3 954 läst ·
4 svar
4k läst
4 svar
Festool, trappsliparens bästa kompis?
Hej!
Slipat en stor trapp ren från lim/färg etc med Festool Rotex 125 och RTS 400 och även DX90 tillsammans med CTE22 cleantech.
Arbetet gick givetvis kalas och även resultatet blev fint med lite sidenmatt klarlack. Nu undrar jag om det finns någon där ute som har några erfarenheter av festools rondellslip RAS 115.04? Har ytterligare trappor att slipa framöver och undrar om man ytterligare få upp hastigheten vid slipning av planstegen med denna 115mm-slip? Tror 180mm är för stor.
Lagavulin
Slipat en stor trapp ren från lim/färg etc med Festool Rotex 125 och RTS 400 och även DX90 tillsammans med CTE22 cleantech.
Arbetet gick givetvis kalas och även resultatet blev fint med lite sidenmatt klarlack. Nu undrar jag om det finns någon där ute som har några erfarenheter av festools rondellslip RAS 115.04? Har ytterligare trappor att slipa framöver och undrar om man ytterligare få upp hastigheten vid slipning av planstegen med denna 115mm-slip? Tror 180mm är för stor.
Lagavulin
RAS:en kommer att funka ypperligt då averkningen med den inte ens kan jämnföras med rotexen. Rotexen är enligt mig till för lättare och finare arbete. Ras:en är en grovmaskin och jobbet med att få bort gammal färg och lack kommer att gå betydligt fortare med den.
//Henke
//Henke
Vad är RAsen för något? ser ut som en vinkelslip? Är det en vinkleslip med dammsugaruttag?gifen skrev:
--- Mats ---
Nästan, den har ett varv som fungerar bätre vid slipning utan att elda upp materialet. Och dammsugaren gör att den inte dammar så #%&¤% mycket. Har provat en vinkelslip med metallskiva med lödda hårdmetallbitar, vilken avverkning, fast kanske inget jag skulle sätta i trappan 
Har själv slipat trappa med en rotex 125, den klarade allt (utom hörn) snabbt och effektivt och passade perfekt då 125mm precis går mellan stegen mot vagnstycket.
Har själv slipat trappa med en rotex 125, den klarade allt (utom hörn) snabbt och effektivt och passade perfekt då 125mm precis går mellan stegen mot vagnstycket.
Klicka här för att svara