Jag bryter ur en OT-diskussion ur en annan tråd som seglade iväg. Diskussionen är intressant -så jag gör en ny tråd /Mattiasp, moderator
Detta är källtråden:
http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/81342-makita-vs-festool.html

screamin-daemon skrev:
Nu är jag stolt ägare till en Festool TS55 EBQ ;-)

Så inget mer positivt om Makita´en tack!

Det som var viktigt för mig var splitterskydd på båda sidor plus jag har ju redan Festool handöverfräs. En annan trevlig sak är ju deres systainer system. Men den största fördelen med Festool är ju att det är en Festool :-)

Mht. till pris fick jag 15% på sågen och dammsugaren och 20% på tillbehöret, så det är jag rätt nöjd med.
Var köpte du grejerna? Måste säga att det va en mycket generös rabatt.

Redigerat av moderator:
WoberT skrev:
Var köpte du grejerna? Måste säga att det va en mycket generös rabatt.
Screamin-Demon: Var snäll och svara inte på detta, återförsäljare som ger rabatt behöver verkligen inte få festool på sig.

WoberT: skrev inte det ovan för att hoppa på dig, hoppas du inte känner så.

Daniel_N skrev:
Screamin-Demon: Var snäll och svara inte på detta, återförsäljare som ger rabatt behöver verkligen inte få festool på sig.

WoberT: skrev inte det ovan för att hoppa på dig, hoppas du inte känner så.
Kanske det krävs en förklaring...

Festool har en sjuk prispolitik vilket gör att de jagar återförsäljare som ger rabatt. (Är rätt säker på att det inte är lagligt att göra så, men det är ju svårt att bevisa)
Sen har jag köpt en del grejer genom lång tid hos den återförsäljare och därför fick jag den pris. Du kan dock också få rabatt, det kräver bara att du ringer runt och kollar vad de vill ge för pris.
De återförsäljare som ger rabatt på Festool ger ju oftast bara till kunder de känner eller nya som de har fått ett gott intryck av. Kommer du in till "min" återförsäljare och säger du vill ha 15% bara för att jag har fått det tror jag du kan glömma det.

Som jag har förstått det utgår inte rabatterna från riktpriset i listan på festool.se, utan från priset i butik. De åf jag talat med säger att de inte ger mer än 10% rabatt på Festool, utifrån deras eget pris. Alltså är det värt att kolla någon som har så låga utgångspriser som möjligt.

Ett annat tips är att kombinera Festoolköpet med något annat köp och inkassera resten av rabatten på det andra fabrikatet.

screamin-daemon skrev:
Kanske det krävs en förklaring...

Festool har en sjuk prispolitik vilket gör att de jagar återförsäljare som ger rabatt. (Är rätt säker på att det inte är lagligt att göra så, men det är ju svårt att bevisa)
Sen har jag köpt en del grejer genom lång tid hos den återförsäljare och därför fick jag den pris. Du kan dock också få rabatt, det kräver bara att du ringer runt och kollar vad de vill ge för pris.
De återförsäljare som ger rabatt på Festool ger ju oftast bara till kunder de känner eller nya som de har fått ett gott intryck av. Kommer du in till "min" återförsäljare och säger du vill ha 15% bara för att jag har fått det tror jag du kan glömma det.
Känner att jag måste förklara att jag också är återförsäljare av Festool så det inte blir några hard feelings från er. Vi har fått strikta restriktioner att i princip inte ge någon rabatt alls, därför att Festool inte ska bli nåt märke man priskrigar om. Är det en kund som har köpt mycket hos oss eller köper för en större summa så kan jag ge 10% men det är inte allför ofta. 5% är mer vanligt, däremot på tillbehör kan man ge bra mycket mer. Det är inte så saftig marginal på elhandmaskiner, oavsett märke. Vi säljer även bosch och hitachi. Däremot är det ju betydligt mer priskrig på t.ex. bosch, dewalt eller hitachi.

WoberT skrev:
Känner att jag måste förklara att jag också är återförsäljare av Festool så det inte blir några hard feelings från er. Vi har fått strikta restriktioner att i princip inte ge någon rabatt alls, därför att Festool inte ska bli nåt märke man priskrigar om. Är det en kund som har köpt mycket hos oss eller köper för en större summa så kan jag ge 10% men det är inte allför ofta. 5% är mer vanligt, däremot på tillbehör kan man ge bra mycket mer. Det är inte så saftig marginal på elhandmaskiner, oavsett märke. Vi säljer även bosch och hitachi. Däremot är det ju betydligt mer priskrig på t.ex. bosch, dewalt eller hitachi.
Varför ville du veta vart jag hade köpt det då?

WoberT skrev:

Jag är helt hundra på att detta strider big time mot gällande EU rätt och förordningar. Hur kan jag vara så säker? Jo, jag diskuterade saken med en nära vän som är lika verktysfrälst som jag och dessutom jurist. Hans examensarbete handlade just om frågor som dessa. Hans stora undran var hur fan Festool ens vågade andas priskartellbildning.

