Hej

ett problem jag har är att det är svårt att dra åt chucken tillräckligt hårt så att det inte bara slirar när man borrar tungt

jag har en B&D borrmaskin XTD91K / som i sig är kraftfull
Elverktyg - Borra & Skruva - Borrmaskiner 230 V - Expert - XT Slagborrmaskin - BLACK & DECKER

jag köpte en orbiter för att kunna borra några 53 mm hål genom gamla takstolarna - som är svår åtkomligt så jag måste borra i 90 graders vinkel - det funkar när belastningen inte är så stor.
Clas Ohlson - Orbiter. Borrtillbehör handla beställ postorder

mitt problem är att när det blir tungt så slirar borrmaskinen i chucken - även min gamla B&D med chuck som man drar åt med nyckel slirar - detta trots att orbitern har 6 kantig bult fäste mot borrmaskinen.

Någon som har knep för att inte få borr slira i chucken?

Du skriver att det sexkantiga fästet "slirar" i chucken trots att Du dragit åt med chucknyckel...

För mig är det Du berättar omöjligt såvida det inte är fel på chucken.

Eller är det så att orbiterns "utgående" chuck inte förmår hålla borret.

Prova med att fila borrskaftet så att det får tre plana ytor, om det inte redan har sådana. Kanske använder Du ett ställbart borr. Du skulle alternativt kunna använda en hålsåg, dom brukar ha rejäla fästen

Vore kul att få veta orsaken!

per

Tror inte att den chucken kan hålla de krafterna det blir här helt enkelt och om chuckens backar är härdade så svarvas helt enkelt sexkantfästena ner.

53 mm hål och med en vinkeltillsats skulle jag se som omöjligt, du kan möjligen köra vanliga spiralborr med den upp till 10 mm men inte mer.

En annan aspekt är dessutom att takstolarna lär försvagas rejält med sådana hål så finns det verkligen ingen annan lösning? Takstolar är liksom bärande i allra högsta grad så man bör undvika att ta upp hål i dem.

/Kent

hej
jo det är sexkantiga fästen på orbitern dvs som en sexkant nyckel - dvs det man sticker in i borrens chuck - och det är i borrens chuck det slirar - orbitern rör sig alltså inte - men det kanske är belastningen som är för hög?

har en hel del problem att få till dessa hål ( för centraldammsugaren) - eftersom de nya takstolarna ibland sitter nära de gamla så det blir trångt att få dit borrmaskinen. Det var därför jag köpte orbiterna som funkar bra för övrigt.

jag har lyft av taket på en 1plansvilla och satt dit nya takstolar som är förhöjda så pass att centraldamsugar röret går under dem ovan på innertaket på vån 1.

de gamla takstolarna håller fortfarande upp innertaket på vån 1 men bär inte yttertaket.

frågan är om det är fel på chucken - men jag har ju 2 olika borrmaskiner och båda slirar.

finns det något tillbehör som ger sexkant hylsa och som har 3 "klor" som kan sitta emellan de som i chucken spänner kring borren?

dvs för att få ett bättre fästa?

Jag tror fortfarande inte att du kan köra med vinkeltillsatsen ihop med en hålsåg.
Hålsågar kan slira i chuckarna på min Arboga pelarborr med om varvtal och belastning blir fel och de chuckarna är det garanterat inget fel på. Däremot så svarvas obönhörligen sexkantfästet ner sakta men säkert. Borrhuckar är inte gjorda för att hålla sådana belastningar som det lär bli här vilket däremot en svarvchuck är men den lär inte gå att montera på en handborrmaskin.

/Kent

Kent har rätt då han säger att vinkeltillsatsen inte klarar hålsåg med den diameter Du anger.

Att sexkantfästen, se bild, sakta och säkert skulle svarvas ner i en Arboga chuck är däremot snack.

per

• PIC00243.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Per>Det beror på verktygsval, varvtal och belastning samt givetvis om det är härdat eller ohärdat stål i sexkantsfästena. De flesta har inte det eftersom man vill skona chuckarna.

Arboga har förresten inga egna chuckar vad jag sett och har för mig att mina är av fabrikatet Stega.

Däremot så orkar jag inte diskutera om huruvida sexkantsfästen kan eller inte kan bli runda i chuckarna eftersom jag sett det tillräckligt hur sexkantsfästen rätt snabbt blir helt utslitna om man inte tänker sig för. Borr, hålsågar samt bitshållare.

/Kent

Förlåt ordvalet snack ......

Men Kent, vi förutsätter rätt varvtal och matning, och vätska för smörjning och kylning, bör då inte fästet vara härdat liksom chuckens backar?

Om något då ger sig torde det vara själva hålsågen.

Jag gjorde inlägget eftersom jag under mitt yrkesverksamma liv bl.a., borrat tusentals hål i tjock rostfri plåt med hålsåg i pelarborr. Hålsågens fäste håller fortfarande efter 30 år.

per

Per>Ja, det är klart den gör eftersom du valde rätt varvtal, matning, skärvätska mm men en person som inte kan det kanske trycker på och när sen sågen stoppar upp så slirar den ett par grader i chucken och då trycker han lite mer o s v.

Sen är det svårt med trä eftersom det är rätt stor friktion och även olika hårdhet på olika ställen i snittet vilket påverkar rätt mycket för att sen inte tala om hur en sliten hålsåg bränner sig igenom virket.

/Kent

Kent, andra stycket...

Helt klart att det är friktionen som ställer till bekymmer, det ryker ju bara mer och mer ju djupare sågen når. Speciellt i tjocka takstolar!

Tänderna är skränkta, ja, men hålsågen är ju ändå bara ett rör. Finns det hålsågar med hårdmetalltänder där tänderna har större skärbredd än rörets godstjocklek? Om så vore, minskar friktionen.
Dyrt - ja tyvärr.

per

Skulle det fungera att ta en mindre borrdiameter (t.ex 10 mm som snickarboden föreslog) och borra ett antal hål bredvid varandra i cirkel för att på så sätt få ett stort hål?

Hej

jag har just köpt en skruvdragare Bosch GSR 12V VE-2 (heavy Duty) - och då följde det med Bosch hålsågar bits mm ( bra pris tror jag 2795kr)

jag tittade på större hålsågar från Bosch och de finns i samma typ som
--------------------------------------------------------------------------------

Lenox har en hålsåg med en (1) tand. Den lär vara mycket bra. Kärnan ramlar ut av sig själv.

LENOX One Tooth Wood Hole Cutter
de är dock ganska dyra >500kr

Bosch normala ca 140kr för 56mm verkar dock bra med ett bra snabbfäste jag ska prova att använda dem - ev är skruvdragaren kort nog för att slippa vinkeltillsatsen

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.