2 767 läst ·
12 svar
3k läst
12 svar
Ny sticksåg från Makita
Kanske fel blå färg? 
Fel nyans på Makitan ja, för det var väl givetvis så alla tolkade det? *S*
Hmm, t o m grannen kommenterade min förtjusning kring 135'an idag *S*
/Kent
Hmm, t o m grannen kommenterade min förtjusning kring 135'an idag *S*
/Kent
I det här forumet nämns en Makita och en Bosch. Jag är just nu väldigt besviken på min sticksåg (min andra sticksåg, en Bosh grön PST 850-PE). Problemet jag har är att sågen alldeles för lätt sticker iväg i sidled i MDF-skivor på 15 mm, ännu värre om man sågar i vinkel.Styx skrev:
Jag vet att sticksågar inte är särskilt exakta, men det räcker med att vända sågen upp och ner och se hur mycket spelrum sågklingan har i sidled (inklusive spelrummet i själva rullen) jämfört med en Festool för att se att det finns de som rimligen kan såga rakare.
Är Makaitan som nämns, eller Boschen, eller Festoolen, så mycket bättre att det ger en markant skillnad att byta upp sig?
--- Mats ---
Medlem
· Västerbotten
· 550 inlägg
Kanske att påstå det uppenbara, men även en Festool eller 135'a sågar snett och bråkar, om den inte har ett fräscht och bra blad. Ibland underskattar man slitdelarnas betydelse..
Jag gillar Boschs blad "T101D", men trots kombinationen 135'a och T101'or slåss det lite när man kört för länge med ett blad.
Jag gillar Boschs blad "T101D", men trots kombinationen 135'a och T101'or slåss det lite när man kört för länge med ett blad.
Angående det med att Festo's stickis blad pendar mindre i sidled är rätt....
Problemet är bara att Festos styrningar ligger på hela tiden och de få gångerna man verkligen behöver dem är i typ diskbänkar eller då man har högre krav på 90 grader kan ge än vad en vanlig stickis kan ge. Här är 135'an bättre eftersom man sätter emot dem då de behövs
Detta kräver dock att man verkligen kör med nya blad och tar det extremt lugnt eftersom minsta värme får klingan att wobbla.
.
Sen gillar jag de mindre vibrationerna i 135'an kontra Festo EQ300 samt att jag inte behöver verktyg till 135'an för att flytta eller gera sågbordet.
Min gamla GST60 som är föregångaren till GST85 och som hängt med i snart 20 år sågade spikrakt idag. Eftersom jag har 135'an med så är 60'an "skrotsågen" dvs för gips, rivning etc.
/Kent
Problemet är bara att Festos styrningar ligger på hela tiden och de få gångerna man verkligen behöver dem är i typ diskbänkar eller då man har högre krav på 90 grader kan ge än vad en vanlig stickis kan ge. Här är 135'an bättre eftersom man sätter emot dem då de behövs
Detta kräver dock att man verkligen kör med nya blad och tar det extremt lugnt eftersom minsta värme får klingan att wobbla.
.
Sen gillar jag de mindre vibrationerna i 135'an kontra Festo EQ300 samt att jag inte behöver verktyg till 135'an för att flytta eller gera sågbordet.
Min gamla GST60 som är föregångaren till GST85 och som hängt med i snart 20 år sågade spikrakt idag. Eftersom jag har 135'an med så är 60'an "skrotsågen" dvs för gips, rivning etc.
/Kent
ACME>Det roliga är att måtten på den och 85'an är så gott som identiska men 135'an ser större ut.
/Kent
/Kent
ACME, Jag tyckte precis som du att 135:an kändes klumpig då jag klämde på den i butiken. Var i valet och kvalet om jag skulle köpa 85:an eller 135:an. I slutändan litade jag på alla lovord 135:an fått här på forumet och köpte den.
Nu efteråt när jag använt den en tid så tycker jag inte alls den känns klumpig. Funkar hur perfekt som helst. Är det något som strular/blir snett eller så, så är felet mellan handtaget och kepsen (eller fel sågblad)
Nu efteråt när jag använt den en tid så tycker jag inte alls den känns klumpig. Funkar hur perfekt som helst. Är det något som strular/blir snett eller så, så är felet mellan handtaget och kepsen (eller fel sågblad)
Klicka här för att svara
