Hade samma problemställning när min C6BU2 var ny. Ringde irriterad till svenska Hitachi och klagade, men de sa att det är så. Och den luktade ganska länge också för övrigt.

Det kan inte vara så att hitachi'n kräver inbränning av motorn? dvs lågt varvtal tills kolen har fått rätt form och alltså passar mot kommutatorn?
_____ _____
Kommutator ____)|____ Kol

Då anläggningsytan i början (innan inbränning) är väldigt liten så lär ju strömmen bli hög (och maskinen svag). Struntar man i inbränning kanske maskinen tar permanent skada?

Gnistbildningen beror ju på dålig kontakt mellan kol och kommutator alt. kolrester/smuts som ligger mellan kommuntatorns poler.

Micke184 skrev:
_____ _____
Kommutator ____)|____ Kol
Vad menar du med det här? Föreställer det före & efter eller vad?

Binesh skrev:
Vad menar du med det här? Föreställer det före & efter eller vad?
Ja det kan man verkligen undra! :) försökte mig på lite ASCII-grafik som inte föll helt väl ut.

Tanken var en (troligtvis överflödig) illustration av hur det från början troligtvis fyrkantiga kolen ligger an mot kommutatorn som är rund. Blir då en liten anläggningsyta som alstar massa värme.

aha nu fattar jag...
det ska se ut så här va:
____ ____
____)|____

Men på vilket sätt skulle maskinen ta skada permanent? Det borde ju bli slät på båda ytor och därmed erhåller de god kontaktyta...

Redigerat:
Binesh skrev:
aha nu fattar jag...
det ska se ut så här va:
____ ____
____)|____
Jupp! Fast forumverktyget tar tydligen bort inledande blankslag automagiskt...

Binesh skrev:
Men på vilket sätt skulle maskinen ta skada permanent? Det borde ju bli slät på båda ytor och därmed erhåller de god kontaktyta...
Uppriktigt sagt så vet jag inte... :confused:

...men om man kollar RC-forum dvs forum för radiostyrda saker (ja, jag vet vuxna människor...:D) så är detta med inbränning av motorer STORT. Finns kilometervis med tråd om man skall vattenkyla medans man gör det, vid vilket varvtal osv.

Den drivande tanken verkar vara att en korrekt inbränd motors verkninggrad och livsländ är markant förbättrad.

Om detta är vettigt eller ej vet jag inte men det ligger hur som helt massa tankemöda och tester bakom; kanske kan det vara så att det även gäller 'Power tools' :confused:

Redigerat:
För övrigt så renoverade jag en Panasonic batteridragare (15,6 V) i helgen just för att den gnistrade och luktade mkt bränt.

Felet på den var smutsiga kol och framför allt så var det smuts mellan polerna på kommutatorn.

Kanske dags för rengörning för min del också... Ska se om det gör någon skillnad.

så ser det på min maskin när jag kör den, inte bara när jag stannar

• IMG_5658.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_5660.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
spamb skrev:
så ser det på min maskin när jag kör den, inte bara när jag stannar
Cool! :cool: Du tror inte att det kan vara en varumärkesgrej? jag menar, hela Hitachis produktsortiment ser ju ut som sportbilar/sportskor - klart maskinen skall ha coola 'flames' :D

Skämt åsido, om du har garanti kvar - lämna in den; annars som gds'are skulle jag ha plockat isär och gjort rent.

testade att rengöra, men det verkade inte hjälpa nåt.
får väl lägga den på blocket och sälja till nån som orkar hålla på med sånt.
köpte i fredags festo sänksåg ts 55, orkar inte hålla på med skit grejer mer.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.