För en maskin i den klassen så får du skaffa en rätt stor och tung trafo, speciellt om du skall ha andra maskiner till den. Fundera på hur du skall använda fräsen eftersom trafon gör mobiliteten lite mer begränsad. Har själv ett antal USA maskiner och en biffig trafo. Har inga problem att ta med den till arbetsplatsen men jag vet att andra på detta forumet inte skulle vilja det. Trafon väger 17 kilo... och man får fixa skarvkablar med USA plugg.

Hej! Titta på tyska ebay, www.ebay.de . Där finns ett stort utbud av begagnade ELU-fräsar. Jag har köpt flera verktyg den vägen, bl a en Würthversion av ELU 177E. Använd engelska om du inte är bra på tyska - det brukar funka. Ofta står det "versand nach Deutschland" i annonsen. Jag brukar då skicka då ett mail och fråga om de kan tänka sig att skicka till Sverige. Fraktkostnaden tror jag är 27 Euro för paket 5-10kg med DHL.

Hälsn Erik E

Nu när vi ändå är inne på Elu- och DeWaltfräsar igen.
Alltså: Jag har en ELU 177 fräs vars rotor har en bricka lös där kolen stryker mot rotorn. Verkstan säger att det inte går att laga utan man ska byta rotor, men borde man inte kunna prova att löda fast den där brickan. Den kan väl vara kanske 12x5 mm och likadana sitter hela väger runt rotorn. Eller vad har de för funktion, hör varje sån där bricka till en viss tråd eller, så man löder sönder alltihopa? Verkstan sa att problemet är att man aldrig får det slätt för kolen när de ska förbi, men det borde väl ändå gå att slipa till? Kanske man ska fulköra med lite superlim eller något värmetåligt? Eg. har man inte så mycket att förlora bara man inte kortsluter hela maskinen, rotorn ska man ju ändå byta. Idéer?

Annars är ju alternativet att byta lager och rotor för cirkus knappt 2000+moms. Det är mycket pengar, men jag tror den är värd det faktiskt.

Några tips?

Aha, det är plattorna på rotorn som du menar, ja, den hör till en viss tråd så det blir nog inte så enkelt att fixa till. Men kan du bara löda och limma fast den så borde det gå att sätta upp rotorn i en svarv sen och köra ner det lite. Rotorn är ju liksom ändå kass så....

Jag hade nog provat med epoxilim eftersom det brukar vara epoxy som används i motoreroch allt måste vara kliniskt rent innan.

/Kent

Skippar USA maskiner pga av trafon. Får leta priser i Tyskland.

Någon som har hittat en billig (ny) DW621 någonstans i Europa och som skeppar till våra breddgrader?

Mr Handyman skrev:
Nu när vi ändå är inne på Elu- och DeWaltfräsar igen.
Alltså: Jag har en ELU 177 fräs vars rotor har en bricka lös där kolen stryker mot rotorn. Verkstan säger att det inte går att laga utan man ska byta rotor, men borde man inte kunna prova att löda fast den där brickan. Den kan väl vara kanske 12x5 mm och likadana sitter hela väger runt rotorn. Eller vad har de för funktion, hör varje sån där bricka till en viss tråd eller, så man löder sönder alltihopa? Verkstan sa att problemet är att man aldrig får det slätt för kolen när de ska förbi, men det borde väl ändå gå att slipa till? Kanske man ska fulköra med lite superlim eller något värmetåligt? Eg. har man inte så mycket att förlora bara man inte kortsluter hela maskinen, rotorn ska man ju ändå byta. Idéer?

Annars är ju alternativet att byta lager och rotor för cirkus knappt 2000+moms. Det är mycket pengar, men jag tror den är värd det faktiskt.

Några tips?
Jag hängde inte med, vad Du talade om först, men efter snickarbodens inlägg klarnade det...du talar om kollektorn. Har en av kopparstavarna lossnat eller fallit av, så bör väl en firma som lindar motorer/ankare kunna fixa detta. Sök upp en sådan, som har några gamla gubbar kvar på golvet, så kan de nog hjälpa dig.

Ja, det måste vara kollektorn. Det märkliga med det där är att det är just en sån verkstad som har sagt nej till det, men de har inte sett den heller. Plattan är inte helt lös heller, och motorn går normalt, men plattan tar förstås i kolen på ett mindre lyckat sätt.

Men det verkar som om ni håller med mig om att man borde kunna försöka laga det på vinst och förlust. Jag ska ringa någon annan verkstad imorgon.

Ja, just det det blir Elma, för jag ska ändå dit imorgon bitti, återkommer med rapport om vad de säger.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.