12 663 läst ·
25 svar
13k läst
25 svar
Hitachi C6BU2 blixtrar
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Hade samma problemställning när min C6BU2 var ny. Ringde irriterad till svenska Hitachi och klagade, men de sa att det är så. Och den luktade ganska länge också för övrigt.
Det kan inte vara så att hitachi'n kräver inbränning av motorn? dvs lågt varvtal tills kolen har fått rätt form och alltså passar mot kommutatorn?
_____ _____
Kommutator ____)|____ Kol
Då anläggningsytan i början (innan inbränning) är väldigt liten så lär ju strömmen bli hög (och maskinen svag). Struntar man i inbränning kanske maskinen tar permanent skada?
Gnistbildningen beror ju på dålig kontakt mellan kol och kommutator alt. kolrester/smuts som ligger mellan kommuntatorns poler.
_____ _____
Kommutator ____)|____ Kol
Då anläggningsytan i början (innan inbränning) är väldigt liten så lär ju strömmen bli hög (och maskinen svag). Struntar man i inbränning kanske maskinen tar permanent skada?
Gnistbildningen beror ju på dålig kontakt mellan kol och kommutator alt. kolrester/smuts som ligger mellan kommuntatorns poler.
Ja det kan man verkligen undra!Binesh skrev:
Tanken var en (troligtvis överflödig) illustration av hur det från början troligtvis fyrkantiga kolen ligger an mot kommutatorn som är rund. Blir då en liten anläggningsyta som alstar massa värme.
Jupp! Fast forumverktyget tar tydligen bort inledande blankslag automagiskt...Binesh skrev:
Uppriktigt sagt så vet jag inte...Binesh skrev:
...men om man kollar RC-forum dvs forum för radiostyrda saker (ja, jag vet vuxna människor...
Den drivande tanken verkar vara att en korrekt inbränd motors verkninggrad och livsländ är markant förbättrad.
Om detta är vettigt eller ej vet jag inte men det ligger hur som helt massa tankemöda och tester bakom; kanske kan det vara så att det även gäller 'Power tools'
Redigerat:
För övrigt så renoverade jag en Panasonic batteridragare (15,6 V) i helgen just för att den gnistrade och luktade mkt bränt.
Felet på den var smutsiga kol och framför allt så var det smuts mellan polerna på kommutatorn.
Felet på den var smutsiga kol och framför allt så var det smuts mellan polerna på kommutatorn.
Cool!spamb skrev:
Skämt åsido, om du har garanti kvar - lämna in den; annars som gds'are skulle jag ha plockat isär och gjort rent.
Klicka här för att svara