Swetrot skrev:
Kan du visa mig några rättsfall som förbjuder det Festool gör?
Nope, men har inte grävt tillräckligt. Däremot så tror jag prexis som Daniel_N påpekade att kkv var rätt tydliga där.

Swetrot skrev:
Inte? Det är ju så här att om man skall få uppbackning från huvudkontoret när det ibland blossar upp ett priskrig, så kan man inte sitta och köra en egen prispolitik och lägga sig 3 öre under de andra under när det passar. Rent teoretiskt kan man köra sitt eget race, men inte i praktiken. Går man sedan in och köper korv eller så, har alla mackar i samma kedja alltid samma pris. I praktiken styrt uppifrån, eftersom ingen vill ta risken att kolla vad som händer om man inte följer prislinjen...
Skillnaden är att det är kedjor resp. franchisertagare du pratar om - gemensam prissättning ingår i avtalet. Det Festool gör påverkar olika handlare och kedjor i detaljhandelledet.

Swetrot skrev:
När Lidl ville köpa mjölk från Arla och sälja billigare i sina butiker tog det fyr ordentligt. De fick vackert importera mjölk från annat håll. Tjeckien tror jag. Sedan föll Arla till föga och lanserade sin Klöver-serie när det var någon som visade att det gick att bråka med deras inofficiella kartell.
Hmmm... rätta mig om jag har fel men det handlade väl ändå om att Lidl ville köpa mjölk från Arla för att sedan sälja under eget märke??? Har full förståelse för om Festool skulle neka mig säljrättighet om jag skulle köpa in Festool-grejjor och märka om med egen logga å kränga billigt...:D

En sak är hur många % man kan fippla ihop i Sverige ... men det bästa är ju att tjacka Festool nere i Tyskland! Är det också något som Festool "styr" i Sverige ... att dom ska kosta över 50% mer!???

3800392172578080_1.jpg -- 5.000 kr i Sverige

3800392172578080_1.jpg -- 3.300 kr i Tyskland

Miles skrev:
En sak är hur många % man kan fippla ihop i Sverige ... men det bästa är ju att tjacka Festool nere i Tyskland! Är det också något som Festool "styr" i Sverige ... att dom ska kosta över 50% mer!???

[bild] -- 5.000 kr i Sverige

[bild] -- 3.300 kr i Tyskland
Det är olika sågar. TS EBQ vs TS55Q. Tror inte att priset mellan tyskland o sverige skiljer nämnvärt.

Daniel_N skrev:
Det är olika sågar. TS EBQ vs TS55Q. Tror inte att priset mellan tyskland o sverige skiljer nämnvärt.

Näe bara 700 spänn!

Miles skrev:

Näe bara 700 spänn!
Sågen du länkar till, 561163 kostar 3570+moms i sverige, dvs 4463kr, viket väl inte är så långt ifrån 432 EUR? Eller tillkommer det något på priset från tyska ebay?

Daniel_N skrev:
Sågen du länkar till, 561163 kostar 3570+moms i sverige, dvs 4463kr, viket väl inte är så långt ifrån 432 EUR? Eller tillkommer det något på priset från tyska ebay?
I så fall äre ju riktigt bra! :)
(... har sparat mååånga kronor senaste åren på ebay.de)

P
En bekant kollade priser när han var i Tyskland senast. Det var endast marginell skillnad mellan priserna i Tyskland och Sverige. Tror t.o.m. det var något billigare i Sverige just då, antagligen beroende på EUR-kursen.

med tanke på att EUR kursen på 9.85 idag är nästan all-time-high så har vi dom senaste månaderna tappat alla fördelar med att shoppa i EUROLand

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.