12 397 läst · 14 svar
12k läst
14 svar
Tips om bra Bygglaser
Tips om bra bygglaser .
Bra= - God nogrannhet dvs 1mm/m är för dåligt.
- Skall gå att rotera eller rotera själv.
- Självnivellerande.
- Stativ får gärna ingå.
- Vertilal och horisontell linje. (samtidigt eller var för sig )
- Långa och tydliga linjer.
- Pris runt 1000 till 2500:-
Tacksam för många snabba tips, jag fyller snart
// Pelle
- Självnivellerande.
- Stativ får gärna ingå.
// Pelle
Jag tipsar om Tammoliner. Den enklaste varianten får du för 16-1700sek. Kanske ryms nästa modell med lite kraftigare laser inom 2500sek..... Finns på Fredells och ev Jula om dom inte tagit bort den ur sortimentet.
Jag tänker köpa en CST/Berger med grön laser från staterna (~280$) när dom kommer till butikerna i slutet av oktober.
BTW har ju Bosch köpt upp just det företaget så det ska bli spännande att se Bosch laser sortiment om ngt år eller så.
http://www.toolbarn.com/product/cstberger/58-ILMXTG/
BTW har ju Bosch köpt upp just det företaget så det ska bli spännande att se Bosch laser sortiment om ngt år eller så.
http://www.toolbarn.com/product/cstberger/58-ILMXTG/
Vilken har du?MathiasS skrev:
Har varit inne på Tamoliners hemsida, det finns den äldsta som jag kom på att snickaren hade när jag såg den. Men dom hade en ny sort " tammo IIP" kandet vara något??
Sedan finns det även en " 5-pointer" men det bir väl inga linjer på en vägg av en så´n utan bara punkter?
// Pelle
Jag har den vanliga Tammo III som kostar cirka 1700. Just nu har jag även en IIP hemma och den är väldigt trevlig. Kraftigare laser som funkar bättre i solljus och lasermottagare medföljer också. Dessutom finns flera tillbehör för montage på stativ eller golv/tak pinne. Jag vet dock inte vad den kostar - är priset rimligt är det bara att slå till!
Ska den gå att använda utomhus?pelleulf skrev:Tips om bra bygglaser .
- Självnivellerande.
- Stativ får gärna ingå.
// Pelle
Behöver du någon fler linje, typ 90° åt sidan?
Nej, jag tror det räcker med krysslaser. Men den där Tammo IIP verkar väldigt interessant den har ju lite av varje........i fall att. Var inne på Tammos hemsida, där brukar ju alltid finnas listat alla återförsäljare i resp. land ....men inte då. Bor i Uddevalla å här finns inget Fredells å Jula har den inte. Nå´n som vet nå´t i detta område?
// Pelle
// Pelle
Stanley har en trevlig laser som Jula sålde iväg ett mindre parti av, men nu finns dom inte där längre. Men någon butik mot västkusten till (Harald Nyborg????) förde denna korslaser till ett ännu bättre pris. Någon som vet vilken butik (kedja?) det var ?
Det är en korslaser, enligt min åsikt rätt ljusstark, men inte tillräckligt för arbete utomhus annat än på kvällen typ. (Det är antagligen inte någon korslaser)
Det följde med två stativ, ett typ fotostativ och ett golv-tak.
Runt en 900:- tog Jula för den, ett bra köp enligt min mening.
Vill du har något värre så är det väl med fler strålar då... T.ex. en 90° åt sidan kan hjälpa dig med klinkerläggning eller liknande.
Vill du arbeta utomhus så blir det antingen betydligt dyrare roterande lasrar med mottagare eller linjelaser med någon sorts pulsfunktion samt tillhörande mottagare.
Det är en korslaser, enligt min åsikt rätt ljusstark, men inte tillräckligt för arbete utomhus annat än på kvällen typ. (Det är antagligen inte någon korslaser)
Det följde med två stativ, ett typ fotostativ och ett golv-tak.
Runt en 900:- tog Jula för den, ett bra köp enligt min mening.
Vill du har något värre så är det väl med fler strålar då... T.ex. en 90° åt sidan kan hjälpa dig med klinkerläggning eller liknande.
Vill du arbeta utomhus så blir det antingen betydligt dyrare roterande lasrar med mottagare eller linjelaser med någon sorts pulsfunktion samt tillhörande mottagare.
Maila till Tapio så får du nog snabbt ett svar på vem du handlar av:pelleulf skrev:Nej, jag tror det räcker med krysslaser. Men den där Tammo IIP verkar väldigt interessant den har ju lite av varje........i fall att. Var inne på Tammos hemsida, där brukar ju alltid finnas listat alla återförsäljare i resp. land ....men inte då. Bor i Uddevalla å här finns inget Fredells å Jula har den inte. Nå´n som vet nå´t i detta område?
// Pelle
http://www.tamolinefinland.fi/se/yhteystiedot.phtml
Du minns rätt - det är Harald N som säljer den. Jag chansade lite och köpte en för ca ett halvår sedan för runt 700 spänn.Mikael_L skrev:
Den fungerar kort och gott som den skall. Golv/tak-stativet som följer med är faktiskt pricken över i. Låter kanske som en bagatell, men det är otroligt smidigt att kunna slå en horisontell linje var man vill mellan golv och tak. De vanliga "kamerastativen" brukar knappast nå upp i takhöjd...
Det är helt ok drag i lasern för inomhusbruk. Skall man gnälla på något så skulle jag önska att linjerna var lite smalare, eller bättre fokuserade om så vill. Dock ingen katastrof på något sätt.
När det gäller noggranheten har jag för mig att jag kom fram till att mitt ex visar ca 2 mm fel på en sträcka på 12 m (lasern ca 4 m från väggen). Jag kan dock inte ta gift på siffran då testet inte utfördes under helt "vetenskapligt kontrollerade former". Jag kan i varje fall konstatera att linjen hamnar helt i våg med mitt lite längre Hultafors vattenpass, så jag känner mig lugn eftersom det skulle använts om jag inte hade lasern.
Liknande trådar
-
Ergonomiska snickarhammare, tips önskas
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Tips för renovering av mindre rum i sommarstugan
Fritidshus -
Tips och inspiration på utomhusarmatur (eller behålla)
Belysning -
Får man be om tips på bra hygrometer med externa sensorer?
Teknik -
Tips på Stolpsko som är justerbar i sidled
Altan & Uteplats