B
bygganders: Har 20-30 säckar superfräsch isolering . 2 -3 år gammal. Skall isolera vinden. Kan man hyra nån maskin som "maler ner" och sen sprutar ? ( eller 2 olika maskiner ) Anders
0 svar · 2,9k läst
B
Bror: [citat] Den ser nästan bättre ut än orginalet.
8 svar · 6,2k läst
·
mattiasp
mattiasp: De borrarna fungerar bra, men du måste ha något att driva dem med. Frågan har berörts i tråden "momentstark borrmaskin" http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/19438-momentstark-borrmaskin.html
1 svar · 4,6k läst
Mr Handyman
Mr Handyman: Vad lustigt det kändes att läsa ett svar från mars på mitt inlägg från oktober. Det roliga är att jag under tiden har hunnit sätta mig in i CMS-världen ganska bra, men det var ett bra svar i alla fall. Nu kan jag ju bedöma svaret utifrån mina egna kunskaper. Jag satsar på en stor verkstad inom de närmsta åren och då får det bli större maskiner. CMS verkar ju idealiskt att ta med
38 svar · 13,3k läst
L
Logiman: Ta å mål spenningen. Har du mulighet til å måle frekvensen, gjør det også. Den bør helst være rundt 50Hz.
1 svar · 2,8k läst
pappskallen
pappskallen: [citat] Som takläggare tappar man dragar´n då och då från taket, aldrig gått sönder, använder AEG, Makita och Hitachi
19 svar · 10,0k läst
kazoya
kazoya: Ang pd42 Jo... Jag håller med. Det är så gott som så exakt som man lyckas mäta med tex en talmeter.. så visst kan man använda den till möbler och hyllor och sånt också. Sen har den ett litet spröt man kan fälla ut för att mäta tex inifrån hörn. När man fäller ut sprötet ändrar den automatiskt mätpunkt. Så nice!
67 svar · 26,9k läst
·
Mikael_L
Mikael_L: [citat] Det är så sant. Sen ska jag kanske skriva att jag inte direkt förkastar en elektrisk kap/ger för att gera lister, särskilt med en fin och bra klinga blir väl det också bra. Men att köpa in en sådan maskin endast för list-arbetet (som jag uppfattade att TS tänkte) skulle jag personligen inte gjort. (Om det inte är ohemuliga mängder list.. typ 300kvm herrgård med både tak,
9 svar · 11,0k läst
snickarboden
snickarboden: När jag filar så för jag filen uppåt/utåt så att den skärper undersidan/insidan av skärtanden, lite svårt att förklara i ord men man känner rätt lätt när den tar och tanden blir rakbladsvass. Fila enbart åt ena hållet dvs ut mot eggen, att dra fram och tillbaka slöar enbart ner eggen. Att byta fil emellanåt är rätt bra med, de sätts igen nämligen. Rörande ryttarna så skall
6 svar · 8,0k läst
·
teed
teed: [citat] Jag är inte säker men från maskinen till filtret så sticker det ut ett rör vilket man borde kunna sätta fast dammsugaren i.
8 svar · 3,9k läst
pär h
pär h: Ja det funkar med vanlig spånsug MEN du måste ha minst 100 mm slang mvh pär h
5 svar · 8,0k läst
kazoya
kazoya: Nja... Classes är ju i en annan kvalitetsnivå. Dock har jag inte fått pilla på trendbordet men det verkar enligt bilderna mycket mer gediget än de som jula och classe har. Flera bilder på: http://www.trend-uk.com/en/FI/product/CRT_MK2_EURO/3/362/Craftsman+router+table+MK2+Euro+.html En annan variant är att chakka en tjockare aluminiumplåt och börja bygga ett själv... men man har ju inte
3 svar · 5,5k läst
kazoya
kazoya: Skillnaden mellan billiga och dyra skåp är framförallt kvaliten på expanderskenorna (eller vad dom heter, som lådorna glider på ) och tjockleken på plåten i konstruktionen har jag märkt och hört av fabrikörer. Det kan vara ruskigt irriterande med lådor som inte rullar ut som de ska. Bahaus skåp för 995 (eller vad det var) var riktigt skräpiga i kvalitetskänslan.
19 svar · 12,3k läst
S
somelvis: Handyman: Jag är jättedålig på butiker i Stockholmstrakten då jag bor och arbetar i Göteborgstrakten. Men generellt är det väl Ahlsell och såna ställen man får gå in och kika på. Vanliga järnhandlare har ju mest kastruller nuförtiden. Dock går det inte att köpa nåt på Ahlsell då priserna är rena fantasipriser utan koppling till verkligheten. Borde finnas nån välsorterad
14 svar · 26,7k läst
Miles
Miles: [citat] Ok, får ta ett snack med Bauhaus då. Cheers!
