6 548 läst ·
8 svar
7k läst
8 svar
Worm Gear Circular Saw
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Det verkar vara en speciell sort cirkelsåg med snäckväxel. Vad jag förstår från nätet är det en byggarsåg snarare än en finsnickarsåg. Skil har tydligen haft flera modeller tidigare, och så har Bosch (som äger Skil) gjort en pro-version eller vad man ska kalla det.
Har aldrig sett något liknande i Sverige.
Har aldrig sett något liknande i Sverige.
Poängen med en worm-saw är att man har motor längsplacerad, med någon sorts vinkelväxel, istället för att klinga fästs direkt på motors axel som på en vanligt cirkelsåg. Används mest i USA såvitt jag har förstått, har aldrig sett en i Sverige. Med worm-saw konstruktionen kan man använda kraftigare motorer, å andra sidan blir den längre, och framförallt, den stora nackdelen enligt min mening, klingan hanmnar på "fel" sida, dvs vänster om motorn, vilket känns helkass om man är högerhänt.
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Men har det verkligen med själva konstruktionens villkor att göra, att klingan hamnar på vänster sida om motorn? Dvs måste man sätta det såg? Det låter underligt, är det inte nån idé med det, även om den är dålig?
det har jag ingen aning om, att konstruktionen tvingar klingan att vara på vänster sida låter mycket märkligt. dock har alla sågar av den typen jag har sett haft klingan på vänster sida. jag gissar på tradition.Mr Handyman skrev:
Varför skulle det vara en nackdel att ha klingan till vänster? För en högerhänt hamnar ju klingan då på "ögonsidan" och helt plötsligt kan man se var man sågar! Det tycker jag snarast skulle vara en fördel, åtminstone om man sågar på frihand. Det är kanske det som är tanken?
Den hamnar också på på vänsterhanderns-fingrar-sidan. Vidare vilar hela maskinen vid sågning på den del av arbetsstycket som skall sågas bort och ramla ned på backen.
En Worm drive har starkare motor och är lägre växlad. Man kan stoppa i lite olika klingor i den för sågning av allt möjligt. I senaste (eller om det var numret innan) Fine Homebuilding finns en bra genomgång av worm drive framing saws
En Worm drive har starkare motor och är lägre växlad. Man kan stoppa i lite olika klingor i den för sågning av allt möjligt. I senaste (eller om det var numret innan) Fine Homebuilding finns en bra genomgång av worm drive framing saws
Klicka här för att svara