Byggahus.se
Nej, det kan jag förstå. Den måste väga ton... Känner inte igen sänksågen bara... Eller det där kanske är tvåmansmodellen.

God jul!!

Oh! Vad drivs den där sågen med? Testosteron?

ACME skrev:
Testosteron?
Festosteron?

Jaha, då kan jag komplettera med lite information efter att ha känt och bänt på Makitan live på Fredells...

Skulle köpa en Festool om jag inte redan hade en...

1. Makitan har en låsratt för djupjustering, knöligare än Festos tryckknapp. Poäng festo
2. Festo har positiva stopp varje millimeter vid djupjustering. Poäng Festo
3. Makitans sänkfunktion är inte lika "välsmord" som Feston, man känner hur fjädern tar emot chassit, dvs ett ojämt motstånd. Poäng Festo
4. Vid gering så är det osäkert om man får med bak och framdel i samma vinkel vid låsning, lite rappligt. Feston mer vridstyv. Poäng Festo
5. Den s.k. -2 graders vinkeln är väldans knölig att få fram. Kräver två händer för att få till, två spärrar,en i metall och en i plast, varför inte en enda som styr båda två. Vet inte vad denna funktion skall användas till. Dött lopp.
6. Festo har utbytbara plastklossar under sågen som glider mot skenan och styr. Makita har ren metall med plast bara på den justerbara delen, dvs inget som kan bytas efter slitage på bottenplattan. Poäng Festo
7. Priset!! Poäng Makita

Detta var några punkter som dök upp då jag fingrade på maskinen och dess skena.

geschwint skrev:
Jaha, då kan jag komplettera med lite information efter att ha känt och bänt på Makitan live på Fredells...

Skulle köpa en Festool om jag inte redan hade en...

1. Makitan har en låsratt för djupjustering, knöligare än Festos tryckknapp. Poäng festo
2. Festo har positiva stopp varje millimeter vid djupjustering. Poäng Festo
3. Makitans sänkfunktion är inte lika "välsmord" som Feston, man känner hur fjädern tar emot chassit, dvs ett ojämt motstånd. Poäng Festo
4. Vid gering så är det osäkert om man får med bak och framdel i samma vinkel vid låsning, lite rappligt. Feston mer vridstyv. Poäng Festo
5. Den s.k. -2 graders vinkeln är väldans knölig att få fram. Kräver två händer för att få till, två spärrar,en i metall och en i plast, varför inte en enda som styr båda två. Vet inte vad denna funktion skall användas till. Dött lopp.
6. Festo har utbytbara plastklossar under sågen som glider mot skenan och styr. Makita har ren metall med plast bara på den justerbara delen, dvs inget som kan bytas efter slitage på bottenplattan. Poäng Festo
7. Priset!! Poäng Makita

Detta var några punkter som dök upp då jag fingrade på maskinen och dess skena.
Det var ord och inga visor!
När det gäller geringens positiva stop på Makita, ursäkta en fråga från lekman, men är det "snäppen"/förinställda stegen som avses eller? Har isåfall också undrat varför Festoolen saknar dessa - å andra sidan tycker jag att man ställer in på 45 grader vid typ 90% av alla geringar, och då slår ju Festoolen i botten om jag inte minns fel = inget behov av stopp...

/A

Det är förinställda steg som avses. Vet inte varför inte Festo har dessa...

Jo, jag glömde en viktig sak, Makitan har ingen klyvkniv?? Varför inte...?

[

var kan man köpa makitan för 3200 inkl skena?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.