Jag måste bara kolla litegrann här...

Har sett rätt så mycket tjat om dragare till höger o vänster, yrkeskåren verkar inte ens vilja se åt en under 2-3000 kr. O visst är det ju skillnad på grejerna, helt klart!
Men en vanligt husägare som jag då? Behövs det verkligen? Visst, trevligt som fan med en maskin som väger 3 gram, går i 180 o näst intill plockar upp skruvarna ur lådan åt dig, men jag känner inte direkt att priset rättfärdigar behovet!

För mig rasar batterierna innan maskinen, brukar köpa en eller ett par när de ligger mellan 100-300 kr (fick 10 för en femhundring en gång), o det brukar väl finnas mellan 2-4 st här hemma redo o användas, slit-o-släng-mentalitet alltså! Dock bara ang just skruvdragare av nån anledning.

Är det verkligen så att jag helt enkelt är dumsnål så det skriker om det, är de dyra maskinerna verkligen på en såpass nivå att det är värt för en vanlig snubbe o lägga flera tusen på en? Eller ska jag fortsätta med mina 100-kroners som trots allt håller flera år styck? Jag har inte lagt 3000 kr totalt än på dessa maskiner, o det var 10-12 år sen jag köpte min första...

El Gringo skrev:

Har sett rätt så mycket tjat om dragare till höger o vänster, yrkeskåren verkar inte ens vilja se åt en under 2-3000 kr. O visst är det ju skillnad på grejerna, helt klart!
Men en vanligt husägare som jag då? Behövs det verkligen? Visst, trevligt som fan med en maskin som väger 3 gram, går i 180 o näst intill plockar upp skruvarna ur lådan åt dig, men jag känner inte direkt att priset rättfärdigar behovet!

För mig rasar batterierna innan maskinen, brukar köpa en eller ett par när de ligger mellan 100-300 kr (fick 10 för en femhundring en gång), o det brukar väl finnas mellan 2-4 st här hemma redo o användas, slit-o-släng-mentalitet alltså! Dock bara ang just skruvdragare av nån anledning.

Är det verkligen så att jag helt enkelt är dumsnål så det skriker om det, är de dyra maskinerna verkligen på en såpass nivå att det är värt för en vanlig snubbe o lägga flera tusen på en? Eller ska jag fortsätta med mina 100-kroners som trots allt håller flera år styck? Jag har inte lagt 3000 kr totalt än på dessa maskiner, o det var 10-12 år sen jag köpte min första...
Här är lite av mina och andras tankar kring det hela: http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/62856-vilka-verktyg.html

El Gringo skrev:

100 kroners dragare är ofta rätt hemska, men visst har du rätt. Det är inte klokt att lägga så mycket pengar för en skruvdragare, om man inte är proffs. Men är det inte så med allt? Hur många bor och jobbar inte inne i stan, men ändå kör de runt i en stor/ny/dyr bil? Inte allt här i livet är logiskt.......

Jag har själv olika utrustningar (golf, kamera, verktyg, bil, mv) för rätt mycket pengar och jag är inte proffs på något av det.
Varför? För att jag gillar bra grejer och hatar billigt skit.
Hur mycket billigt skräp finns inte på marknaden? Hur ofta funkar de som de ska? Jag har t.ex. testat att en köpa billig bilradio och den höll ju länge :-( Som tur var fick jag nöjet att ta sönder den, även om det fanns garanti kvar. Billigt verktyg som iof kan funka, men som är livsfarliga.(T.ex. vinkelslip, cirkelsåg).

Sen kan man börja fundera på miljön... Hur bra är det att köpa 10-15 skruvdragare med 1-2 batterier för bara att slänga skiten när de går sönder? Det blir 10-30 batterier på 10 år och batterierna är ofta av ni-cd typ som absolut inte är bra för miljön.

Jag gillar oxå kvalitet, som du säger så har man olika krav på olika områden. Men jag har faktiskt inte märkt av nån större skillnad med just dragarna!
Jag har provat dewalt o makita o så, de är ju bättre, väger lite mindre o har säkert bättre batteritid, men jag ska inte ha dem åtta timmar om dan, så de kraven finns inte hos mig, är det då bara kvalitetskänslan som avgör, eller finns det någon annan påtaglig anledning till o köpa en dyrare?

El Gringo skrev:
Jag gillar oxå kvalitet, som du säger så har man olika krav på olika områden. Men jag har faktiskt inte märkt av nån större skillnad med just dragarna!
Jag har provat dewalt o makita o så, de är ju bättre, väger lite mindre o har säkert bättre batteritid, men jag ska inte ha dem åtta timmar om dan, så de kraven finns inte hos mig, är det då bara kvalitetskänslan som avgör, eller finns det någon annan påtaglig anledning till o köpa en dyrare?
tja, för mig är kvalitetskänslan en avgörande faktor. Avseende mina skruvdragare (festool C12) jmf med en 300kr skruvdragare skiljer ergonomi, nogrannhet i momentinställning, hållbarhet, styrka vid låga varvtal, borstlös motor, styrka, laddtid, hur många skruv batterierna håller för, centrotec-chuck systemet, vinkelchukc, excenterchuck, djupstoppschuck, en bra enhands snabbchuck, möjlighet att använda samma battierier i nästa generations festool skruvdragare, tillgång på reservdelar, möjligtvis garantitid, systainer bland annat.

