26 379 läst ·
24 svar
26k läst
24 svar
Sänksåg?
Sida 1 av 2
Det stämmer, det är en typ av cirkelsåg, fast istället för en sk pendelhuv, som automatiskt skjuts tillbaka och blottar klingar när du för fram sågen mot regeln eller vad du nu ska såga, så för du ner klingar uppifrån och ner, om du släpper handtaget åker klingar upp, och du får en plan bottenplatta. Här finns mer info:gadeberg skrev:
Festool Sverige - elverktyg, tryckluftsverktyg och tillbehör för högsta anspråk
//daniel
Här finns lite förklarande filmklipp:
Festool - Faster
Festool - Faster
Finns det något annat märke som gör nåt liknande.
Nu förstår jag absolut varför alla vill ha en sänksåg ifrån Festool..
Är just detta en specialite från Festool eller har dom mer grejjer med extra finesser?
Nu förstår jag absolut varför alla vill ha en sänksåg ifrån Festool..
Är just detta en specialite från Festool eller har dom mer grejjer med extra finesser?
Faktiskt massor. Enklaste är nog att du söker här på forumet...bland verktyg som jag tycker sticker ut som extra genomtänkta och välbyggda: sticksåg, sänksåg, skruvdragare med olika chuckar, transmissionsexcenter (rotex)+festools slippapper, skensystemet, systainrarna, basis+plus bordet, överhandsfräs, borr o bitsgadeberg skrev:
sen kan jag tänka mig att den stora hyveln med obegränsat falsdjup, cs 50/70, kapex, dammsugarna, kexmaskinen också är riktigt trevliga maskiner
Det finns egentligen bara 1 festool-köp som jag inte är så impad av, och det är en bitshållare med låsring för vanliga bits att sätta i centrotec-chucken, denna bitshållare var inget speciellt..vare sig bättre eller sämre än en bitshållare från något annat proffsmärke (dock dyrare än de flesta
nej finns faktiskt ett till kom jag på...ett "spån-sprut-skydd" i plast för sticksågen, var ivägen o mest störigt.
Produkter som diskuteras: "bitshållare"
Bitshållare
Våra bitshållare är designade för att erbjuda bekvämlighet och enkelhet när du arbetar med olika skruv- och borrprojekt. De håller dina bits stabila och säkra under användning, vilket möjliggör mer noggrannhet och effektivitet i ditt
Läs mer
Daniel>Använde du det ihop med dammsugare? På min Bosch så är det "skyddet" oanvändbart utan den men ger nästan helt spånfri sågning ihop med dammsugare.
Alla>En stor fördel med Festo är deras systemtänkande, systainrar kanske inte låter så häftigt men skall man hasa med sig en massa verktyg så är det ett stort plus att kunna sätta ihop lådorna. En annan trevlig innovation är deras sladdsystem.
gadeberg>Festo's CS55 och CS75 är unika, liknande produkter finns men inte med de små extra fördelarna som är mer än bra. T ex att skärlinjen i 90 grader och vid tiltning överensstämmer.
/Kent
Alla>En stor fördel med Festo är deras systemtänkande, systainrar kanske inte låter så häftigt men skall man hasa med sig en massa verktyg så är det ett stort plus att kunna sätta ihop lådorna. En annan trevlig innovation är deras sladdsystem.
gadeberg>Festo's CS55 och CS75 är unika, liknande produkter finns men inte med de små extra fördelarna som är mer än bra. T ex att skärlinjen i 90 grader och vid tiltning överensstämmer.
/Kent
Faktum är att Makita har kommit med en TS55-kopia till makitapris. Väl värt att titta på. Dessutom finns Mafell, men priserna på Mafell är i samma härad som Festool. Dessutom är det dåligt med Mafellåterförsäljare i Sverige.snickarboden skrev:
Jämför följande maskiner med skena, varvtalsreglering, utan systainer :
Makita SP6000X1 Tauchsäge
Festo TS 55 EBQ-FS Tauchsäge
Makitan har faktiskt lite bättre specifikationer än Festoolen
Jag kan absolut tänka mig att makitan är bra. Min uppfattning är att makitas toppverktyg är i absolut världsklass, sen har de en hel del verktyg som inte riktigt är på samma nivå, men den allra största skillnaden mot festool i mina ögon är att makita totalt saknar system-tänkande.mattiasp skrev:Faktum är att Makita har kommit med en TS55-kopia till makitapris. Väl värt att titta på. Dessutom finns Mafell, men priserna på Mafell är i samma härad som Festool. Dessutom är det dåligt med Mafellåterförsäljare i Sverige.
Jämför följande maskiner med skena, varvtalsreglering, utan systainer :
Makita SP6000X1 Tauchsäge
Festo TS 55 EBQ-FS Tauchsäge
Makitan har faktiskt lite bättre specifikationer än Festoolen
Sticksågen passar inte på skenan, inte heller överhandsfräs. En sån detalj som att höjden på bordet på Kapex är exakt lika högt som en systainer storlek 1, så att du kan använda en sådan som materialstöd om du ställer allt på golvet eller på ett bord, det är en typsik festool-detalj, medan det känns extremt långt bort från Makitas filosofi.
En annan skillnad är att makitas tillbehörsprogramm är extremt fattigt i förhållande till festool. Men å andra sidan har makita en mycket större bredd med nästan alla typer av handelverktyg, medan festool är klart smalare.
//Daniel
Jag är själv slav i Festoolträsket, så jag vet precis vad du pratar om. Däremot kan Makitan nog vara ett bra alternativ för de som bara skall ha en sänksåg. Troligen är den hållbar och håller precisionen, och har dessutom lite bättre specifikationer, som sagt.
Jag udrar om de har förbättrat det som är dåligt med TS55:an ? Det som inte är så bra på TS55:an är att djupskalan är graderad i sågdjup utan skena och att de klingor som passar till maskinen har olika bredd, vilket ger problem med gummiskenan.
Jag udrar om de har förbättrat det som är dåligt med TS55:an ? Det som inte är så bra på TS55:an är att djupskalan är graderad i sågdjup utan skena och att de klingor som passar till maskinen har olika bredd, vilket ger problem med gummiskenan.
mattiasp skrev:
ja....det finns nog de som börjar med den tanken..ska bara ha en sänksåg....men det verkar vara få som stannar där....
Angående klingbredden så irriterar det mig rejält...spelar förmodligen i verkligheten väldigt liten roll då det rör sig om så väldigt lite, fast bara vetskapen irriterar. Har funderat på att med hjälp av någon form av lim shimsha de klingor som är för breda, men jag vet inte riktigt var jag kan få tag på så tunn plåt...Någon som har några ideer eller annan lösning?
tydligen så har det kommit en ny version av Ts55 i från festool
Ah! Missade den, men förstår inte vad som är uppgraderat?
Glidytanpå min såg som är tre år gammal fungerar hur fint som helst (Det är inte där motståndet sitter. Dammsugarslangen som hakar i styrskenan är väl det största motståndet, men det löser man med deras avvisare).
Styrbackar med excenterinställning, fjädrande klyvkniv, FastFix och dubbla splitterskydd har jag också.
Säljpropaganda?
Glidytanpå min såg som är tre år gammal fungerar hur fint som helst (Det är inte där motståndet sitter. Dammsugarslangen som hakar i styrskenan är väl det största motståndet, men det löser man med deras avvisare).
Styrbackar med excenterinställning, fjädrande klyvkniv, FastFix och dubbla splitterskydd har jag också.
Säljpropaganda?
