Verktyg & Maskiner
Daniel_N: [citat] Håller med dig Mattias. Tror egentligen inte att någon av de festool-prylar jag har är prisvärda - för mig som hobbyanvändare. Dock är de bra:)...och basisbordet eller cms som det heter nu tycker jag inte är mindre prisvärt än andra festool-prylar. För det är verkligen riktigt lätt, smidigt och stabilt. samt festool-system-orienterat:)
bax: Jag köpte mina från Jemtvulk i Brunflo utanför Östersund. 070-683 03 70
Nonkan: Gamla Homelite är rätt knepiga att få tag i delar till, (om det inte är kedja eller startsnöre du behöver ;)) Kolla med Håkma (http://www.hakma.se), det är alltid dit vi ringer när det gäller att få tag i delar till gammalt skräp. Har för mig att märket Homelite ägs av Ryobi idag, så det är nog de maskinerna som finns på K-Rauta, men det kan vara värt att kolla på K-Rauta
Cheesus: Linolja....det dricker jag till frukost....:)
jac: Är det inte lättare att regla upp och sätta (gips?) skivor på tegelväggen? Det kanske inte ens behövs reglar, då bygger det inte ut så mycket.
Snorunge: För den som inte har ett fräsbord men väl en klyvsåg kan göra samma sak förutsatt att man har en vass klinga och är noga med postningen. Det som behövs är en enkel jigg. Nu kan man rikta bredder som är vad sågen klarar av, vanligtvis 60 - 80 mm. [bild] Har man en klyvsåg där man kan flytta anhållet framåt så kan man göra på detta sätt. 2 st vagnsbultar M6 som försänkts i en 9
Sorken1981: [citat] Det kan jag skriva under på, min säckade efter 8 minuter. Men 300wattaren på teknikmagasinet funkar bra.
P-plats: [citat] Inte så konstigt för dom har valt att ha ett begränsat sortiment där dom ska sälja volymer för att få ner priser, allt annat är ointressant för dom. I mitt arbete har jag stött på Swedol och såg dom som en konkurent förut men inte i samma utsträckning längre pga. att dom är relativt begränsade. ...mycket roligt har dom i alla fall! ;)
Nimajneb: Gör som alla andra.. starta med www.idealo.de och www.ebay.de
Lobo69: Har en BDF 451. Underbar maskin. Svårt att hitta en bättre på marknaden om man tittar på prestanda kontra vikt. Köpte ett set. LXT 201 från usa. I detta ingick också en slagskruvdragare BTD 140 två batteri, 110v laddare och en praktisk väska. Kostade 299 dollar på toolking. Personligen så tror jag detta paket är det bästa som finns att köpa idag. Det som jag kan anmärka på är att
joflopp: På min stege från Swedol finns följande bilder. Jag tolkar det som att man inte ska stå på plattformen i detta läge. Antar att SP-provningen inte gäller för belastning av plattformen. Kanske är de rädda för att detta ska hända? http://www.youtube.com/watch?v=6ZhMfzc9RbU
A-Man_08: Har du provat att smörja packningen innan monteringen, bara så att den glider istället för att korva sig, tvål, såpa, matolja, diskmedel borde funka det dunstar bort.
Sorken1981: [citat] Inte nån finfin butik för motorsågar, men ska beställa lite andra grejjer från maxtool.com och tänkte kanske passa på när jag ändå beställer. Dom har Makita, som jag hört både ris och ros om. Utan frakt hamnar det ju på halva priset jämfört med här i Sverige, ink tull & moms, så det kanske kan vara värt det. Fast jag får se, kanske ärver (läs: fientligt övertagande
mattiasp: I länken ovan finns ett inlägg där Daniel_N redogör för olika pris- och kvalitetsnivåer. Jag har tagit bort originaltexten och ersatt den med en ändrad text, där ändringarna består i en mer naturlig indelning av A. B och C-klass. Det är Daniel_N själv som har gjort ändringarna. Nu är betydelserna enligt följande: A: Proffsutrustning B: Medelutrustning C: Billigastutrustning.
