M
Anonymiserad 23608: Jag såg på jobbet idag att jag inte alls har en MSE180. Det var 200-modellen jag hade köpt. Om jag hade insett innan hur smidig det är att använda kedjesåg till diverse "justeringar", och hur mycket användning/glädje jag skulle komma att få av den, så hade jag klivit upp på Stihl's toppmodell MSE220. Den är kralligare byggd och har 2,2 kW motor. Mycket prylbögeri är det också..
12 svar · 5,3k läst
Mr Handyman
Mr Handyman: Jag minns inte i huvudet nu, men jag har för mig att klingorna till GTS10 är lite tunnare än andra. Tror de är några tiondelar tunnare. Klyvkniven/klingskyddet fungerar sämre då fast det är ju förstås värre om man sätter på en tunnare klinga än kniven.
29 svar · 12,8k läst
yonna
yonna: Jag köpte den enklaste möjliga handjagare - Husqvarna tror jag det är - med uppsamlare som är lätt att lyfta av och tömma i komposten.
12 svar · 30,7k läst
softarn
softarn: Jo, jag såg att dom har en sats på classe. Dock tum istället för mm. Ponera att jag vill köpa en lös borr utan att köpa en hel sats, finns det? (Risken är väl att kostnaden överstiger det en hel sats kostar...)
5 svar · 5,8k läst
bax
bax: [citat] 1. "Ja". Om jag inte minns fel så är det såhär: Luna är en grossist som köper/köpte ejcas maskiner och satte sitt eget namn på dem. 2. Jodå, ett litet bättre hobbymärke. 3. Detta är gamla proffsgrejor. Beroende på skick/slitage kan det vara mycket bra grejor. 4. Vet ej.
3 svar · 3,9k läst
spocks_beard
spocks_beard: Nu har jag äntligen börjat knacka ut badrumsgolvet. Jag hyrde en Hilti TE 905 AVR, och den funkar bra. Otroligt imponerande hur lite av vibrationerna som går upp i händerna. Å andra sidan skulle det inte skada med en kraftigare maskin. Men jag slog loss ca 70% fylld Arla mjölkback på ett par minuter. Det kanske är tillräckligt snabbt?
9 svar · 30,8k läst
spocks_beard
spocks_beard: Martin_Blomberg Lite sent kanske, men nu har jag testat Classes pluggborr, de funkar perfekt. Bra precision, behöver ej limmas. Har testat i tätvuxen fur & gran med lysande resultat.
19 svar · 21,9k läst
phl
phl: Du har helt rätt i att det faktiskt inte är identiskt med Classe-måtten. Jag tippar på att Limit-måttet "originalet" medan de billiga kinesmåtten är kopior ala sant kinamanér...
18 svar · 12,1k läst
·
P-plats
P-plats: [citat] Jag har kontakt med Kärcher flera gånger i veckan och dom är mycket bra att ha med att göra. Det kan dock ligga lite i det att det byts modeller ofta MEN detta gäller alla maskiner som lågpriskedjorna säljer för att klara sina prisgarantier. Inga problem att få delar till varken konsument- eller proffsmaskiner och finns även flera ombyggnadssatser för att förnya äldre
10 svar · 12,2k läst
T
tihimasmo: Om vi ändå är inne på att ge vettiga tips så kan jag tillägga att när man kör klingan för varm så börjar den vobbla och när den sedan kallnar så behåller den den vobbliga formen och snitten blir genast dubbelt så breda. För att undvika ovannämnda problem så kan du försöka att inte forcera kapningen. Om du har långa snitt så kan du ta upp maskinen då och då och köra den
11 svar · 32,9k läst
Snorunge
Snorunge: [citat] Ursäkta min tröghet. :confused: Tack för bra svar.
7 svar · 8,4k läst
B
BAN: Tackar! 400V är inget problem för min del så beroende hur stark abstinensen blir efter en såg så får det bli Bosch GTS10 eller försöka vänta in rätt tillfälle på Ejka eller liknande.
3 svar · 6,1k läst
mycke_nu
mycke_nu: [citat] En bultdragare orkar definitivt. Men saxdomkrafter är ett otyg, håller med tidigare talare, köp en garagedomkraft. Du ångrar dej aldrig.
5 svar · 10,0k läst
hecke
hecke: Till min DW744 så har jag satt Aluminiumtejp på geranhållets anläggningsytor mot spåret i bordet för eliminera glapp. Det har funkat mycket bra. Varje tejplager bygger ca 0,05 mm. Jag tror det var 5 år sedan jag satt dit alumiumtejpen och jag trodde den endast skulle sitta kvar väldigt kort stund. Men som sagt den har nu suttit i över 5 år med rätt så mycket användning. Rekomenderas
70 svar · 33,5k läst
·
softarn
softarn: Ska du bara slipa några möbler är svaret enkelt... ingen alls, slipa för hand med kloss. Ska det däremot investeras i en maskin är jag villig att hålla med om att en excenterslip är ganska allround. Efter det, om verktygsuppsättningen skulle utökas skulle jag köpa en vinkelslip, bandslip, en detalj eller deltaslip och slutligen kanske en planslip. Mer eller mindre i nämnd ordning. En
4 svar · 3,6k läst
S
Styx: Ingen som provat Makitas? Jag skall själv köpa in en handvibb och är lite sugen på Makitas batterivariant..
