S
Anonymiserad 23608: Det krävs ju lite kraft och tyngd i maskinen, iaf om det är berg/granit det är frågan om när du skriver natursten. Jag hade nog hyrt en maskin till det ändamålet, för jag tror att en normal borrhammare får slita lite mer än vad som är lämpligt. Här är f.ö. en tråd om borrning i berg;
14 svar · 4,8k läst
ByggPutte
ByggPutte: Prövat lackfräs? MVh Putte
4 svar · 4,0k läst
mattiasp
mattiasp: Med din kompressor behöver du troligen en "Low CFM conversion gun" De brukar vara specificerade för ca 4-7 CFM (cubic feet per minute) Det betyder ca 110-200 l/min. En vanlig conversion gun drar ca 15 CFM, vilket betyder drygt 400 l/min. Trycktanken har fördelar och nackdelar. Till fördelarna räknas att pistolen blir lättare, att sprutan kräver mindre luft och att man kan vrida pistolen
11 svar · 6,1k läst
Mr Handyman
Mr Handyman: Jag brukar använda bord som är ställbara i höjdled och ställa runt GTS:en för att få stöd från rätt håll. Kan ju göras på många sätt och värt jobbet om det rör sig om många skivor, men sänksågen är förstås bra.
3 svar · 6,1k läst
Rikard Ågren
Rikard Ågren: Tack för svaret! Jag ska nog ta och prova en sån
2 svar · 3,1k läst
mattiasp
mattiasp: Den hamnar också på på vänsterhanderns-fingrar-sidan. Vidare vilar hela maskinen vid sågning på den del av arbetsstycket som skall sågas bort och ramla ned på backen. En Worm drive har starkare motor och är lägre växlad. Man kan stoppa i lite olika klingor i den för sågning av allt möjligt. I senaste (eller om det var numret innan) Fine Homebuilding finns en bra genomgång av worm
8 svar · 6,5k läst
P
Anonymiserad 23608: Bitsen till Rotozip:en finns hos Flinks Järn. Maskinen såldes hos dom, fast under namnet Rotocut, men tog ur sortimentet får ca ett år sedan. Bitsen säljs dock fortfarande och skall enligt säljaren fungera även i Dremeln. Flinken tar ca 280:- för ett 10-pack Rotocut-bitsar, vilket är ca halva priset per bits jämfört med Dremel original.
13 svar · 7,6k läst
·
gwyrlim
gwyrlim: [citat] Tyvärr kan jag inte hjälp dig med det. Jag har ännu ingen erfarenhet av hyvelspån. Jag kan tänka mig att om dom är väldigt stor kanske dom fastnar längst nere i cyklonen. Om du kollar på forumet hos ClearVue så kanske du kan få mer hjälp, jag har sett att några har provat att köra den mot hyvlar. Här tex.
12 svar · 13,5k läst
S
scenic46: Jo visst var det det. Men skillnaden är utförandet jämfört med de som de flesta använder - med eller utan gummibelagt skaft. Har använt den idag igen - och det är stor skillnad i "träffsäkerhet".
2 svar · 4,4k läst
Saxpy
Saxpy: Håller på att regla upp en massa nu och börjar bli trött i armen... Har en ordenlig kompressor men använder den mest till att spika dykert så jag är inte så insatt i riktiga spikpistoler. Hittade denna picka, DeWalt D51844, på nätet från USA för nästan inga pengar alls. Är denna lämplig som ersättare till min hammare när jag reglar väggar? Är den även lämplig när det blir
0 svar · 3,1k läst
P
pleqtiz: Jodå de finns! http://www.blocket.se/vi/15619380.htm?ca=4_s vad man nu ska med en vedklyv som tar 40 ton o kostar över 100k är för mej en gåta :eek:
1 svar · 3,7k läst
A
Alko: [citat] Kommer inte ihåg 100%, men är ganska säker på att det var ca 1900 kr inkl. moms. /A
16 svar · 8,7k läst
H
Hajakz: Nån som kan tipsa om bra site att köpa tryckluftsverktyg från USA? Är mest intresserad av Ingersoll Rand
0 svar · 2,5k läst
phl
phl: Tror faktiskt inte att Kärchern ger upp, däremot kan den vara för klen. Har kört sjukt mycket elakheter i den och det är knappt jag har behövt blåsa rent filtret. Fast det kanske är för att allt går igenom både påsen och filtret ;)
16 svar · 15,7k läst
mattiasp
mattiasp: Det finns mycket på nätet om att bygga egna speedheaters. Här är en källa: http://www.oceanmanorhouse.com/paintremover.html
5 svar · 7,6k läst
Mr Handyman
Mr Handyman: Ja, det måste vara kollektorn. Det märkliga med det där är att det är just en sån verkstad som har sagt nej till det, men de har inte sett den heller. Plattan är inte helt lös heller, och motorn går normalt, men plattan tar förstås i kolen på ett mindre lyckat sätt. Men det verkar som om ni håller med mig om att man borde kunna försöka laga det på vinst och förlust. Jag ska
21 svar · 10,4k läst
saturnus
saturnus: [citat] samtidigt med denna köpte jag även den större modellen från Hitachi, den som kineserna har kopierat i mängder, därför blev denna lite mindre modellen liggandes i kartongen. Jo dom håller hög kvalitet.
