Tror jag skall se om jag kan kika på en sån i veckan. Den enda erfarenheten jag har av festool är C-12. Snitsigt med tillbehören annars i mitt tycke en skitmaskin. Felbalanserad och har aldrig diggat gången i dem. Tror också att festool är jätteduktiga på vissa maskiner men skruvdragarna hör inte till dem. Tillbehören är däremot lysande.

Som jag har skrivit innan. En bosch 10,8 v med excentersats hade varit en våt dröm.

Till alla er därute. Glöm inte bälteskroken

Lobo69 skrev:
Tror jag skall se om jag kan kika på en sån i veckan. Den enda erfarenheten jag har av festool är C-12. Snitsigt med tillbehören annars i mitt tycke en skitmaskin. Felbalanserad och har aldrig diggat gången i dem. Tror också att festool är jätteduktiga på vissa maskiner men skruvdragarna hör inte till dem. Tillbehören är däremot lysande.

Som jag har skrivit innan. En bosch 10,8 v med excentersats hade varit en våt dröm.

Till alla er därute. Glöm inte bälteskroken
Va? är gången i C12 för mjuk eller vad är felet? Håller dock med dig om balansen dock.

Skramliga och i mitt tycke en ojämn gång.

Lobo69 skrev:
Skramliga och i mitt tycke en ojämn gång.
Har du provat mer än en? låter ju verkligen som den är sönder...tycker jag. Brukar tycka att andra skruvdragare känns "grövre" i gången än C12, och inte med samma smygkörningskapacitet

Har prövat flera. Mest modellen innan faktiskt. Har aldrig fallit mig på läppen.
De maskiner som jag upplever ha bäst gång är Hilti. Tätt följda av makita, milwaukee och hitachi. Även om jag måste säga att det är mer av akademisk natur. Blåa bosch är inte heller några som jag har tyckt om direkt förutom 10,8 v. De är bra tycker jag. Dewalt är blandat men för det mesta har jag tyckt skräp framförallt på nyare modeller.
Tror framförallt att det handlar mycket om personliga preferenser och på hur man använder dem.

Jag är medveten om att kritisera festool här inne är som att svära i kyrkan. Jag har inget emot märket och kommer säkert att inhandla maskiner från det i framtiden. Som sagt antagligen även en skruvdragare då jag diggar tillbehören. Kommer att bli en t-modell då där är bättre ergonomi.

Däremot så tror jag inte att en festool skruvdragare är den bästa för hemanvändare. Den maskin jag skulle rekommendera någon att starta med är en Makita 18V Li-ion.
Den maskin som jag tycker är den som är mest allround där är BHP/BDF 452. I mitt tycke en lyckad blandning av smidighet, ergonomi och styrka. Det som bra är också att till makita så finns det en uppsjö modeller som man kan köpa utan batteri vilket gör att inkök av fler maskiner blir relativt ekonomiskt.

Lobo69 skrev:
Har prövat flera. Mest modellen innan faktiskt. Har aldrig fallit mig på läppen.
De maskiner som jag upplever ha bäst gång är Hilti. Tätt följda av makita, milwaukee och hitachi. Även om jag måste säga att det är mer av akademisk natur. Blåa bosch är inte heller några som jag har tyckt om direkt förutom 10,8 v. De är bra tycker jag. Dewalt är blandat men för det mesta har jag tyckt skräp framförallt på nyare modeller.
Tror framförallt att det handlar mycket om personliga preferenser och på hur man använder dem.

Jag är medveten om att kritisera festool här inne är som att svära i kyrkan. Jag har inget emot märket och kommer säkert att inhandla maskiner från det i framtiden. Som sagt antagligen även en skruvdragare då jag diggar tillbehören. Kommer att bli en t-modell då där är bättre ergonomi.
Njae...i alla fall för min del är det helt ok att kritisera festool....gör jag själv tex här (inlägg 42) http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/74649-flex-giraff-far-konkurrens-2.html

Det är snarare när jag inte kände igen mig osm jag blev nyfiken, du verkar ju, minst sagt, ha stor erfarenhet av olika skruvdragare:)

Hade modellen innan C12 (CDD) verkligen samma bortslösa motor som C12? Kanske är det som skiljer?

Daniel_N skrev:
Njae...i alla fall för min del är det helt ok att kritisera festool....gör jag själv tex här (inlägg 42) [länk]

Det är snarare när jag inte kände igen mig osm jag blev nyfiken, du verkar ju, minst sagt, ha stor erfarenhet av olika skruvdragare:)

Hade modellen innan C12 (CDD) verkligen samma bortslösa motor som C12? Kanske är det som skiljer?
C12 är den första borstlösa. Balansen skiljer sig dock mellan C12 och CDD12 då den senare hade batteriepacket i "bygeln/fronten". På C12 sitter det under prexis som på TDN.

Vad det gäller bra skruvdragare (eller kvalitets-verktyg i övrigt) så tycker jag att ett viktigt perspekiv har kommit helt i skymundan nämligen att:

Ett bra verktyg är kul och ger tillfredställelse att jobba med. Ett mindre bra verktyg(skruvdrage) som har en massa egenheter och brister är inte alls lika roligt att ta fram.

Känner man varje gång man skall göra något att FAN va bra denna maskin är så gör det mycket. (Jag menar det är inte alla jobb som är så att säga inneboende kul...)

