13 689 läst ·
13 svar
14k läst
13 svar
Röjsåg/gräsröjare
Hej!
Jag ska skaffa en röjsåg/gräsröjare och har tittat på Husqvarna maskiner.
Valet står nu mellan en 325RDx eller en 335Rx.
Den kommer att användas till högt och tjockt gräs samt sly i storlek som en tumme ett par gånger om året.
Resten av tiden kommer jag ha den i trädgården. Mest gräs men även lite björnbärssnår som ska hållas nere.
Hur mycket effekt behöver man?
335:an (2,2hk) är garanterat overkill i trädgården, men räcker 325:an (1,2hk) till det tjocka gräset?
/Martin
Jag ska skaffa en röjsåg/gräsröjare och har tittat på Husqvarna maskiner.
Valet står nu mellan en 325RDx eller en 335Rx.
Den kommer att användas till högt och tjockt gräs samt sly i storlek som en tumme ett par gånger om året.
Resten av tiden kommer jag ha den i trädgården. Mest gräs men även lite björnbärssnår som ska hållas nere.
Hur mycket effekt behöver man?
335:an (2,2hk) är garanterat overkill i trädgården, men räcker 325:an (1,2hk) till det tjocka gräset?
/Martin
Effekterna mäts nog lite godtyckligt vill jag påstå.
Jag har testat Jonsered GT2124 (1,0 hk) som var för slö, en Tanaka TBC230B (1,1 hk) som klarar det mesta och nu sist en Stihl FS55 (1,0 hk) som har allra mest power. Och då är inte Stihl starkast på papperet, men är en riktig arbetshäst den lilla effekten på papperet till trots.
Bäst är att ta ut den ur butiken och testa den, först då vet du vad det orkar samt hur mycket den vibrerar.
Men jag tror också att 335 är overkill, men därmed inte sagt att det är ett dumt val, det är ju kul med motorer, inte sant?
Mitt tips är ändå att 325 kommer att orka, och kanske ännu bättre med en gräsklinga på den.
Jag har testat Jonsered GT2124 (1,0 hk) som var för slö, en Tanaka TBC230B (1,1 hk) som klarar det mesta och nu sist en Stihl FS55 (1,0 hk) som har allra mest power. Och då är inte Stihl starkast på papperet, men är en riktig arbetshäst den lilla effekten på papperet till trots.
Bäst är att ta ut den ur butiken och testa den, först då vet du vad det orkar samt hur mycket den vibrerar.
Men jag tror också att 335 är overkill, men därmed inte sagt att det är ett dumt val, det är ju kul med motorer, inte sant?
Mitt tips är ändå att 325 kommer att orka, och kanske ännu bättre med en gräsklinga på den.
Visst är det kul med motorer! Ibland känns det nästan som att jag försöker hitta en ursäkt för att köpa den stora maskinen. 
Jag räknar med att köra med gräsklingan i det kraftiga gräset, men hur grova grenar kan man ta med en sådan?
Jag har lånat en skogsröjsåg en gång och det var nästan inget som stoppade den! (En Husqvarna 250Rx med gräsklinga, 50cm3 maskin) Men då blir det lite väl otympligt.
Jag räknar med att köra med gräsklingan i det kraftiga gräset, men hur grova grenar kan man ta med en sådan?
Jag har lånat en skogsröjsåg en gång och det var nästan inget som stoppade den! (En Husqvarna 250Rx med gräsklinga, 50cm3 maskin) Men då blir det lite väl otympligt.
Vi har både gräs och grövre blad typ pestskrå med vedartade fingertjocka stammar. Funderade först på en mindre konsumentmaskin, men valde till slut att köpa en lite större "proffs" maskin begagnat. En Jonsered RS52 för 2000kr (kostar väl 6-7 tusen ny). Med sele är det en smidig maskin och det tar det mesta med en alu-förstärkt trimmertråd. Grövre saker kör jag med en kniv. Snabbt går det också 
Det är nog en klinga som gäller så fort det kallas för träd, här kommer en guide för att välja rätt skärverktyg:
STIHL - Det rätta skärverktyget för varje behov
Fast jag har hört någon säga att det går att slå av träd upp till 4 cm i diameter med gräsklinga och att det då ger en ful skäryta som lättare tar död på roten än om du kapar den med en sågklinga, för då kommer det ofta nya skott ur roten.
Men jag vet inte, jag är ny på detta och jag söker fortfarande efter en slyig slänt att slå av någon natt...
STIHL - Det rätta skärverktyget för varje behov
Fast jag har hört någon säga att det går att slå av träd upp till 4 cm i diameter med gräsklinga och att det då ger en ful skäryta som lättare tar död på roten än om du kapar den med en sågklinga, för då kommer det ofta nya skott ur roten.
