Springare skrev:
Förslag på några bra linknektar?
Mina är köpta på NJBäcklunds i Umeå, på vissa står det Luna, det är proffsgrejor då jag har jobbat proffesionellt inom trä. Jag har även andra med steg men skyr de som pesten och används bara i yttersta nödfall.

Prototypen

Kent och Daniel vilka limknektar använder ni?

Hittade en liknande på luna.se art nr 13309 men de ä inte lika mina.

Prototypen

Springare skrev:
Kent och Daniel vilka limknektar använder ni?
Jag använder dels limknektar som ser ut som de av typen Felix på denna sida:
http://images.google.se/imgres?imgu...lr=lang_da%7Clang_en%7Clang_no%7Clang_sv&sa=N

Dels äldre limknektar som jag inte hittade någon bild på, men där löparen hålls på plats med samma system som på denna limknekt:

http://images.google.se/imgres?imgu...v=/images?q=limknekt&svnum=10&um=1&hl=sv&sa=X

Båda dessa typer är latta att jobba med, och det går fort att flytta löparen. Dock kan den översta typen vbara lite känslig för smuts och dam på fjädern så den "begar ihop" och inte trycker ut tillräckligt, men det brukar vara snabbt att fixa. Hade jag köpt nya limknektar idag, och hade vetat att jag skulle använda dem mycket så hae jag köpt limknektar av typ alex från min första länk, de är mycket snabba att jobba med.

Ska man bara ha limknektar till ett projekt och inte kan låna några så kan man tex använda sig av ett takräcke, eller helt enkelt en regel med två fastskruvarde regelstumpar på i varje ände, och sen spänna ihop med hjälp av kilar.

//Daniel

Tack för alla tips, :):) får leta upp 5 st Alex (Felix tillverkas tydligen ej längre).
Vad kostar en Alex med spännvidd 1200 mm?

Springare skrev:
Tack för alla tips, :):) får leta upp 5 st Alex (Felix tillverkas tydligen ej längre).
Vad kostar en Alex med spännvidd 1200 mm?
De är tyvärr dyra, då jag inte tror att de kan hittas på de stora byggvaruhusen. Räkna med ca 500kr/st. Dock är de ju outslitliga:)

Ett alternativ är att tillverka själv och då med önskad längd....

pic00264ia5.jpg

Spindeln är en 3/8" skruvhylsa. Den fasta klotsen har till vänster och höger en bussning 10/15. = 3/8" x 1/2"

per

Hur är ett bord liknande Festools MFT som alternativ till knektarna?

phl skrev:
Hur är ett bord liknande Festools MFT som alternativ till knektarna?
Jag har festools spännelement samt en skiva med matchande hål, fungerar fint.

Spänn fast och ställ skivan med ämnet åt sidan, på högkant om du vill.Komplettera med reglar och skruvtving vid behov.
//R..

Springare>En del gamla som är av den traditionella modellen, en del av Classes gamla modell samt några från Jula. De med så smal yta som möjligt emot arbetsstycket fungerar oftast bäst.

/Kent

Jag såg att det fanns auktion på nya limknektar på Tradera.com.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.