Har sökt hos arbetsklädesbutiker och på nätet efter ett plagg som verkar gått ur tiden.
En sån där grågrönbrun slöjdrock som slöjdmagistern hade när man gick i skolan.
Skulle vilja ha en i snickeriet som skydd mot damm. Bara att ta av o hänga upp när man åker hem så är man dammfri inunder. De enda rockar som finns att köpa nu som jag hittat är vita eller blåa nylonrockar med tryckknappar.
Modellen jag minns hade ett långt skärp som man trädde igenom och runt midjan. Rocken gick rejält omlott så att det inte glipade på framsidan.

Någon som minns detta i barndomen så groteskt gubbiga plagg? (Och nu vill man ha en själv...)

Jo jag minns dem coh inget som jag vill ha på mig av säkerhetsskäl, risken att ärmar eller annat fastnar i maskinerna är för stor.

/Kent

Förkläden finns ju. T.ex. på JULA.
Men jag har aldrig testat själv.

Jula har två stycken, ett läderförkläde och ett "oljeresistent". Tittade på båda igår och tyckte de verkligen inte var något att ha.

Läderförklädet är tungt och osmidigt samt ganska litet. Det oljeresistenta var riktigt sunkigt, taskigt ihopsytt, dåligt material. Dessutom även det ganska litet.

Måste säga att mina köksförkläden är betydligt mycket bättre än Julas. Kniper det blir det ett sådant i stället.

H
Javisst Pingler. Jag vill också ha en sån. Inga knappar ska det vara utan bara skärp.
Handlar Sjökvist i Åsa Nisse visade hur det ska se ut.

Om man nu nödvändigtvis måste ha sina "vanliga" kläder när man jobbar vad är det för fel på en schysst overall? (Inte riktigt samma känsla - det medges;))

En overall är bökigt att få på sig, ett förkläde sveper man snabbt om sig när man ska fixa något.

Om nivån på passform är förkläde så kanske man inte behöver välja en overall som sitter som en torrdräkt...;)

Nej, men fortfarande ska man knö i benen i overallen...

H
Overall är för bilmekaniker, förkläde är till för diskplockare.
En handelsmannarock är ju lite mer universell och användbar.
Kan man exempelvis tänka sig en riktig adelsman i overall eller förkläde?

Nu skiter jag iofs i om jag känner mig ståndsmässig i verkstan eller inte ;)

holmertz skrev:
Kan man exempelvis tänka sig en riktig adelsman i overall eller förkläde?
:rolleyes: Menar du, von Lidl? :D

H
Drar mig till minnes att det var Slitman och Fristad som tillverkade riktiga arbetskläder i sverige. De slogs på 80-talet ut av Björnkläder och Snickers.
Googlade vidare men det ser mörkt ut. Inte underligt att verkstadsindustrin har svårt att exportera om personalen tvingas se ut som statister i någon tecknad barnfilm. Utländska kunder drar öronen åt sig när dom ser sånt och så är det väl finnarna som tar ordern i stället som vanligt.
Björnkläder gick först och främst ut med äckliga flamsäkra boxerkalsonger på sin internetsida! Vad har dom för läggning egentligen som ser ut så på jobbet och vad jobbar dom med?

Du får väl sy den själv.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.