///j

Citerar KKV:

"Konkurrensverket har i ett allmänt råd, KKVFS 2004:1, om avtal av mindre betydelse (bagatellavtal) definierat begreppet ”märkbart sätt”.

Vid avtal mellan leverantörer och återförsäljare, så kallade vertikala avtal, är gränsen för maximal marknadsandel 15 procent. Företag med en omsättning på mindre än 30 miljoner kronor kan ingå konkurrensbegränsande avtal om den sammanlagda marknadsandelen inte överstiger 15 procent."

För vissa typer av avtal gäller inte några marknadsandelsgränser, exempelvis för horisontella överenskommelser om priser eller vertikala avtal om områdesskydd.

Har Feestool en marknadsandel på den relevanta marknaden som överstiger 15%? Produktens utbytbarhet och den geografiska marknaden är det som styr.

//Ingo, också jurist

imported_Ingo skrev:
...Har Feestool en marknadsandel på den relevanta marknaden som överstiger 15%? Produktens utbytbarhet och den geografiska marknaden är det som styr.

//Ingo, också jurist
Hur relevant marknad skall definieras kan nog debatteras ganska länge, men eftersom Festo har en omsättning på knappt 300 MSek så kan de väl ändå inte ingå konkurrensbegränsande avtal?

imported_Ingo skrev:
Citerar KKV:

"Konkurrensverket har i ett allmänt råd, KKVFS 2004:1, om avtal av mindre betydelse (bagatellavtal) definierat begreppet ”märkbart sätt”.

Vid avtal mellan leverantörer och återförsäljare, så kallade vertikala avtal, är gränsen för maximal marknadsandel 15 procent. Företag med en omsättning på mindre än 30 miljoner kronor kan ingå konkurrensbegränsande avtal om den sammanlagda marknadsandelen inte överstiger 15 procent."

För vissa typer av avtal gäller inte några marknadsandelsgränser, exempelvis för horisontella överenskommelser om priser eller vertikala avtal om områdesskydd.

Har Feestool en marknadsandel på den relevanta marknaden som överstiger 15%? Produktens utbytbarhet och den geografiska marknaden är det som styr.

//Ingo, också jurist
fast KKV säger också att:

Exempel på konkurrensbegränsande samarbeten

* Prissamarbete. En prisöverenskommelse hämmar konkurrensen. Priset är ju det viktigaste medlet när det gäller att konkurrera. Det är förbjudet för företagen att samarbeta med varandra både direkt och indirekt i till exempel en inköpsorganisation eller en branschförening. Förbudet gäller både horisontellt och vertikalt prissamarbete.

Kontentan?
Festool är ohörsamma skitstövlar som tar över pris på sina eminenta produkter som tillhör topp siktet i segmentet och med den vetskapen dikterar villkoren med en fascists hårdahand.

P
Rund_skruvad skrev:
Kontentan?
Festool är ohörsamma skitstövlar som tar över pris på sina eminenta produkter som tillhör topp siktet i segmentet och med den vetskapen dikterar villkoren med en fascists hårdahand.
Japp, och de flesta andra företag i samma position skulle göra exakt samma sak så länge som kunderna handlar och man tjänar pengar på det.

Jag tror att den springande punkten som gör att Festool inte har blivit släpade inför rätta är just att det är ett vertikalt avtal. Hade handlarna sinsemellan gjort upp om pris så hade det varit horisontellt s.a.s. och det hade snabbt tagit hus i h***vete.

Men vafan, det är väl som med jumpa-dojjor eller vad som helst - prisskillnaden motiveras av i vilken kundkrets man vill placera sin produkt.

En intressant B-uppsats i Marknadskommunikation behandlar ämnet ganska bra. Visserligen inte Festool men Bang & Lufsen vilken man kanske kan dra vissa paralleller med typ kvalitee, systemtänk osv.

http://www.diva-portal.org/diva/getDocument?urn_nbn_se_his_diva-1138-2__fulltext.pdf

Redigerat:
Jag tror iofs inte att Festool inte vill tjäna pengar, men har det inte också att göra med själva varumärket, att man inte vill riskera det genom billighetskampanjer osv. också.

Vore ju däremot ett drömscenario om det visar sig att de utövar olegitim priskontroll.

Jag har som princip att försöka undvika företag som sätter producentpriser, dvs det som Festool verkar göra.

Jag är ganska säker på att detta är olagligt utom i vissa speciella situationer och detta är inte någon sådan. De tillverkare jag frågat rakt ut har nekat bestämt om att de påverkar återförsäljarna till att sätta priser enligt en prislista från tillverkaren; detta är bevis nog för mig att det inte är tillåtet (tex de stora tillverkarna av hund- och kattmat agerar alla på detta sätt).

Hur som helst är det avskyvärt!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.