Byggahus.se

Makita vs Festool

1. screamin-daemon
    Medlem · Nivå 9
    Jag har bestämt mig för att köpa en sänksåg. Makita har ju kommit med en sänksåg som ser bra ut på pappret, men hur står den sig mot Festool`s variant?

Makitaen kan jag köpa för 3200 plus moms inkl. 1400mm skena. Festoolen kostar det samma men utan elektronik och skena.

Jag har även en Festool handöverfräs som inte blir motioneret så ofta, men det är ju smidigt med samma styrskena.

Vad ska jag välja? Eller måste jag lägga till extra pengar för att få Festool med elektronik och skena? Är jag dumsnål?

2. R
    Bannad Nivå 2
    Har aldrig testat makitan men det jag kört med festoolen har varit underbart så jag kan inte tänka mig att någon annan egentligen skulle kunna göra det bättre.

Men vad gäller elektronik och skena tror jag nog att det är dumsnålt att skippa det.

3. screamin-daemon
    Medlem · Nivå 9
    jo jo. Givetvis ska jag ha styrskena, det var bara jag som inte formulerade mig korrekt. Det jag tänke var på elektroniken om den är så nödvändig. Jag har fått ett bra pris på Festool TS55 men tyvärr den utan elektronik.

4. J
    Medlem Nivå 3
    Elektronik?
    Vad har jag missat?

///j

5. TMB
    Medlem Nivå 2
    Den utan elektronik har en vev istället... eller kanske inte.

Jag har åxå missat den biten.

6. Lagavulin
    Medlem Nivå 8
    Elektronik = ställbart varvtal på klingan. Har TS75:an och har bara kört i trämaterial och då behöver man inte ändra hastigheten. Endast då man kör i ev komposit, metaller etc. Då med klinga avsedd för just det materialet.

God Jul / Lagavulin

7. Daniel_N
    Moderator · Nivå 21
    Njae...det är lite mer som skiljer.

Med elektronik har man som sagt möjlighet att ställa in varvtalet (2000-5200) medan modellen utan har ett tomgångsvarvtal på 6500.

Dessutom har modellen med elektronik 1200W jmf med 1050 för den utan.

Modellen med elektronik kommer med fintandad 48W-klinga, utan med 28W klinga.

Dessutom har den med elektronik följande egenskaper (vilka alltså den andra modellen inte har):

Mjukstart
    Mjukstarten gör att maskinen startar utan knyck.

Konstant varvtal
    Det förvalda varvtalet hålls konstant under tomgång och bearbetning.

Temperaturskydd
    Som skydd mot överhettning stänger säkerhetselektroniken av maskinen när en kritisk motortemperatur nås. När maskinen har svalnat i ca 3-5 minuter är den åter klar att använda. När maskinen är igång (tomgång) minskar tiden som maskinen behöver för att svalna.

Strömbegränsning
    Strömbegränsningen förhindrar otillåtet hög strömupptagning i samband med extrem överbelastning. Detta kan leda till en minskning av motor-varvtalet. Efter avlastning kommer motorn genast upp i varv igen.

Broms
    När sågen stängs av bromsas klingan elektroniskt på 1,5 - 2 sekunder till stillastående.

//daniel

8. screamin-daemon
    Medlem · Nivå 9
    OK. Jag har bestämt mig för Festool. TS75 kostar ju inte så mycket mer, ska man ta den istället? Jag tror inte jag ska kapa nåt som inte TS55 klarar av, men det kan ju vara bra och ha...... ;-)

9. ACME
    Medlem Nivå 12
    75:an är ganska mycket klumpigare, och det är ju sällan som man inte klarar sig med 55:ans sågdjup.

10. G
    Medlem Nivå 9
    Kan välan göran ett litet inlägg här, Makita fantast som jag är. Och Festool tokig som jag blivit...

Jag funderade vid gruppköpet på att ta en TS75 just för att den var ju inte "så mycket tyngre" och bäst att ta så man klarar sig. Nu har jag köpt en TS...55. Kände på dom båda på plats och konstaterade att TS75 är bra mycket klumpigare och att det djup som TS55 klarar är tillräckligt för det mesta. Skall man såga djupare så, ja det får det projektet visa hur man löser det.
    Alla de projekt som jag planerar och håller på med just nu kräver inget grövre artilleri. Om man absolut behöver en TS75 någon gång så kan jag köpa en TS75 löst utan skena eftersom jag redan har skenor till lillebror.

Makitan är säkert bra (måste jag ju säga), fast Makita har ett tag kvar till systemtänket som Festool har haft länge. Behöver du bara en sänksåg och aldrig något annat, köp Makitan eftersom den är så mycket billigare, annars TS55.

Just ja, du hade redan en Festool fräs, då är valet lätt, TS55 och en adapter till fräsen så att du kan använda samma skena till mera saker.

11. phl
    Medlem · Nivå 14
    Nu äger jag inte själv någon av dessa sågar men om du inte vet med dig att du behöver mer än 55mm sågdjup, då hade jag verkligen inte tagit TS75:an. Den är faktiskt både större och tyngre!

12. Mr Handyman
    Medlem Nivå 11
    Jag har TS75:an och den är både tung och bulkig. Inget man tar med sig upp på taket t.ex. Man behöver en mindre cirkelsåg också. Skulle jag ha en enda lutade det nog åt TS55.

Men nya 75:an har 1600w oavsett variant, de siffror som finns ovan måste väl gälla för 55:an?

13. mattiasp
    Besserwisser · Nivå 18
    Riktigt så enkelt är det inte. Makitans skena är helt kompatibel med Festools skena. Man kan alltstå köra Makitamaskinen på Festoolskena och Festoolgrejor på Makitaskenor. Makitan har alla finesser som TS55:an och några finesser därtill.

14. Daniel_N
    Moderator · Nivå 21
    precis, jag pratade bara om 55an

15. phl
    Medlem · Nivå 14
    Vilka finesser syftar du på?