Priset är dock avsevärt högre. Om det är ekonomiskt för mig att köpa en C12? Nej. Gör jag det ändå? Ja:)

Hehe, mycket bra svar! Är du säljare? ;)
Haha, nej då, men det var nästan så du övertalade mig där! Men jag är nog lite för snål på den fronten ännu tyvärr...

Ja, man skulle nästan kunna tro att Daniel_N kränger verktyg dagarna i ända...

Men vad spelar det för roll? Han har ju rätt! ;)

El Gringo skrev:
Hehe, mycket bra svar! Är du säljare? ;)
Haha, nej då, men det var nästan så du övertalade mig där! Men jag är nog lite för snål på den fronten ännu tyvärr...
Önskar nästan jag var festool-säljare, då hade kanske fått personalrabatt? :) Kanske ska skicka ditt svar till festool o se om jag kan få ett gratis bits eller något:)

bygga_bo skrev:
Ja, man skulle nästan kunna tro att Daniel_N kränger verktyg dagarna i ända...

Men vad spelar det för roll? Han har ju rätt! ;)
Haha, ja man kan ju undra! Hyvla försiktigt:)

screamin-daemon skrev:
Sen kan man börja fundera på miljön... Hur bra är det att köpa 10-15 skruvdragare med 1-2 batterier för bara att slänga skiten när de går sönder? Det blir 10-30 batterier på 10 år och batterierna är ofta av ni-cd typ som absolut inte är bra för miljön.
Är det verkligen så att batterierna håller bättre på de dyrare? Det är inte laddningen som tar kål på mina, utan mer tiden däremellan! Det kan gå månader utan att jag behöver dra en skruv, o det kanske är det som drar slut på mina batterier? Min äldsta just nu är runt fyra år o det får väl erkännas att jag börjar märka av att den blir sämre.
Men är ett dyrt batteri värt o lägga 10 gånger mer på? Håller det 10-15 år utan bekymmer?

Det är absolut inte det att jag inte vill ha en fet o lyxig maskin, jag kan bara inte motivera det! :)

El Gringo skrev:
Är det verkligen så att batterierna håller bättre på de dyrare? Det är inte laddningen som tar kål på mina, utan mer tiden däremellan! Det kan gå månader utan att jag behöver dra en skruv, o det kanske är det som drar slut på mina batterier? Min äldsta just nu är runt fyra år o det får väl erkännas att jag börjar märka av att den blir sämre.
Men är ett dyrt batteri värt o lägga 10 gånger mer på? Håller det 10-15 år utan bekymmer?

Det är absolut inte det att jag inte vill ha en fet o lyxig maskin, jag kan bara inte motivera det! :)
Att du som ibland har månader mellan skruvarna inte kan motivera en fet o lyxig maskin tyder på ett sunt ekonomiskt tänkande. :) Inga NiMh eller NiCd batterier mår bra av att ligga så länge, och proffsbatterierna håller inte heller 10-15 år utan bekymmer. Om jag har fattat det rätt så tappar dock Li-ion batterierna vare sig laddning eller blir "slitna" av att ligga utan användning.

Nja, de är väl bra på sitt sätt!
Men i "mitt" fall av sällananvändning så att säga så blir det inte någon större skillnad ändå tyvärr!

Lite lektyr:
http://www.buchmann.ca/Chap10-page6.asp

Köp en eller två billigare om du vill, så köper vi som är lite verktygsfreaks en dyring och säkert nåt annat dyrt också. Alla blir lyckliga över sina inköp och du får pengar över till något annat. Men det värsta som kan hända är att någon med din mentalitet (typ svågern) kommer ock vill låna mina verktyg när han har råd att köpa egna men köpte en BMW istället, och den får jag garanterat inte låna:)

Haha, om du inte får låna hans bil, varför skulle han få låna dina verktyg?
Visa honom den här tråden o be honom motivera sig! :)

Mycket bra diskution hittills iaf, jag är både mer och mindre sugen på prova på något dyrare vid nästa köp!
Nu vet jag ju att den inte kommer o hålla längre än de jag har nu, men jag kommer kanske o ha lite trevligare under tiden? :)
Vi får väl se vad mer som kan komma fram i skruvdragardjungeln!

Har nämnt det i en tidigare tråd men kan säga det igen, har själv 2 st billiga dragare, och haft dessa i runt 8 år. Har använts mer eller mindre flitigt och varit med om 1 nybygge och 2 renoveringar samt diverse projekt som man har när man är husägare. Visst kan det hända att ergonomi etc är sämre på dessa än de "finare", men jag har aldrig känt behovet att skaffa något annat. För mitt hempuleri har de funkat alldeles utmärkt. Nu börjar de, framför allt en av dem, bli sämre och sämre (batteriet) men jag har ärligt talat inte dåligt samvete för att jag köper en ny dragare nu, en sådär 8 år efter den gamla "skitdragaren". Att det blir en ny hyfsat billig är för mig självklart.

Tillägg: de tusenlapparna som blir över kan man t.ex. satsa på ett par fina flaskor skottskt :-)

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.