JPW: Vad jag egentligen är ute efter är en översikt över de olika tekniker som finns för att spruta färg med. På http://www.esska-teknik.se/ finns det direkt 5 olika huvudtekniker, men när använder man respektive teknik? Kan alla tekniker användas till alla sorters färg och tillämpning? Till exempel gissar jag att ett trycksatt färfat kanske mest är till för att man ska slippa fylla på
joflopp: Visst, men annonsen har legat ute i tre månader nu. Tror vi kan avfärda den som bluff/stöldgods om han fortfarande har den kvar.
funkisalex: Kolla på orginalet med hepa . Grovis heter den ca 500 spänn. Har en och e mkt nöjd.
bbits: Jag har tre Makita 14,4V Li-Ion batterier som kom med ett skruvdragar/slagskruvdragar/radio-kit. Har nu sett att det finns ganska många online-butiker som säljer "nakna" Makita-maskiner - dock nästan uteslutande 18V.... :( Någon som kan bekräfta om det funkar eller inte med 14,4V batterier i 18V maskinerna? Är det överhuvudtaget samma typ? Kanske någon har tillgång till båda varianterna
Pucco: http://www.akku.net/AKKUGRP/1.20.BOS.9,Bosch%2014,4Volt%20O-Pack
Palte: Inga problem att få tag i delar till dessa motorer. Kolvringarna skulle det kunna vara, när oljan blivit varm/tunn kanske de inte håller tätt.
mattiasp: Lägg in länkar till lyckade trådar om stativ och bord till kap- och gersågar och kom gärna med nya reflektioner i den här tråden. Sedan lägger jag in en länk till den här tråden i en klistrad FAQ-tråd. Den här tråden är en del i ett försök att skapa en levande FAQ. Jag förbehåller mig rätten att redigera och ta bort inlägg utan att informera inläggsförfattaren Några
mattiasp: Lägg in länkar till lyckade trådar om kombisågar och kom gärna med nya reflektioner i den här tråden. Sedan lägger jag in en länk till den här tråden i en klistrad FAQ-tråd. Den här tråden är en del i ett försök att skapa en levande FAQ. Jag förbehåller mig rätten att redigera och ta bort inlägg utan att informera inläggsförfattaren. Några tidigare trådar:
mattiasp: Lägg in länkar till lyckade trådar om bordssågar och kom gärna med nya reflektioner i den här tråden. Sedan lägger jag in en länk till den här tråden i en klistrad FAQ-tråd. Den här tråden är en del i ett försök att skapa en levande FAQ. Jag förbehåller mig rätten att redigera och ta bort inlägg utan att informera inläggsförfattaren Några länkar:
Pingler: Har monterat insatsen och den känns helt klart som prisvärd. Insatsringarna är väl den detalj som är minst proffsig, men det är bättre med dessa än med ett stort farligt hål runt en liten pinne.
softarn: Skulle själv välja en vettig skruvdragare istället för denna om jag bara skulle handla en enda maskin. Den ska absolut ha en riktig chuck anser jag. Komplettera med, eller ännu hellre börja med att införskaffa, en billig nätdriven slagborrmaskin eller borrhammare så får du allt utom slagskruvdragaren för betydligt mindre pengar. Uppstår sedan behovet av en slagskruvdragare köper du
mattiasp: Lägg in länkar till lyckade skruvdragartrådar och kom gärna med nya reflektioner i den här tråden. Sedan lägger jag in en länk till den här tråden i en klistrad FAQ-tråd. Den här tråden är en del i ett försök att skapa en levande FAQ. Jag förbehåller mig rätten att redigera och ta bort inlägg utan att informera inläggsförfattaren Här är några länkar till
mattiasp: Lägg in länkar till lyckade sticksågstrådar och kom gärna med nya reflektioner i den här tråden. Sedan lägger jag in en länk till den här tråden i en klistrad FAQ-tråd. Den här tråden är en del i ett försök att skapa en levande FAQ. Jag förbehåller mig rätten att redigera och ta bort inlägg utan att informera inläggsförfattaren Här är några trådar i ämnet:
snickarboden: Är helt övertygad om att efter den whiskykonsumtionen så kan alla slipa maskinhyvelstål på frihand *S* Har för mig att jag la upp en bild en gång på min hemgjorda jigg för just slipning av maskinhyvelstål? Är inte så jäkla enkelt att trixa till eftersom alla stålen skall slipas exakt lika. /Kent
buan: Tack för tipsen! Swedol hade jag inte hört talas om tidigare. Trevlig nätbutik. Järnia hade jag alldeles glömt bort. Det är dock 10 mil till närmaste Järnia, så det får nog bli nätet i alla fall. :. buan