Känns mer som jag inte tycker om utväxlingen på nåt sätt. Svårt att förklara. Har inte använt dem jättemycket men det kändes inte riktigt hundra. Det som var den stora grejen var balansen i dem. Tyckte faktiskt att de var lite orkeslösa med i förhållande till sin vikt. Var inte nöjd så det skall bli intressant att kolla på den nya. Men som sagt så är jag väldigt imponerad av tillbehören.

Håller med ovanstående. Det skall vara kul att jobba och bra maskiner gör det kul.

För mig handlar det om att inte behöva misstänka att det är fel på materialet.
vare sig det gäller golfklubbor tennisrack eller verktyg. Har man bra grejer hänger det bara på en själv:)
Sen så är det ju sååå mycket roligare att plocka fram en kvalitetsmaskin, vilken man är så mycket mer rädd om dessutom, vilket borgar för att man vet var man har den till nästa gång.

Jag har ägt 4st skruvdragare i mitt liv. Började med en riktig budgetvariant - som jag körde slut på på två-tre år i lägenhet.

Sedan blev det en för kring 300-hundringen - som tog slut ännu snabbare. Och senare en Herqules (bauhaus-budget) som kosatde 299 (sänkt från ca 500 kr). Den klarade radhuset inna nden dog efter 2-3 år.

Nu slog jag till på en Hitachi á 2300 kr - vilken skillnad !!
Jag tror inte jag tar död på den i 1a hand. Li-ion batterier borgar också för lång hållbarhet - men skulle batterierna gå så är det värt att lägga en 500-ring på ett nytt. Känslan är helt annorlunda än de billigare. Både ergonomi, vikt, balans, men framförallt kraft och prestanda.!

Med det sagt så köper jag fortfarande en del andra verktyg för snålare peng - men hammare, skruvdragare, sticksåg och fil(manuell alltså) har jag nu satsat lite mer pengar på iom att dessa verktyg används så ofta och då tycker jag det är värt det..
Ev. skulle jag råda verktygsspekulanter att satsa lite på en klinga/cirkelsåg också -där är det också lite skillnad - men det beror lite på hur mkt man använder den förstås

/K

Jag har som hemmapulare slitit ut två batteriborrskruvdragare, senast en B&D med två batt. Det har förutom två husrenoveringar och en sommarstugerenovering/ombyggnad blivit två egna utedäck, staket och flera svärföräldrar/kompisars utedäck så maskinerna har blivit slitna.

I och med Li-jon batteriernas breda intåg tyckte jag att det var värt att satsa på kvalité denna gång (jag resonerade så att i en proffsmaskin med Li-jon-cellernas längre livslängd kanske batterierna hålla lika länge som själva verktyget).
Så i dagarna det blev en Hitachi DS14DL med dubbla 3 Ah.

Det jag känner nu när jag använder den är att jag tidigare har värderat min egen tid alldeles för lite. Att vänta på batteri på laddning, hämta sladdmaskin för att orka dra grova skruvar/borrar, dra åt chucken i tid och otid m.m. har genom åren kostat mig mer tid än jag törs räkna efter. Ser man det på det sättet är det inte dyrt med ett proffsverktyg.

Det beror såklart också på hur mycket man använder grejorna men jag har en känsla av att medelsvensken renoverar/bygger en hel del nu för tiden (Martin, Ernst ......).

nanowire skrev:
Jag har som hemmapulare slitit ut två batteriborrskruvdragare, senast en B&D med två batt. Det har förutom två husrenoveringar och en sommarstugerenovering/ombyggnad blivit två egna utedäck, staket och flera svärföräldrar/kompisars utedäck så maskinerna har blivit slitna.

I och med Li-jon batteriernas breda intåg tyckte jag att det var värt att satsa på kvalité denna gång (jag resonerade så att i en proffsmaskin med Li-jon-cellernas längre livslängd kanske batterierna hålla lika länge som själva verktyget).
Så i dagarna det blev en Hitachi DS14DL med dubbla 3 Ah.

Det jag känner nu när jag använder den är att jag tidigare har värderat min egen tid alldeles för lite. Att vänta på batteri på laddning, hämta sladdmaskin för att orka dra grova skruvar/borrar, dra åt chucken i tid och otid m.m. har genom åren kostat mig mer tid än jag törs räkna efter. Ser man det på det sättet är det inte dyrt med ett proffsverktyg.

Det beror såklart också på hur mycket man använder grejorna men jag har en känsla av att medelsvensken renoverar/bygger en hel del nu för tiden (Martin, Ernst ......).
Bästan samma modell som jag köpte ! )
Jag har en DS14DFL. - dvs den som har 1,5Ah batterierna istället.

Jag är jättenöjd. Jag kanske skulle velat haft de (dyrare)störe batterierna på 3ah (mina är som sagt på 1.5ah stycket) - men å andra sidan blir dragaren smidigare och det tar bara 30 min att ladda batteriet - och på den tiden hinner jag INTE köra slut på det andra :)

/K

Redigerat:
För mig är det också bekvämt att slippa släpa med laddaren när man ska en sväng till sommarstugan eller liknande. Två fulla 3Ah-batterier räcker antagligen till det mesta man hittar på.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.