Hej.
Jag skröv upp min ny spånsug på väggen här om kvällen och har nu börjat fundera på rören till den. Det är en Felder AF-22 med 160mm anslutning. Jag har tittat på spirorör och markavloppsrör. Jag har dock inte hittat Y-delar till spirorören men kanske man kan tillverka eller kombinera med något annat. Har även kollat på Felders egna rör men det blir skit dyrt. Någon som har tipps på andra rör alternativa eller tipps i allmänhet runt spånsugs-rör-systems-design och var man kan få tag på grejer till humana priser.
Här en skiss över hur jag ungefär tänkt montera det.
Jag skröv upp min ny spånsug på väggen här om kvällen och har nu börjat fundera på rören till den. Det är en Felder AF-22 med 160mm anslutning. Jag har tittat på spirorör och markavloppsrör. Jag har dock inte hittat Y-delar till spirorören men kanske man kan tillverka eller kombinera med något annat. Har även kollat på Felders egna rör men det blir skit dyrt. Någon som har tipps på andra rör alternativa eller tipps i allmänhet runt spånsugs-rör-systems-design och var man kan få tag på grejer till humana priser.
Här en skiss över hur jag ungefär tänkt montera det.
Kan du inte köra med T-kopplingar? Eller är du rädd för att tappa för mycket sug i böjen? Ett alternativ kan kanske vara att köra med ett påstick kombinerat med en lämplig böj? Tar du en 45-böj blir det bra likt de Y-kopplingarna du har ritat på bilden.gwyrlim skrev:
Hej snålheten bedrar visheten. Jag körde själv med spirorör och plast Y som jag köpte på jula. DET stora problemet är dom korta böjarna du MÅSTE ha långa böjar annars tappar du MASSOR av effekt Efter att jag byte till ÅSS rör så fick jag en ny sug jag tror att även felders rör har för korta böjar jag är inte säker.Jag skall kolla i dag fredag när jag kommer till verkstad ÅSS spjäll är sjukt dyra och inte bättre än något annat. Spjällen som FELDER säljer är värdelösa läcker luft som ett såll så jag gjorde mina egna helt täta och det är viktigt.
Spirorör förminskar dessutom diametern i skarvarna osv.
I USA kör dom ofta med plast men jag tror att det beror på att metall rör är så dyra där eller plasten är billig.
Dra rör så nära maskinerna du kan slang tar också bort massor av effekt.
Så länge du bara tänker använda en maskin i taget så behöver du inte mata med 160 på huvud stammen utan 120 räcker under förutsättningen att du kör en maskin i taget.
NÄ gör inte om mitt misstag det är bara att betala
Så många meter rör har du inte. Så himla dyrt kan det inte bli kan du inte speca vad du behöver.
Föresten har du påse eller kassett filter?
Mvh Pär H
Spirorör förminskar dessutom diametern i skarvarna osv.
I USA kör dom ofta med plast men jag tror att det beror på att metall rör är så dyra där eller plasten är billig.
Dra rör så nära maskinerna du kan slang tar också bort massor av effekt.
Så länge du bara tänker använda en maskin i taget så behöver du inte mata med 160 på huvud stammen utan 120 räcker under förutsättningen att du kör en maskin i taget.
NÄ gör inte om mitt misstag det är bara att betala
Så många meter rör har du inte. Så himla dyrt kan det inte bli kan du inte speca vad du behöver.
Föresten har du påse eller kassett filter?
Mvh Pär H
Ja man ska ju helst ha så otvära riktningsändringar som möjligt. Ska kolla på den lösningen i alla fall.bygga_bo skrev:
Jag har inte satt i sten exakt vad jag behöver men när jag räknat har jag räknat på 10 m rör 4 Y-n och 10 45 gradare. Men jag inser nu att man behöver någon grej mellan spirorören också. Beräkningarna har varit mest för att jämföra mellan olika alternativ inte kanske så mycket exakta siffror. Har inte siffrorna här men tror jag hamnade på 2500-3000 på spiro/markavlopp beroende på leverantör och över 6000 på Felder grejorna. Nu uppfyller väll Felders prylar regler för industrianvändning och det känns lite overkill för mig så det är nog lite orättvist att ha dom med i jämförelsen.pär h skrev:Hej snålheten bedrar visheten. Jag körde själv med spirorör och plast Y som jag köpte på jula. DET stora problemet är dom korta böjarna du MÅSTE ha långa böjar annars tappar du MASSOR av effekt Efter att jag byte till ÅSS rör så fick jag en ny sug jag tror att även felders rör har för korta böjar jag är inte säker.Jag skall kolla i dag fredag när jag kommer till verkstad ÅSS spjäll är sjukt dyra och inte bättre än något annat. Spjällen som FELDER säljer är värdelösa läcker luft som ett såll så jag gjorde mina egna helt täta och det är viktigt.
