Ja, nu behöver jag hjälp med att hitta en bra bordssåg som fungerar i verkligheten. Jag kommer att behöva såga upp ett gäng skivor och undrar om man måste köpa en typ Makita/DeWalt/Festool elller finns det någon lite billigare som ändå håller måttet? Kanske det är läge att åka och hyra men det är ju alltid kul att äga!!! ge mig lite bra alternativ...

Sök på Bosch GTS10 här i forumet. Finns också en budgetvariant (grön) Bosch PTS10. Den bättre av de två ligger på knappt 8000kr med kraftigt stålstativ (som man absolut bör ha!). Det kan den nog vara värd. Finns hur många inlägg som helst om den här. Makita har en snarlik som är något dyrare och lite svagare 1650 mo 1800W. PTS10 torde vara bra mycket bättre än Atika som finns hos Jula, men det är lika bra att köpa GTS:en. Den är roligare att äga.

Vill gärna slå ett slag för Bosch PTS 10. En utmärkt liten bordssåg för finsnickeri och hobby. Men skall man dela upp stora skivor (mdf, spån, plywood mm) så är bordet alldeles för litet . Det gäller även GTS 10,som är i samma storlek. För skivor är det bäst med en handcirkelsåg och ett rakt anhåll eller en STOR justersåg för dyra pengar.
Festool TS55 med skena eller billig handcirkelsåg med t.ex en rak aluminiumprofil som anhåll är båda gångbara alternativ. Precisionen i skivsågningen ligger ju i hur rakt anhållet är och hur noga man mäter och märker ut sitt snitt.

Jag brukar använda bord som är ställbara i höjdled och ställa runt GTS:en för att få stöd från rätt håll. Kan ju göras på många sätt och värt jobbet om det rör sig om många skivor, men sänksågen är förstås bra.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.