Hej,
Jag försöker såga 22 mm golvspånskivor. Jag har en B&D cirkelsåg med det är extremt jobbigt båda med en grov klinga och en fintandad klinga. Klingor blir snabbt varm och den fintandade böjde sig helt under ett försök. Vad gör jag fel?

Sedan till min kap-och gersåg. Enligt försäljare ska man ha den grova klingan till fina skärningar och den fintandade till grova skärningar. Det är väll precis tvärtom eller hur? Vilken klinga ska jag ha till mdf/furu golvsocklar?

tack

Olivier

Kolla så att klinga och klyvkniv linjerar samt att om du kör med anhåll att det är parallellt med klingan.

Ja, du har rätt och den försäljaren får nog läsa på en del eller såga lite nån gång med.

Kör fintandat till inredning och den grova till rent byggjobb.

/Kent

Att såga 22 mm spån ska normalt inte vara någon större ansträngning. Hur är det med dina klingor, är de fortfarande vassa? (Spånskivor sliter klingor nåt grymt.) Du skulle kanske testa med en ny klinga? Det kan göra underverk.

......varm så att den böjde sig...??
Jag har kört klingor riktigt varma men jag har aldrig lyckats böja någon,har du vänt den fel??
Har du texten utåt på klingan?

Bordet på sågen kan vara skevt

Hej!
Jag har klingan åt rätt hål. Texten utåt.
Använda man den grova klingan till spånskivor?

Min grova klinga kan vara liten sliten... Den tåg stryk när jag gjorde hål till mina nya fönster i en vägg med 2,5 cm puts på insidan. Körde genom putsen som var armerad med ståltråd så att det gnistrade... tror ni att jag har fördärvat min cirkelsåg med detta eller?

oderooy skrev:
Hej!
Jag har klingan åt rätt hål. Texten utåt.
Använda man den grova klingan till spånskivor?

Min grova klinga kan vara liten sliten... Den tåg stryk när jag gjorde hål till mina nya fönster i en vägg med 2,5 cm puts på insidan. Körde genom putsen som var armerad med ståltråd så att det gnistrade... tror ni att jag har fördärvat min cirkelsåg med detta eller?
Jag tror snarare att du har gjort klingan väldigt slö. Detta kan resultera i ett det sen går väldigt trögt att såga, blir varmt osv. Lämna iväg klingan för slipning eller köp ny. Se sen till att ha en klinga du bara använder för "fula jobb", spånplatta, gips osv. Viktigt är också att lyssna på maskinen, och inte bara mata på i den takt man känner för när man sågar.

oderooy skrev:
Hej!
Körde genom putsen som var armerad med ståltråd så att det gnistrade... tror ni att jag har fördärvat min cirkelsåg med detta eller?
Eeh, kanske inte så konstigt att klingan är lite slö efter en sådan behandling...?
Du kan ju behålla den klingan till liknande rivningsjobb och köpa en ny klinga du kan ha när du skall såga.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.