5 137 läst ·
4 svar
5k läst
4 svar
Chuckkonverterare till SDS borrmaskin?
Har en bosch SDS maskin 2-23GBH och vill gärna ha en vanlig chuck till den att komplettera med. Hittade en chuck som konverterar från SDS till vanlig chuck från Bosch (grön) och funderar på om det kommer att fungera bra så jag kan sälja min gamla gröna borrmaskin? Eller är det bättre att ha kvar den gamla gröna då jag skall använda vanliga borr etc?
Chucken är ingen snabbchuck utan man måste använda nyckel för att spänna åt den, är det bättre än snabbchuck?
Chucken är ingen snabbchuck utan man måste använda nyckel för att spänna åt den, är det bättre än snabbchuck?
Nyckel eller ej spelar ingen större roll rörande kvaliten men kör inte med slag med något annat än SDS-borr dva hammarborr, det knäcker nämligen vilken chuck som helst eftersom en borrhammare har en helt annan slagstyrka än en slagborrmaskin.
Behåll din gamla gröna, det är inget kul att ha en stor tung borrhammare för att borra mindre hål i trä etc.
/Kent
Behåll din gamla gröna, det är inget kul att ha en stor tung borrhammare för att borra mindre hål i trä etc.
/Kent
Det är ju lite lättare att ha en snabbchuck och slippa hålla rätt på en nyckel. Å andra sidan kan man tänka sig att man med nyckel kan dra åt hårdare så att inte borren lossnar. Eller är det samma åtdragningsmoment för dessa?
Finns andra bra chuckar förutom den gröna Boschen som jag köpt (öppet köp)?
Tack för tipset om att inte köra slag med en vanlig chuck. Hade inte tänkt på det.
Finns andra bra chuckar förutom den gröna Boschen som jag köpt (öppet köp)?
Tack för tipset om att inte köra slag med en vanlig chuck. Hade inte tänkt på det.
Jag köpte en chuck på biltema för att använda den för lite grovborrning i ett par trädstammar (har ingen vanlig sladmaskin) men det var lite otympligt att borra (den vart så lång)
Nä! behåll grönmaskinen
Nä! behåll grönmaskinen
Klicka här för att svara