummet är det tre av 10 som inte lyser, men ibland får de temporärt för sig att funka. Ett rum är helt släckt, och sen har vi spottarna över matbordet. De går ibland att tända via centralen genom att trycka på knappen, men det behövs 5 försök och ibland slocknar de ändå igen.
Jag tycker att det har varit svårt att hitta elektriker som kan systemet. Någon här som har någon teori om vad som kan ha hänt?

• Elektriskt skåp med automatsäkringar, etiketter, lysdioder, och system för belysning och värme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
ullberg
Egentligen tror jag det vore bra att köra lite monitorering av KNX-bussen för att se att meddelanden skickas och det går att kommunicera med alla enheter, men kräver en dator med ETS-licens som jag antar att du inte har. Har du ETS-projektfilen (anläggningens konfiguration)? Utan den blir det utmanande för ens en elektriker att göra justeringar/programmera ev nya enheter om något gått sönder.

En av dina aktorer rapporterar ett fel (röda lampan på dimmeraktor 2), lite svårt att läsa i bilden men jag tror det där är en merten 649330, och i så fall säger manualen att det är överlast/kortis på den utgången - det borde vara först på listan över saker att åtgärda.

Samtidigt borde det iof bara påverka den utgången eller möjligtvis aktorn som helhet, men på din beskrivning verkar du har problem på flera ställen än så (aktorn har två utgångar, lät som att du hade problem på åtminstone tre ställen)

Vet du vad den utgången styr? Är det ett av dina ”problemrum”

/U

Edit: såg i en av dina tidigare trådar att du har projekttiden, och faktiskt också att vi i slutet av 2020 hade mailkontakt för att jag skulle göra en export baserat på den - men den bifogade filen blev bortfiltrerad och sen verkar vår kommunikation dött ut - fick du koll på hur din anläggning ser ut då för drygt 3 år sen?

Redigerat:
ullberg ullberg skrev:
Egentligen tror jag det vore bra att köra lite monitorering av KNX-bussen för att se att meddelanden skickas och det går att kommunicera med alla enheter, men kräver en dator med ETS-licens som jag antar att du inte har. Har du ETS-projektfilen (anläggningens konfiguration)? Utan den blir det utmanande för ens en elektriker att göra justeringar/programmera ev nya enheter om något gått sönder.

En av dina aktorer rapporterar ett fel (röda lampan på dimmeraktor 2), lite svårt att läsa i bilden men jag tror det där är en merten 649330, och i så fall säger manualen att det är överlast/kortis på den utgången - det borde vara först på listan över saker att åtgärda.

Samtidigt borde det iof bara påverka den utgången eller möjligtvis aktorn som helhet, men på din beskrivning verkar du har problem på flera ställen än så (aktorn har två utgångar, lät som att du hade problem på åtminstone tre ställen)

/U

Edit: såg i en av dina tidigare trådar att du har projekttiden, och faktiskt också att vi i slutet av 2020 hade mailkontakt för att jag skulle göra en export baserat på den - men den bifogade filen blev bortfiltrerad och sen verkar vår kommunikation dött ut - fick du koll på hur din anläggning ser ut då för drygt 3 år sen?
Tack snälla! Jag vill minnas att jag fick ordning på det som då var min fråga tack vare ditt svar 🙏.
Den röda lampan som lyser styr just matbordet. Det går att få igång belysningen ovan matbordet om man manuellt trycker in knappen på centralen ca 5 gånger. Ibland lyser den sen tills man släcker, ibland slocknar den efter typ 10 minuter.
Det andra rummet, som är helt släckt har också en röd lampa men där går det inte att få igång på detta sätt. Det rummet har en annan aktor, därför tänker jag att felet inte är på aktorn i sig.
Jag tror att jag har filen, ska leta. Har den filändelse .ets? Eller ngt annat?

ullberg
filen bör heta .knxproj

om du har flera utgångar som larmar för överlast/korslutning skulle jag börja med att reda ut det. Den aktorn som lyste rött i bilden - om jag såg rätt vad det var för aktor så är det en med 300w per kanal, vad har du för total effekt installerad på det den utgången styr? 300w för ett matbord låter mycket men kanske har du ett monster till armatur över matbordet - vad blir summan av effekt på de ljuskällor som ligger på den utgången? Givetvis dito för andra kanaler som larmar för överlast…

/U

ullberg ullberg skrev:

/U

Hej Ullberg,
Kan jag störa med en fråga?
Du skrev: ”En av dina aktorer rapporterar ett fel (röda lampan på dimmeraktor 2), lite svårt att läsa i bilden men jag tror det där är en merten 649330, och i så fall säger manualen att det är överlast/kortis på den utgången - det borde vara först på listan över saker att åtgärda”
Jag har en sådan fel, men om jag flyttar linjen till en annan dimmaktor då fungerar lampa. Hade varit kortslut eller överbelastning då hade den andra dimmaktor också visat fel.
Kan man ”nollställa” felet utan att ha tillgång till ursprungliga programm?

• Gilla
Tindrebäck
  • Laddar…
F Fravez skrev:
Hej Ullberg,
Kan jag störa med en fråga?
Du skrev: ”En av dina aktorer rapporterar ett fel (röda lampan på dimmeraktor 2), lite svårt att läsa i bilden men jag tror det där är en merten 649330, och i så fall säger manualen att det är överlast/kortis på den utgången - det borde vara först på listan över saker att åtgärda”
Jag har en sådan fel, men om jag flyttar linjen till en annan dimmaktor då fungerar lampa. Hade varit kortslut eller överbelastning då hade den andra dimmaktor också visat fel.
Kan man ”nollställa” felet utan att ha tillgång till ursprungliga programm?
Jag har inte hunnit ta tag i detta men ett rum har börjat funka igen utan problem, ett annat kan men trycka igång med dimmeraktorn. Ibland behövs 5 försök men sen lyser spotarna utan problem. Känner exakt som ovan. Det är ngt fel på dimmeraktor/ programmering snarare än kortslut eller liknande.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.