12 svar · 23,9k läst
gwyrlim
gwyrlim: En sån har jag och dom borrar jag slipat blev vassare än innan. Men jag vet inte om dom blev rätt slipade enligt konstens alla regler. Men visste jag de så kanske jag hade kunnat slipa för hand istället. Jag tycker den funka för dom behov och krav jag har just nu vilka är att den ska vara relativt lätt att annvända och borrarna ska bli vassare än innan och det med ett minimum av
5 svar · 7,4k läst
N
nomis: [citat] Lyfter tråden lite... Är det någon som provat sågen ovan? Swedol har den som kampanjerbjudande nu igen. Förstår att den inte skall jämföras med en sänksåg, men hur är den jämfört med andra "vanliga" cirkelsågar? http://www.e-magin.se/v5/viewer/files/default.aspx?paper=3040105299036,02290&startpage=1 Är skenan samma mellan olika fabrikat och gäller detta i så fall även
21 svar · 25,2k läst
·
I
imported_Kalle_F: Jag har Atlas Copcos föregångre till den maskinen fast modellen större, tror att den heter PLH 32 QEX eller något liknande. (Atlas Copco ägde både Milwaukee och AEG tidigare har jag för mig) Är helnöjd med den, köpte den begagnad men den funkar hur bra som helst. Enda nackdelen jag kan komma på är att den ibland känns lite väl kraftig, typ vid borrning av mindre hål. Annars är det
16 svar · 4,7k läst
bax
bax: Jag köper dom! :) Skämt åsido, Fromax är väl i princip top-of-the-line. Du skruvar fast den i ett skruvstäd. Rörpularna brukar ha ett städ monterat bak i bilen, så jag antar att verktygen används där, sedan bär man in rören när man bockat till dom. Men det är väl sällan proffsen bockar nåt nu (?). Det är pressning som gäller tror jag.
2 svar · 3,7k läst
Mikael_L
Mikael_L: [citat] Ja det låter ju ännu bättre ! Man får väl tänka till lite bara, så det fortfarande går att gera. ;)
9 svar · 4,0k läst
O
OlaF: Helt annan modell. En horisontellt roterande axel med massor av löst monterade plattjärnsstupar som piskar ner i gräsmattan. http://www.stiga.se/(n42cbu55izzhlpnke0rex155)/index.aspx?Country_id=2 Remdrivet så det vibrerar inte sönder motorn mer än klippningen eller snöslungan.
2 svar · 9,5k läst
pär h
pär h: Det är mycket billigare att köpa plugg än domino eller kex. Ända nackdelen är att när man skall borra så att man inte kan använda styrstiften tex du skall sammanfoga två bitar som är en meter kanterna går bra för där har du styrstift men dom andra måste du mäta(vilket isig inte är svårt)men du måste vara dj... noga den borrar ju bara hål och dom har bra precision. Domino har
5 svar · 4,5k läst
P-plats
P-plats: Vad det gäller reklamationer så är det med Milwaukee jag har minst problem när jag säljer olika fabrikat...
12 svar · 4,9k läst
Snorunge
Snorunge: [citat] Jo jag känner till den men jag skulle villa ha ett gediget förlängningsbord i aluminium och det kan bli lite knepigt att få till (svårt att få tag på en lämplig aluminiumprofil). Om jag förstått det här med rikthyvel så är väl bordet efter kuttern som är viktigast om man ska lyckas med en uppriktning. Säg att du ska göra ett furubord på 1,5 meter och ska rikta upp en
4 svar · 7,1k läst
P
Pjohan: [citat] - Så du har kollat pistonringar? - Sitter förgasaren fast vid cylinder? - Varför ändrar du justerskruven, om sågen varvar rätt normalt? - Vilkendera skruv du ändrar? H eller L eller T? - Har du torkat luftrenarens svamp? - Vilket märke och modell sågen har?
10 svar · 9,8k läst
Bidda
Bidda: Finnes slike i IR-sauna, kan hende du får kjøpt "resevedel" fra en leverandør av slike i ditt område?
1 svar · 5,8k läst
Apprentice
Apprentice: ACME: Ja, cykeln blev mycket snyggare mot den nypolerade väggen.:p
19 svar · 24,9k läst
·
Daniel_N
Daniel_N: [citat] Haha, bara jag som gärna skulle haft hela verktygsuppsättningen i lila? Bara det hade varit festool så:)
21 svar · 5,6k läst
·
L
laan: Kolla http://www.k-rauta.se/ De har DW
10 svar · 4,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.