10 379 läst ·
10 svar
10k läst
10 svar
Lämplig cirkelsågklinga till MDF
P
Peter_K
Medlem
· Stuvsta, Huddinge
· 2 914 inlägg
Peter_K
Medlem
- Stuvsta, Huddinge
- 2 914 inlägg
Ska bygga en möbel och ett par högtalare i 19mm MDF. Vad ska jag köpa för sågklinga? den som följde med min PKS 54 har 12 tänder om jag inte minns fel. Classe har en passande med 40 tänder men det kanske blir väl många. Sedan står det något om negativ tandning, vad innebär det för såg resultatet?.
Vad är lämpligast att skruva MDF med, vanlif träskruc, gipsskruv eller?
Vad är lämpligast att skruva MDF med, vanlif träskruc, gipsskruv eller?
Produkter som diskuteras: "mdf skruv"
MDF-skruv elförzinkad 200-pack FAST
För sammafogning av MDF-skivor
141 kr inkl moms
Läs mer
Hej använd så fintandad som möjligt tex festools 48 tänders ger ett myket bra snitt.Det skall vara växelvis slipade tänder kallad BA. Negativ vinkel används oftast vid sågning av icke järnhaltiga metaler aluminium mässing osv när sågen matas för hand även vid sågning av plast er. Har tyvär ingen erfarenhet av classes klingor.
När du bygger högtalar lådorn SKRUVA DOM INTE du behöver inte vare sig skruv,kex ,fjäder eller nogot annat för hålfastigheten enbart om du behöver styrning för limningens skull. Under förutsättning att du har fina snittytor (och det får du med festools 48 tänders det blir inga utslag) så du behöver inte ens spackla lådan sen .Använd rikligt med vitlim det skall tryckas ut lim mellan limskarvarna.
Jag byger väldigt mycket i mdf bland annat högtalar lådor.
MVH Pär H
När du bygger högtalar lådorn SKRUVA DOM INTE du behöver inte vare sig skruv,kex ,fjäder eller nogot annat för hålfastigheten enbart om du behöver styrning för limningens skull. Under förutsättning att du har fina snittytor (och det får du med festools 48 tänders det blir inga utslag) så du behöver inte ens spackla lådan sen .Använd rikligt med vitlim det skall tryckas ut lim mellan limskarvarna.
Jag byger väldigt mycket i mdf bland annat högtalar lådor.
MVH Pär H
Nu blir jag lite off-topic...men jag måste bara veta. Pär: varför är det så viktigt att man inte skruvar? Eller skrev du det bara för att det är onödigt att lägga tid på skruvning då bara lim håller tillräckligt bra? Eller är det till och med så att skruvning hade gjort det sämre? Jag brukar alltid skruva med antingen esseve universal träskruv eller någon spånskruv med förborrning och försänkning, samt limma med vitt trälim - är det fel?pär h skrev:Hej använd så fintandad som möjligt tex festools 48 tänders ger ett myket bra snitt.Det skall vara växelvis slipade tänder kallad BA. Negativ vinkel används oftast vid sågning av icke järnhaltiga metaler aluminium mässing osv när sågen matas för hand även vid sågning av plast er. Har tyvär ingen erfarenhet av classes klingor.
När du bygger högtalar lådorn SKRUVA DOM INTE du behöver inte vare sig skruv,kex ,fjäder eller nogot annat för hålfastigheten enbart om du behöver styrning för limningens skull. Under förutsättning att du har fina snittytor (och det får du med festools 48 tänders det blir inga utslag) så du behöver inte ens spackla lådan sen .Använd rikligt med vitlim det skall tryckas ut lim mellan limskarvarna.
Jag byger väldigt mycket i mdf bland annat högtalar lådor.
MVH Pär H
Produkter som diskuteras: "träskruv"
Träskruv Big Dog ZF Max C4 utomhus FAST
För användning utomhus
126 kr inkl moms
Läs mer
P
Peter_K
Medlem
· Stuvsta, Huddinge
· 2 914 inlägg
Peter_K
Medlem
- Stuvsta, Huddinge
- 2 914 inlägg
Var in på Sernbrandts och fråga om pris på en Festool klinga. 600:- + moms 
Får nog bli något från Classe eller Jula istället.
http://clasohlson.se/Product/Category.aspx?id=251219&_path=251882;251520;251145;251743;251219
Får nog bli något från Classe eller Jula istället.
http://clasohlson.se/Product/Category.aspx?id=251219&_path=251882;251520;251145;251743;251219
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Festoolklingor är dyra! Kollade du om DeWalt eller Bosch? De är säkert något billigare i alla fall.
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Insåg just att jag har en DeWaltklinga på 210x2,4 (eller 2,6) x 30 liggande. Den har negativ tandning fem grader . Kan man köra den i en TS75 sänksåg, eller blir det problem? Lite synd på en sån klinga att den bara ska ligga.
Hej Daniel När man skruvar så blir det lokalt en tunnare limfog där skruven sitter och en enorm kraft där skruven sitter .Efter en massa års spelning (det är enorma krafter i en högtalare blir stora påfrestningar i skarvarna) så matas skruvens hållfastighet då är det bara limfogen som håller efter som limfogen är olika tjocka blir det missljud i kabinettet .
Bäst att bara limma utan någon form av styrning men vid girade delar blir det oundvikligt.
Förövrigt är det viktigare hur själva baffeln (fronten) limmas
Övriga konstruktioner går självklart att skruva
mvh pär h
Bäst att bara limma utan någon form av styrning men vid girade delar blir det oundvikligt.
Förövrigt är det viktigare hur själva baffeln (fronten) limmas
Övriga konstruktioner går självklart att skruva
mvh pär h
Jag gav 27,50 Euros för Festools 48-taggare (491952) och 19 Euro i frakt från en butik på Ebay.de. De har en hel del Festool sandpapper oxo så har du en Rotex kan du fylla på med 2,5kg sandpapper och ändå komma undan med samma frakt 
Klicka här för att svara