19 svar · 12,3k läst
L
L-H: Lönt? Jo det skulle jag nog vilja påstå, har själv en DeWalt D51275K; http://www.tools-plus.com/dewalt-d51275k.html fungerar mycket bra, lätt och smidig. Importerad och klar för runt 2000:- och då får du en klammerpistol på köpet! Annars finns det billgare alternativ, Milwaukee tex: http://www.tools-plus.com/milwaukee-7145-21.html importerad och klar för ca 1500:-. Så nog är det
6 svar · 2,8k läst
J
jselen: --- drägel --- Sällan man önskar att man vore rikssvensk, men nu är det ju nog nära :p
8 svar · 9,2k läst
B
BAN: Stort tack för hjälpen. Suverän uppslagsbok detta forum!
4 svar · 6,0k läst
bax
bax: Det funkar.
10 svar · 6,8k läst
bax
10 svar · 6,8k läst
H
HaendigeHerrn: Alla metallmaskiner från Kina är inte dåliga. Det verkar som om en fabrik kan göra samma modell men med olika toleranser, lagerkvaliteter mm. Samma gäller nog trämaskinerna. När det gäller metall så vet jag att Optimum, Sieg (även kallat Rotwerk ibland) och Rong Fu är bra. Har en Optimum bänkfräs själv och den levererades med mätprotokoll. Sök på firmanamnen sä bör det dyka upp
1 svar · 7,9k läst
G
Great: Hejsan, vart finns den då?? Sry såg ju att de stod
8 svar · 5,4k läst
Daniel_N
Daniel_N: [citat] Någon som har testat detta? Funkar bra? Som den är original är den riktigt dåliga i förhållande till priset...svårt att ställa in rätt vinkel med om man använder skalan, och håller inte vinkeln alls bra heller om man ska göra ett par snitt. Jag är så besviken på denna festoolprodukt, verkligen inte i närheten av den standard man förväntar sig.
11 svar · 7,8k läst
D
dur: Jag handlade mig en 2 hk/1500Watt, 24 l tank kompressor på ÖB när det var bra pris. Enligt spec så är slagvolymen 165l/min, men vad innebär detta egentligen? På liknande kompressorer (2hk) så är genomlupen cylindervolym ca 200-230 l/min och fri avgiven luftmängd 135-145 l/min. Mindre kompressorer (1,5 hk) brukar ligga på genomlupen cylindervolym ca 170-200 l/min och fri avgiven
13 svar · 29,5k läst
L
Logiman: Ønsker du å kappe 90 grader, 45 grader, og ikke 100 og 35 grader, så sender du den saga i retur. Det er en UTROLIG dårlig sag!
2 svar · 4,3k läst
S
skepparn: Hej, jag funderar på att köpa en DeWalt DC628K. Har hittat en på tools-plus till bra pris. Har någon en bra ide om varför pris skiljnaden är så stor mellan DC628K och DC618K. http://www.tools-plus.com/dewalt-dc628k.html http://www.tools-plus.com/dewalt-dc618k.html //Niclas
0 svar · 3,3k läst
I
importensketsig: Apropå vikt, 1715 väger också strax under 100kg. Knatar ingenstans men kan sätta schvung på halva kåken, det är som om man bultat fast den. Min planerade arbetsbänk ovanpå T&T ligger bara ovanpå just nu, funkar dåligt, måste få mellanrum mellan den och maskinerna. Loner: kolla mieles hemsida, allt finns redogjort. Har för mig största ur 3000-serien + valfri från 4000-serien ger
4 svar · 6,3k läst
pernitta
pernitta: Mattiasp! Jag feltolkade Ditt inlägg nr 2 där Du skriver att 35 mm är nonsens, och att det är en felskrivning från Festool. Jag fick i hastigheten som pensionär uppfattningen att Du ansåg måttet alltför stort för maskinen, men det var ju faktiskt tvärt om. Slutet gott - allting gott. per
10 svar · 8,9k läst
J
Jan-Erik i Göteborg: Hej Andy78, För att vara en borrhammare är den smidig och lätt. Min avsikt vara att kunna använda den som skruvdragare också men den dög inte till att dra ur skruvar pga av den låga kraften i backläget. Jag provade 2 st maskiner och båda var lika svaga. En skruvdragare bör nog dessutom vara batteridriven om man skall använda den mycket.. Jag lämnade tillbaka maskinen till viss del
8 svar · 5,7k läst
·
pär h
pär h: DANIEL Mitt sug bord är ca 1300*500 *80 i mdf bordsyta 19mm med 6mm hål var 2 cm (många hål vart det) men det är åt fanders för många (medvetet) för jag använder det även att suga fast mitt arbetsstycke när jag tex fräser. jag lämnar ex antal hål motvarande slangytan in i bordet i mitt fall diameter 100 mm fria runt arbetsstycket resten av ytan täcker jag med tex 4mm mdf i
17 svar · 16,0k läst
·
E
emihbr: Hej, Jag köpte en billig kakelskärare på Bauhaus för ca 400 och har använt den till 2 badrum, en gästtoalett och en entre för att kapa klinkers, det har gått utmärkt och jag bedömer att skivan skulle klara minst ett badrum till utan problem. Det största problemet är som andra säger att det blir väldig slabbigt och stänker vatten överallt men att köpa en billig kakelskärare kan
4 svar · 6,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.