Verktyg & Maskiner
Snorunge: [citat] mmmmm...... Och mer lärorikt blir det om du kollar här.
H_L: Här kommer ett tips: http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/65318-vad-har-ni-i-era-snickarbaelten.html
jomany: Milwaukee har en 220 volt vänstermodell som INTE säljs i Sverige. Däremot är ALLA Milwaaukees batteridrivna cirkelsågar som säljs här vänstermodeller (av bilderna på deras hemsida att döma. Samma visa för Bosch (blå). 6 högermaskiner för 220V men ingen vänstermaskin som går på nätspänning. Den enda batteridrivna som finns i sortimentet har (...plats för tvåtonig
bygga_bo: [citat] Sorry, borde också skrivit att du fattat principen rätt i mitt förra inlägg...
tunamicke: Har skruvat gips, trall, staket och skivor med DS 205 - 14V - aldrig något strul. Jag är hemma pulare och ska inte jämföra mig med proffsen. Men anledning till att jag lagt nån krona mer är för att ha proffsgrejer när jag väl ska fixa hemma. Har också dyckertpickan Finish Pro 18 - klockren. Senco för mig är det bästa finns att köpa.
gwyrlim: Tack för svaren. Jag har inte bestämt mig riktigt ännu men det lutar åt 160mm markavloppsrör om jag inte springer på några begade spiro.
mattiasp: Kvartersågat virke sågas så att man får stående årsringar i sina bräder. En fördel är att virket blir stabilare och rör sig mindre på bredden pga omgivande fuktvariationer. När det gäller just ek, så kan man få såna där ormliknande mönster i ytan. De finns där hela tiden, men framträder bara om man sågar så att man får stående årsringar. Många tycker att mönstret är
mycke_nu: [citat] JA! Det är EN del av lösningen, den andra delen är att köpa nya skal efterhand. Köpte just min tredje uppsättning skal till min 5140i från mytrendyphone.se för 315.42 inkl moms. I fortsättningen skall jag försöka att inte ha en massa järnskrot i samma ficka som telefonen. :D
nanowire: För mig är det också bekvämt att slippa släpa med laddaren när man ska en sväng till sommarstugan eller liknande. Två fulla 3Ah-batterier räcker antagligen till det mesta man hittar på.
phl: Beror väl på vad det är för typ av klinker. Vanlig keramikklinkers, även lite tjockare, knäcker man lätt med en kakelknäck av ritstyp.
snickar_lasse: Hej ! Jag köpte XRP när den kom,funkar fortfarande.Jag tror maskinerna är fem sex år nu ,inga nya batterier,låter lite om maskinerna , men dom funkar perfekt. Vi har både 12 v o 18 v ,drar 90 mm karmskruv utan förborrning .Maskinerna används dagligen,vet inte när jag använde en maskin med 230.
Mr Handyman: Jag har en GBH 2-24 på jobbet och en GBH 2-26 hemma, de fungerar utmärkt som borrmaskiner, borrhammare och för lättare bilningsarbeten. Enda nackdelen är att de är ganska tunga. Ska jag borra i trä blir det nån lättare maskin, men om frågan är om en enda maskin så skulle jag utan att tveka välja GBH 2-26:an. (En god vän köpte en sån i somras till ett väldigt bra pris på Bygg-Ole
bygga_bo: [citat] Du minns rätt - det är Harald N som säljer den. Jag chansade lite och köpte en för ca ett halvår sedan för runt 700 spänn. Den fungerar kort och gott som den skall. Golv/tak-stativet som följer med är faktiskt pricken över i. Låter kanske som en bagatell, men det är otroligt smidigt att kunna slå en horisontell linje var man vill mellan golv och tak. De vanliga
dang: Tackar för tipsen. Hittade en på K-rauta i kungens kurva. Känns rejäl och gick på 900. De hade speciella för prisol 12mm och 15mm (20mm med isolering). Jula och Silvan hade inte.
Mikael_L: Jag har skickat svaret till dig, men i den tråden som svaret hör till ... ;)
snickarboden: Personligen hade jag nog valt en annan lösning eftersom jag instinktivt ser de hjulen som för små för att inte göra märken i parketten. /Kent
Masses: Hade oxå tänkt lägga en beställning idag men pundet har ju blivit markant dyrare under de sista veckorna... typiskt
Nimajneb: med tanke på att EUR kursen på 9.85 idag är nästan all-time-high så har vi dom senaste månaderna tappat alla fördelar med att shoppa i EUROLand
snickarboden: Tomma tuber till sättlim, latexfog o s v är rätt bra att förvara stämjärn mm i. /Kent
mattiasp: Har du sett den här? http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/100626-faq-verktyg-och-maskiner.html
GSM-Peter: [citat] Hej Jag inhandlade rekommenderade Biltema-tvingar till skenan i somras. Har dock inte hunnit skaffat järn till skarvarna... Mvh Peter
Daniel_N: [citat] Kapa eller klyva? klyva - färre tänder och positiv tandvinkel, kapa tvärtom, lite grovt. Se till att ha en vass och ren klinga, ställ ner hastigheten på sågen något, öka matningshastigheten, och, om du kör med en väl fastspänd skena - såga i flera omgångar dvs bara 5mm i taget eller så, beroende på hur viktigt det är att inte bränna. Sen kan man ofta slipa bort mindre
mattiasp: Fortsättningen på denna tråd gick ordentligt Off-Topic. Diskussionen var dock så intressant att den förtjänade en egen tråd: http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/102019-festools-prispolitik.html