6 svar · 3,7k läst
J
joppe_73: Jag använder också Protimeter men modellen MMS. Väldigt bra instrument. http://www.proffsmagasinet.se/fuktm%C3%A4tare/fuktm%C3%A4tare-protimeter-mms.html Har tidigare använt en tramex, också ett bra instrument dock färre funktioner. http://www.isn.se/fukt.htm#o309
2 svar · 2,3k läst
phl
phl: Jag gav 27,50 Euros för Festools 48-taggare (491952) och 19 Euro i frakt från en butik på Ebay.de. De har en hel del Festool sandpapper oxo så har du en Rotex kan du fylla på med 2,5kg sandpapper och ändå komma undan med samma frakt ;)
10 svar · 10,4k läst
J
Jebben: Jag såg att det fanns auktion på nya limknektar på Tradera.com.
26 svar · 34,0k läst
I
importensketsig: http://disintegrator.co.uk/ har en construction-del på webben, samt att det finns rörlig video. Bygg en sån istället :)
4 svar · 3,2k läst
Music Man
Music Man: Blev en manuell modell samt elekktrisk. Den elektriska används endast för smala bitar.
2 svar · 4,9k läst
·
sennen
sennen: Nu har jag tillbringat två helger med sågen i hand, och avslutat dagen med en rengöring, med hjälp av den kompressor min svärfar gav mig (han hade två). Helt otroligt bra!! Bara för detta ändamål är den värd sin vikt i guld. Sen får man väl se vad man kan ha den till mer... :) Tack för alla råd!
7 svar · 8,1k läst
Rund_skruvad
Rund_skruvad: Jag köpte en chuck på biltema för att använda den för lite grovborrning i ett par trädstammar (har ingen vanlig sladmaskin) men det var lite otympligt att borra (den vart så lång) Nä! behåll grönmaskinen
4 svar · 5,1k läst
saturnus
saturnus: [citat] utmärkt när man sätter nya karmar i sekelkiftshus, där skallen skall vara osynlig, och karmen sedan spacklas och målas:D. kunde inte komma på annat exempel...... När vi satte fönster och dörrkarmar förr, innan karmskruvens tid, så plattade man till spikhuvudet, för att spiket skulle komma längre in i trädets längdriktning.
6 svar · 8,5k läst
pär h
pär h: Hej prova att sök info på alternativ.nu
1 svar · 4,2k läst
Bezt
Bezt: Båt tar ju en jäkla tid, 3 månader ungefär när jag skickat efter med det. Är det ebay man handlar på så har de en maxgräns på 90 dagar man kan anmäla någon efter köp så det är inte rekomenderat. Och även om man försäkrar paketet med båtfrakt så kan det ta en jäkla tid innan man får ut pengar från den om paketet försvinner.
20 svar · 10,5k läst
snickarboden
snickarboden: Nog lite svårt att finna i sverige idag, de enda jag vet har haft enklare sådana är C O och Jula men det var en hel del år sedan. Jag hade köpt dem därifrån eller byggt framtången själv. /Kent
1 svar · 2,5k läst
pellefant
pellefant: jag har ett armband med magnet- använt en gång till att hålla reda på ett gäng skruvar när jag satte fast något och stod på en stege-lite praktiskt eftersom man inte behöver ha skruvarna i handen eller munnen.
10 svar · 6,2k läst
M
matte2k: jo men då drar priserna iväg tyvärr... hur tror du 125-1AE står sig mot den gröna PEX 400 AE? http://www.bosch-do-it.se/boptocs2-se/Product.jsp;jsessionid=3EF69F5FA9AA1C935C261E91A4C30B1E?country=SE&lang=sv&division=hw&ccat_id=95255&object_id=5983
5 svar · 3,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.