Verktyg & Maskiner
pleqtiz: [citat] fs450 är en fin röjsåg men lite väl klen för grövre röjning! en 480 alt 550 står på inköps listan för mej i höst! fs450n har även fått tagit över sly/grästrimnigen på gården med då våran jonsered GT 2126 va på tok för klen .. rena leksakerna :mad:
pleqtiz: dom funkar helt okej att använda! jag har en likadan fast märket besttool och den funkade helt utmärkt! för det där priset vore det ett klipp då jag betalade 995 för min! men den fick se sin förman när bosch stativet anlände :D
Daniel_N: Viktigt vid val av klinga är tanddelningen, dvs hur långt avståendet mellan tänderna är, vilket är direkt proportionellt mot antalet tänder per längdenhet klinga. Ju större tanddelning ju snabbare och grövre blir snittet som en tumregel. Viktigt är även tandningen, sk. negativ tandning är bra för kapning, medan kraftigare positiv tandning är bra för klyvning. Negativ tandning ger
phl: Ah, den 1534 som jag snurrade om tidigare i tråden är nog snarare en 2234 ;)
Patrik_Svl: Hej, Vid en total utförsäljning hos en lokal handlare i fjol köpte jag en oanvänd Paslode IM300/75 (Den svarta äldre modellen), vilken jag sedan knappt kört alls, eftersom han som hjälpt mig att bygga kåken haft med en spikpistol som både han och jag använt då den varit på plats. Idag skall jag dock ta med den och brädfodra en del, eftersom varken vän eller andra maskinen finns att
fredwel: Tycker 56 kg låter som en leksak, har hyrt en 200 kg-padda själv. Varför inte göra förarbetet först, lägga steenn och sen hyra den igen över en dag? (långt till uthyrningsstället?) Ett tips är att hyra den över en helg, då får du "rabatt" på en dag elelr två. Hämtade min padda fredag förmiddag och lämnade den måndag morgon och betalade runt 300 spänn för det. /fredrik
pikalurven: Tack. Jag har varit i kontakt med dom och dom har bara kraftigare rösågar begagnat. Verkar vara svårt att hitta begagnade röjsågar överhuvudtaget.
phl: Lustigt, även jag tyckte 135:an verkade stor och klumpig men efter lite användning så inser man att så inte är fallet ;)
snickarboden: Om det är ren planhyvling det gäller dvs att få virke till rätt dimension och med parallella ytor så ta en titt på de små portabla planhyvlarna med. De är faktiskt inte så dumma och klarar en hel del. Uppriktning dvs göra arbetsstyckena raka kan man göra på lite olika sätt, med rikthyvel, i såg, i fräs, med upp och nervänd elhyvel o s v... /Kent
Mats Bengtsson: [citat] Förmodligen är alla sågbord bra nog för det område de lämpar sig för. Det vill säga, skall du grovsåga plus minus 2 millimeter funkar ett sågbord, skall du finsåga plus minus 1/10-dels grad krävs ett annat sågbord. Så första frågan blir väl närmast vad du vill kunna göra med det. Har precis letat igenom marknaden själv och här är mina tankar: 1. Någon typ av
pleqtiz: idag när jag va in på rusta i sundsvall så fick jag se att dom har 3 olika dewalt artiklar! skruvdragaren i frågan.. en vinkel slip och en stor byggradio!! snart har dom väll hela sortimentet :/
mattiasp: Den första och viktigaste investeringen är "The Bandsaw Book" av Lonnie Bird. Jag köpte den när jag letade bandsåg, och det slutade med att habegäret försvann. Jag insåg helt enkelt att den bandsåg som kunde göra det jag ville skulle bli för stor och dyr. Beställ på lämplig nätbokhandel. Leveransen av amerikanska böcker brukar ta några dagar.
Reppo: Kollade på tex bosch och om jag förstår det rätt så har dom europa garanti men maskinerna måste skickas till deras kundtjänst nånstans för att sedan skickas ner på garantireparation? Ingen som haft problem med sin bosch maskin och som har köpt från duab och har erfarenheter om hur det funkar? Står ju på deras hemsida att dom importerar själva så då borde väl dom stå för
vespaman: Min stackars dremel har jag använt många timmar, och de senaste kanske 15(!) timmarna (gångtid) i en supertät glasfiberdimma (håller på att renovera en plastbåt). Fattar inte att den håller - glasfiberdammet är ju inte precis hallon för maskiner. Så alla är iaf inte av dålig kvalitet!
snickarboden: Finns info om den på Bosch's sidor men även infon att den inte säljs i Sverige. Den kan ju vara bra ändå även om den är parallellimporterad. /Kent
phl: Den kollade den precis innan jag skickade mitt förra inlägg. Hade nog knipit kitet om inte frugan sett purken ut =)
Drogen: Det var tyvärr riktigt smäckigt. Troligen även fel på den. La en linje på väggen och man såg med blotta ögat att det var snett. Dessutom var den inte självnivellerande. Tyvärr bara att lämna tillbaka...
ktm525: skönt att höra att man inte är ensammen om att ha dissat tvingen
jbr: [citat] Hmmm.... sån'a där inlägg kan ju uppfattas som direkt konsumtionshämmande... ;-) /jbr
JanneSjo: Hej jag har just köpt en skruvdragare Bosch GSR 12V VE-2 (heavy Duty) - och då följde det med Bosch hålsågar bits mm ( bra pris tror jag 2795kr) jag tittade på större hålsågar från Bosch och de finns i samma typ som -------------------------------------------------------------------------------- [citat] de är dock ganska dyra >500kr Bosch normala ca 140kr för 56mm verkar dock bra med
d-sajn: 5-56 är kung. Funkar nu, gjorde rent alla kontaktytor och vipps så fungerar det.
P-plats: Hultafors har även billigare pass... ...tex SM200 som kostar ca 500:- Produktinformation Hör med närmsta Järnaffär eller på bygghandeln.
snickarboden: Är den så gammal? Lägg gärna upp en bild! De nyare från 90 talet i svart plast är liksom så långt från dessa som jag avser, det var gedigna maskiner mestadels i metall men med kåpor i svart plast. /Kent
Styx: Jo, nu löste det sig ändå. Köpte en av en plåtis här som jag jobbar en del med. Grejen var att jag ville ha den lite snabbt och tänkte ifall någon visste någon butik som brukade ha på lager..
Totte_S: Säkert ett tråkigt svar, men leta begagnat, hittade just nu ett par olika Jonsered etc på blocket för 1200 - 2000 spänn. Säkra köp, då allt går att laga, (=det finns reservdelar).