7 437 läst ·
20 svar
7k läst
20 svar
Effekt för kompressorn
Sida 1 av 2
Är på gång att köpa en ny kompressor och fastnade för en ifrån Drift & Underhåll.
http://www.duabhuset.se/#showProduct.php?id=49
Spänningen till den är 400V och effekten är 3000W.
Modellen mindre är även den på 400V men effekten är lite lägre, 2200W.
Hur stor blir belastningen på resp. säkring till kompressorn när den är i drift?
Vet inte om jag behöver välja den mindre modellen för att inte säkringarna skall gå.
Tänkte investera i en innan vinterdäcksbytena drar igång.
// Snozzi
http://www.duabhuset.se/#showProduct.php?id=49
Hur stor blir belastningen på resp. säkring till kompressorn när den är i drift?
Vet inte om jag behöver välja den mindre modellen för att inte säkringarna skall gå.
// Snozzi
Helt klart ta den stora.,.. Om ja hade valt
frågan e väl va du ska ha den till mer? Ska du bara skruva 4 däck 2 ggr om året så räcker den lilla. Men ska du göra de minsta mer så ta den stora!!
frågan e väl va du ska ha den till mer? Ska du bara skruva 4 däck 2 ggr om året så räcker den lilla. Men ska du göra de minsta mer så ta den stora!!
Blästring och långvarig renblåsning kräver stor kapacitet, trycket underordnat.
Att lossa en fälgbult kräver egentligen inget annat än ett en meter långt rör som träs utanpå bilens originalverktyg, i regel ett vinklat rundjärn med en hylsa i ena änden.
Sedan kan Du gänga ur med en enkel skruvdragare, såvida inte bultrana rostat fast
per
Att lossa en fälgbult kräver egentligen inget annat än ett en meter långt rör som träs utanpå bilens originalverktyg, i regel ett vinklat rundjärn med en hylsa i ena änden.
Sedan kan Du gänga ur med en enkel skruvdragare, såvida inte bultrana rostat fast
per
Innan stängningsdags vill jag, i syfte att förhindra olycka, återkomma till mitt tidigare nämnda, en meter långa rör. Använd det gärna vid åtdragning av hjulbultar. För att vridmomentet skall bli ungefärligt det erforderliga, så tänk Dig att röret i ytteränden belastas med vikten 10 kilo.
per
per
Jag har 3kW-kompressor liknande den från Duab som du länkade till. Jag kör utan problem på 16A säkring. Du kan nog t.o.m. gå upp till 5,5hk på 16A om du vill.Snozzi skrev:Är på gång att köpa en ny kompressor och fastnade för en ifrån Drift & Underhåll.
[länk]
// Snozzi
Det kommer att gå 2,5 Ampere i varje fas(säkring) om du belastar med 3000 W.
Och ca 1,67 Ampere om du belastar med 2000 W
Så det är hur lungt som helst om du Avsäkrar med 16 Ampere.
Det är i uppstarten Amperen skjuter i höjden. Det kan krävar kanske 6 gånger högre effekt vid uppstart tror jag.
Själv har jag en kompressor med effekten 7500 w, och har tröga porslins säkringar på 16 Ampere. Och då löser de ut ibland trots Y/D start.
Och ca 1,67 Ampere om du belastar med 2000 W
Så det är hur lungt som helst om du Avsäkrar med 16 Ampere.
Det är i uppstarten Amperen skjuter i höjden. Det kan krävar kanske 6 gånger högre effekt vid uppstart tror jag.
Själv har jag en kompressor med effekten 7500 w, och har tröga porslins säkringar på 16 Ampere. Och då löser de ut ibland trots Y/D start.
Är du säker att formeln är så enkel som att ta 2,5 x 400 x 3 ?starion skrev:
Hade för mig jag läst i en annan tråd som jag nu inte hittar att även, tror det var kubikroten ur 3 skulle ingå i formeln? Men jag kan ha fel.
Hej
Ja du har fel =)
effekt = spänning * ström * kvadratroten ur 3
Trefaseffekt:
P=U*I*sqrt(3)
så i ditt fall:
en snabb utärkning i huvet ca 4.3A eller något per fas... dock väldigt uträknat i huvudet
Ja du har fel =)
effekt = spänning * ström * kvadratroten ur 3
Trefaseffekt:
P=U*I*sqrt(3)
så i ditt fall:
en snabb utärkning i huvet ca 4.3A eller något per fas... dock väldigt uträknat i huvudet
Redigerat:
Tog inte med den variablen. skulle väl gjort det egentligen.
Men helt rätt
Men helt rätt
Ja, 3-fas och växelström är ingen leka när man ska göra beräkningar.
Tack för svaren danielr112, bygga_bo och starion som klargjorde och belyste problemet för mig. Nu ska jag lägga in formeln i excel i min mobiltelefon där jag har övriga "bra att ha formler".
Tack för svaren danielr112, bygga_bo och starion som klargjorde och belyste problemet för mig. Nu ska jag lägga in formeln i excel i min mobiltelefon där jag har övriga "bra att ha formler".
Man lär sig något nytt varje dag.
Blir formeln så här då ?
I=P/U*kvadratroten ur 3
vilket är:
3000w / 400v *1,73 = 12,975
Sedan ska det delas upp på tre faser
12,975 / 3 = 4,325 Ampere
Och slutligen ska man Multiplicera med cos(fi)
Någon som vet vad cos(fi) är?
Tacksam för hjälp....
Blir formeln så här då ?
I=P/U*kvadratroten ur 3
vilket är:
3000w / 400v *1,73 = 12,975
Sedan ska det delas upp på tre faser
12,975 / 3 = 4,325 Ampere
Och slutligen ska man Multiplicera med cos(fi)
Någon som vet vad cos(fi) är?
Tacksam för hjälp....
Nu räknade du fel
det blir
p/(u*kvadratroten ur 3) = i
dvs 3000/(400*1.78) = 4.4
sedan om man titar på org formlen är det
P=U*I*sqrt(3) * cos(fi) varav det värdet står på motorn.
det blir
p/(u*kvadratroten ur 3) = i
dvs 3000/(400*1.78) = 4.4
sedan om man titar på org formlen är det
P=U*I*sqrt(3) * cos(fi) varav det värdet står på motorn.