Verktyg & Maskiner
Martin_Blomberg: Drar upp en gammal tråd. Tänkte polera bilen och funderar på att köpa en polermaskin med dubbla huvuden. Finns en variant på K-rauta med ett stort huvud som har elektronisk reglerbart varvtal. Kina maskin av märket Meec. Funderar även på Cotechs med dubbla polerhuvuden på Clasohlson: http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=12074034 Mitt behov är att polera bilen max 2 ggr per
Johan Gunverth: Skräp i hålet brukar det vara. Hade det på min GST100 i veckan och betedde sig precis som ni beskriver. En träflisa hade pressats in och det var hyfsat enkelt att få ut den.
hecke: Kompletterar Mattias lista med följande http://www.woodworkforums.ubeaut.com.au/ http://www.routerworkshop.com/ http://www.inthewoodshop.org/menu.shtml http://woodshopnews.com/ME2/Default.asp rec.woodorking http://groups.google.com/advanced_group_search?q=Search+group:rec.woodworking&num=100&hl=sv För en bra befintlig lista se http://www.woodworkforums.ubeaut.com.au/showthread.php?t=34739 Det
P-plats: [citat] Har nog med kostnader att göra vid tillverkningen... ...eller bara en kännsla hos folk! ;)
Alko: [citat] Risk att tjejen kanske också tar till verktyg i sängen då.... ;) Jag slog till på en Fein Dustex II till min Top 250, då blev min tjej nöjd iallafall, föredrar den till hushållsdammsugningen framför vår gamla :) Maskinen är verkligen så bra som alla säger, häromdagen jobbade jag lite med golvlister och hårdmetallraspning av mindre limbelagd betongyta innan målning. Min dag
mattiasp: Alltid kul att höra hur det gick! I alla fall för oss som sedan en längre tid mer eller mindre dagligen kollar på forumet.
Mats_C: OK! beställer en klinga fråm Clasolsson. Hoppas den håller längre än original!
Fidde_jkpg: Hej, Finns det något bra verktyg som klara av av skilja ut träreglar elledningar och nätverkskablar ? Vi har 12mm spån + 13mm gips i innerväggarna.
Farzan: Nja, jag menar inte att 6000 låter för mycket för specialgjorda lister, men det är ändå ingen försumbar skillnad mot standardlister så om Ekesiöös visar sig passa, så....
hecke: Med lite övning och rätt anlag så går det att svetsa underupp i vanliga konstruktionsstål, dock är det en helt annan sak att göra det i rostfritt eller syrafast. Det är relativt svårt. Om man skall svetsa grovt som grävskoppor så är högutbyteselektroder som FeMax 5,0 mm riktigt sköna att svetsa med. Man bygger lite mtrl med en sträng då, dock blir svetshandtaget så jäkla varmt
P-plats: [citat] Du hörde inte när dom skulle börja sälja dom??? Jag har kunder som tycker GSR:en går för sakta och andra liknade maskiner som GDR:en går betydligt fortare...
vojma: [citat] Köpte en ny mobil till min dotter som visade sig vara full av oscena foton. Butiken hävdade stenhårt att de alltid "nollade" mobiler som kom tillbaka... Uppenbarligen inte alltid... /V
Johan Gunverth: [citat] Gärna en maskin med lite förbjudna flamskyddmedel så att man får nöjet att slänga den i naturen efteråt. Glöm inte att ta en rejäl omväg med miljövidrig bil för att byta den första havererade maskinen. Lämna bilen på tomgång medans du väntar på att en slavande kines får jobba över utan ersättning för att montera en ny 99:--maskin. Ursäkta svamlet, men jag reagerar
Granville: Tack för hjälpen, det här var ett bussigt forum!! Det verkar som åtminståne Cramo har verktyg för detta :) Ska höra med dem senare i veckan!!
coss: Lyfter!!! Funderar på att skaffa mig en liten laser. Efter ett år så har det hänt lite på marknaden antar jag. Vad köpa för ca 500-1000:-?? Såg en liten skil på Bauhaus för 700 som man kan vrida laserstrålen på....verkar ju rätt ok. men det är ju ingen Krysslaser.. är det bättre kanske??
phl: Ämnet skenor-till-cirkelsåg har ju varit uppe i diverse trådar tidigare. Bl.a. har en "deluxe-variant" av rätskivan diskuterats, sök så skall du finna...
sandhall: Har en kompressor från ABAC:s "blue line" med ungefär motsvarande prestanda. Räcker till 90mm spik. Men visst går kompressorn ofta. Har dock aldrig behövt vänta på att trycket skall byggas upp.
Marcus J: [citat] Ja, den heter onekligen Bigg Lugg... Är dock inte av samma typ som den från Coastal Tool. Tack ändå!
Per-Erik: [citat] Jag stod & valde mellan dem maskinerna. Jag valde B&D då jag ville ha en stark maskin. Styrkan räcker gott eller mycket gott. Batterierna 1,7Ah är dock lite i minsta laget tar 1 timme för full ladd så jag har för visso aldrig varit utan. Men det kan bli en del laddande. Storleken, den är Enorm. Stor & tung. Dewalten är mindre & lättare.. B&D är dock snyggare (gult är ju fult).
combato: Bauhaus borde satsa på kunnigare personal och flexiblare kassasystem. Var där för sista gången i förra veckan efter flera irritationsmoment. Sista gången skulle jag endast köpa några gånggärn samt ett dörrbeslag. Väl framme i kassan skulle man betala för sina grejer men då saknades streckkods numret för beslaget. Kassören bad mig då gå in igen för at kolla pris. Jag gick
bax: [citat] Vad vet jag?? Jag skulle inte göra det, hur du resonerar är ju upp till dig själv. Har du letat reda på tråden?? Personen hade radat upp ett antal punkter på vad som var mindre bra. En begagnad Robland kostar knappt dubbelt som den här maskinen, och är trots det bättre.
yens: ur tillverksningsperspektiv är det nog bra mycket enklare att ha två vred med "av-på" än ett för tre lägen, så jag kan förstå tillverkarna, och jag är tacksam, eftersom jag prioriterade ett lågt pris... :-)
Mats Bengtsson: [citat] Första frågan: Hur kan du motivera inbesparing från köpet Andra frågan: Vad tillåter frugan att du lägger ut Tredje frågan: Vad räcker det till. Tekniskt: Jag har alpha maskinen, men har bytt den till en festool. Bra tester om du kan prova maskinen och vill kunna använda den till något med precision: 1. Prova att sänka maskinen halvvägs ner och starta den. Om frässtålet
Mats Bengtsson: [citat] Stod i samma val för några år sedan. Blev en Festool (mitt livs första Festool, och det enda under tre års tid, dock inte på grund av dålig kvalitet). Mycket mjuk start, mycket mjukt tryck i huset, och faktiskt gillar jag fattningen bättre än på min förra lite mer normala "två handtags fräs". --- Mats ---
coss: [citat] undrar jag. skall köpa min en fräs och ser vitsen med ett fräsbord.....fråga, funkar det inte att spänna maskinen i ett arbetsbord????
Anonymiserad 23608: Jag har "Hobbysnickarens ABC" som innehåller en hel del matnyttigt, även för en utbildad byggnadssnickare som undertecknad. Men det vore trevligt med en lite mer uppdaterad variant. Den här boken har ändå närmare 15 år på nacken, och det märks framför allt på den något tråkiga layouten och maskinerna/ verktygen som beskrivs/ används. Finns det någon bra bok om finsnickeri som är