Men jag vet inte, jag är ny på detta och jag söker fortfarande efter en slyig slänt att slå av någon natt...
har en Stihl FS450 som jag kör runt med på tomten och med slyklingan tar man lätt "träd" med diameter på ca 3-4cm. Fruktansvärt bra kraft i grejjerna tycker jag. Tråden tar och mycket krövre grejjer än jag först trodde.
Sågklingan använder jag extremt sällan. Faktiskt bara 2 ggr på 2 år. Är det så stora grejjer som ska bort brukar jag köra med motorsågen.
Grymt smidig så röjsåg tycker jag. Men betydligt dyrare än 2 papp
Sågklingan använder jag extremt sällan. Faktiskt bara 2 ggr på 2 år. Är det så stora grejjer som ska bort brukar jag köra med motorsågen.
Grymt smidig så röjsåg tycker jag. Men betydligt dyrare än 2 papp
Köpte i veckan en Stihl FS100 och till den en slyklinga. Har ännu bara kört den med trimmer och inga problem att köra den i kraftigt gräs med inslag av halvmeterhög kirskål som i vissa fall är lillfingertjock och i kombination med kraftigt gräs.
Så nu ska slyklingan på och rensa ett område med gräs och fingertjock sly.
En enkel sele följer och så har den en motor de kallar 4-mix som påstås har en karaktär av 4-takt, men vikten av en 2-takt och att den körs på oljeblandad bensin.
Så nu ska slyklingan på och rensa ett område med gräs och fingertjock sly.
En enkel sele följer och så har den en motor de kallar 4-mix som påstås har en karaktär av 4-takt, men vikten av en 2-takt och att den körs på oljeblandad bensin.
Det låter som att du har tänkt att använda den i fritidshuset ("..ett par gånger om året..") och hemma i villan/radhuset ("Resten av tiden..")?. I så fall kan det vara bökigt att transportera den om du bara har en vanlig bil. Husqvarna har en med delbart rör som är jättesmidig för just transport mellan fritidshus och hem.Martin_A skrev:
Kanske är det en viktigare parameter än motorstyrkan?
Många som kör Sthil verkar det som. Jag gjorde en snabb jämförelse mellan motorstorlekarna. Tittar man på det så verkar en Stihl FS450 vara en skogsröjsåg. Dvs ungefär lika som den maskinen jag lånade. Så den tar nog det mesta men kanske lite tung och väl kraftig för mina behov.
En Stihl FS100 verkar vara ett mellanting mellan dom maskinerna jag har tittat på.
Fritidshuset - villan stämmer. En delbart rör kan som sagt vara smidigt och detta har den mindre maskinen (325RDx). Men jag ska inte flytta den några längre sträckor så det är nog inte nödvändigt.
Den större maskinen (335Rx) har en bättre sele och det följer med en sågklinga. Men den är 1400:- dyrare (5700
! Men sånt får ju inte hindra när man köper roliga maskiner 
Kanon med alla synpunkter!
En Stihl FS100 verkar vara ett mellanting mellan dom maskinerna jag har tittat på.
Fritidshuset - villan stämmer. En delbart rör kan som sagt vara smidigt och detta har den mindre maskinen (325RDx). Men jag ska inte flytta den några längre sträckor så det är nog inte nödvändigt.
Den större maskinen (335Rx) har en bättre sele och det följer med en sågklinga. Men den är 1400:- dyrare (5700
Kanon med alla synpunkter!
Jag vet bara inte om Husqvarna känns så fräscht.
Har du tänkt att lägga dessa pengar så kan du få mycket kul maskin för pengen, kolla bl.a. in denna site:
TANAKA - Professionella maskiner för skog - park - trädgård
Tanaka har kanonkvalitet!
Har du tänkt att lägga dessa pengar så kan du få mycket kul maskin för pengen, kolla bl.a. in denna site:
TANAKA - Professionella maskiner för skog - park - trädgård
Tanaka har kanonkvalitet!
Var ute och körde FS100 med slyklingan igår. Inga problem att orka med blandat gräs och sly upp till fingertjocklek på en igenväxt gammal skogsväg. Ett snabbt byte till trimmer så var "midsommarslåttern" även fixad på en liten äng bredvid stugan. Har man mycket sly i "tumtjocklek" eller lite grövare skulle jag nog komlettera med en klinga.
Tanaka rockar verkligen.haddirajan skrev:
Jag kör en TBC 430 PFLV och den är helt grym. Rekommenderas.
P
pleqtiz
Verktygstokig
· Västernorrland
· 1 776 inlägg
pleqtiz
Verktygstokig
- Västernorrland
- 1 776 inlägg
fs450 är en fin röjsåg men lite väl klen för grövre röjning! en 480 alt 550 står på inköps listan för mej i höst! fs450n har även fått tagit över sly/grästrimnigen på gården med då våran jonsered GT 2126 va på tok för klen .. rena leksakernaMartin_A skrev:
Klicka här för att svara