Har tänkt att bygga lite möbler, först och främst en mediabänk, och vill göra det med hjälp av en lamellfräs. Har tittat runt lite på marknaden och läst i gamla trådar, och har förstått att det är svårt att hitta någon hyffsad maskin i mellanprisklassen. Vill helst inte spendera för mycket pengar på den då jag inte vet hur mycket jag kommer använda den i framtiden. Samt att jag har tänkt att göra några andra verktygsinköp ungefär samtidigt. Dock så är bra precision viktigt.
De modeller jag kollat på är Ferm FBJ-900P från Jula, den känns iaf något bättre än de allra billigaste maskinerna. Samt en Freud JS102K hos Småmaskinsservice. Det verkar vara en kvalitetsmaskin, men till något lägre pris än tex Bosch och Makita.
Det skiljer en hel del i pris mellan dessa två, men jag har inte kunnat hitta något därimellan.
Hade hellst köpt den billigare Maskinen, eller lagt max 1500kr på en. Men det verkar vara svårt att hitta nåt för de pengarna.
Är det någon som har erfarenhet av dessa två maskiner?
Eller av någon annan prisvärd maskin?

Har Fermen, fungerat bra till de gerjer jag gjort, mekaniken känns stabil. Misstänker att precisicionen på de dyrare maskinerna är snäppet bättre, men till min talangnivå räcker den bra.

Köp köp freuden utan tvekan.
Jag har visserligen inte klämt på just den modelen. Men jag vet att freud gör massor av bra saker även i profs segmentet. Dom är ganska stora i usa.

Mvh Pär H

Känn bara efter på stativet att det är stabilt och att det fixeras bra. Kolla justeringsmöjligheter också. Billiga maskiner har en tendens att kombinera anslagsvinkel med höjdjustering, dvs lossa på ett ställe och anslaget sitter helt löst och det blir problem att få till rätt inställning. Du bör kunna spänna stativet utan att behöva kolla att det sitter rakt. Det är väldigt bra om fräsdjup finns förinställt för olika kex, lätt hänt annars att det blir fel.

Något som också är hur viktigt som helst är att allt är i vinkel, dvs 90 grader där det skall vara så och parallellt där det skall vara så. Otroligt frustrerande att köra spår och så är det inte rakt eller i vinkel då man drar ihop delarna...

Av de två så skulle jag utan tvekan välja Freud'n även fast det skiljer 1500 spänn i pris.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.