Hej,

Bytte till vinterdäck nyss mha Makita BTD140Z som har bitsfäste, använde en sån där bits-till-hyls-adapter som man köper i 3-pack för 29:- från jula/co i 3 olika storlekar. Adaptern höll inte .. efter 6 bytta däck gick den av. Sticker ut tillräckligt av stumpen för det ska gå att få bra tag i den, men den vill inte lossna ur dragaren. Sitter som berget :(. Går rucka på den, sitter alltså inte stumt, men går inte dra ur helt.

Nån som har bra idé på vad göra? Som det känns nu måste jag försöka borra ut den, men det känns inge lockande, svårt låsa fast dragaren osv, samt risken att förstöra något..

importensketsig skrev:
Hej,

Bytte till vinterdäck nyss mha Makita BTD140Z som har bitsfäste, använde en sån där bits-till-hyls-adapter som man köper i 3-pack för 29:- från jula/co i 3 olika storlekar. Adaptern höll inte .. efter 6 bytta däck gick den av. Sticker ut tillräckligt av stumpen för det ska gå att få bra tag i den, men den vill inte lossna ur dragaren. Sitter som berget :(. Går rucka på den, sitter alltså inte stumt, men går inte dra ur helt.

Nån som har bra idé på vad göra? Som det känns nu måste jag försöka borra ut den, men det känns inge lockande, svårt låsa fast dragaren osv, samt risken att förstöra något..
Det är nog av yttersta vikt att du är riktigt försiktg så att du inte kröker axeln på maskinen. Kan du inte ladda upp någon bild så att vi kan se?

Sitter den fast i chucken menar du?

Vet inte om det är en bra ide, men.... Ta en tång och håll i bitsen, testa därefter att köra med slagskruvdragaren i båda riktningar. Kanske det kan lossna bitsen.

Bitten hålls fast av dragaren normalt. Har du testat att dra metallringen framåt medans du drar i bitten?

Försök att spänna fast stumpen i ett skruvstäd och dra i dragaren.

Går det att fästa en glidhammare på stumpen på nått sätt tex svetsa?

Jag hade försiktigt borrat hål med lämlig diameter för en 3mm gängtapp och sedan dragit i tappen. Kanske går det att dra ut stumpen bara med tappen, om inte annat kan man ju sedan dra i en skruv och därmed få en skalle att få tag i med en tång eller liknande.

Jo, men går det verkligen att borra i materialet?

Jag skulle nog i lugn och ro plocka isär maskinen och noggrant studera vad som håller fast bitskadavret. Alla ytor är ju i härdat stål, och jag tvivlar på att det har skurit.

Kanske är axeln med bitsfattningen en mindre främre del, och den kan ersättas med reservdel och kostar förhoppningsvis inte så mycket - i bästa fall.

per

Testa att knacka lite in på den, det hjälpte på min slagdragare, chuckarna har lite tendens att låsa sig dumt.

/Kent

Tack för alla tips, jag tar till dom nästa gång ;) Var inte stark nog att dra isär själv som jag nämnde, med dragarn i ena handen och tång i andra, men med kompis hjälp som höll i dragaren och tvåhandsfattning av mig på hovtång gick det bra. Såg säkert skoj ut när vi föll isär :)

Ska ta bild av bitsen sen så ni får se, men den såg lite misshandlad ut, som att den fått ta slagkraft i längsledd .. skumt. Tack igen.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.