Spirorör förminskar dessutom diametern i skarvarna osv.
I USA kör dom ofta med plast men jag tror att det beror på att metall rör är så dyra där eller plasten är billig.
Dra rör så nära maskinerna du kan slang tar också bort massor av effekt.
Så länge du bara tänker använda en maskin i taget så behöver du inte mata med 160 på huvud stammen utan 120 räcker under förutsättningen att du kör en maskin i taget.
NÄ gör inte om mitt misstag det är bara att betala
Så många meter rör har du inte. Så himla dyrt kan det inte bli kan du inte speca vad du behöver.
Föresten har du påse eller kassett filter?
Mvh Pär H
Tanken på att använda markavloppsrör kommer av vad jag sett dom använder i USA. Jag suger även pellets med avloppsrör och det funkar ju kanon bra.
Kanske inte riktigt syns i bilden men jag tänkte mig typ 2 45 gradare med en stump rakt i mitten så liknar den en längre 90 gradare. Inte tillräcklig bra?
Jo det är kassett på den. Kändes inte som den grej jag ville snåla in på då jag vill behålla luften inne. Kanske skickar ut luften på sommaren men inte nu.
Nu vet jag inte om du är sugen på att vänta, men annars brukar sådana rörsystem säljas för en spottstyver på auktioner och dylikt. Dock brukar villkoret vara att man plockar ner det själv, men det är ju OK. På det sättet får man riktigt fina grejor och kan kosta på sig lite mer än vad som kanske är nödvändigt.
Ibland har jag också sett annonser på nedplockade system, och det kan nog också bli billigt, eftersom det ser så "tråkigt" ut nedplockat så är proffsen inte intresserade...
Ibland har jag också sett annonser på nedplockade system, och det kan nog också bli billigt, eftersom det ser så "tråkigt" ut nedplockat så är proffsen inte intresserade...
Tycker det är jobbigt att vänta och bor man som jag lite norr över så haglar det ju inte direkt av den här typen av tillfällen som dessutom är inom rimliga avstånd. Men det är ett bra tips, ska hålla ögonen öppna.
Åss kostar rak per m 187,5 rören säljes på 4 m längder kapkostnad ca 75
90gr 421,25 radie 355 mm
45gr 355
grenrör 672,5
dom popnitas och sen tejpas med eltape så inga dyra klämmor mellan rören. Så det blir samma som FELDER men betydligt bättre böjar.
Eftersom böjarna har så stor radie så behöver du inte 45gr rak 45gr utan en 90gr böj spar utrymme skymmer inte lysrör i taket
du har köpt en BMW med bubbla motor. Så blir det med sämre rör Jag har gjort det mistaget ingen bra ide
Kolla här dom har också rör http://www.miljosystem.com/
Mvh Pär H
90gr 421,25 radie 355 mm
45gr 355
grenrör 672,5
dom popnitas och sen tejpas med eltape så inga dyra klämmor mellan rören. Så det blir samma som FELDER men betydligt bättre böjar.
Eftersom böjarna har så stor radie så behöver du inte 45gr rak 45gr utan en 90gr böj spar utrymme skymmer inte lysrör i taket
du har köpt en BMW med bubbla motor. Så blir det med sämre rör Jag har gjort det mistaget ingen bra ide
Kolla här dom har också rör http://www.miljosystem.com/
Mvh Pär H
Jag köpte nyss ventilationssystem till mitt snickeri på www.soliduct.com. Bra priser och snabb leverans, jag valde dock T-rör eftersom de inte hade Y-rör. Tyvärr upptäckte jag att min 0,75 kW spånsug är alldeles för klen, även om jag ställt upp maskinerna så att de som levererar grova spån (tex planhyveln) står närmast och putsen längst bort från sugen 
Så nu blir det till att uppgradera spånsugen, håhåjaja.
Så nu blir det till att uppgradera spånsugen, håhåjaja.
Klicka här för att svara
