3 113 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
Partner 1750, kedjebroms
Jag har en Partner 1750, elkedjesåg. Jag har för mig att det skall finna en automatisk kedjebroms, som alltså skall stoppa kedjan när man släpper strömbrytaren. Den funkar inte, så man får vänta fem-sex sekunder innan man kan lägga ifrån sig sågen. Känns inte bra säkerhetsmässigt. Finns det nån möjlighet att justera detta?
OK, det kanske bara är kastskyddet som bromsar kedjan. Min bensinsåg har nån typ av kedjebroms, så jag fick för mig att det var samma sak på elsågen. Och när jag sågade upp en massa gamla läkt med elsågen för två år sen, så behövde jag aldrig vänta tills att kedjan stannade, den stannade direkt. Fast jag minns nog fel.
Hm, hittade nåt test från GP, http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=251&a=331816, där man bl a kollade hur snabbt kedjan stannade:
"...När man släpper sågarnas så kallade pådrag stannar samtliga inom en sekund, utom Partners som stannar först efter två sekunder, säger Stefan Frisk.
Enligt Francesco Franzé, kategoriansvarig vid Husqvarna som äger Partner, saknar den längre tiden betydelse.
-Vår såg har en centrifugalkoppling som ökar säkerheten på sågen genom att koppla loss kedjan från drivningen vid en bromsning. Detta är en unik lösning som uppgraderar sågen till att motsvara en bensindriven såg.
Enligt Stefan Frisk ger dock inte Partners centrifugalkoppling fullgott skydd.
-Det finns tillräckligt med energi kvar i kedjan efter att centrifugalkopplingen satts in för att man ska kunna skada sig. Det visar våra tester. .."
"...När man släpper sågarnas så kallade pådrag stannar samtliga inom en sekund, utom Partners som stannar först efter två sekunder, säger Stefan Frisk.
Enligt Francesco Franzé, kategoriansvarig vid Husqvarna som äger Partner, saknar den längre tiden betydelse.
-Vår såg har en centrifugalkoppling som ökar säkerheten på sågen genom att koppla loss kedjan från drivningen vid en bromsning. Detta är en unik lösning som uppgraderar sågen till att motsvara en bensindriven såg.
Enligt Stefan Frisk ger dock inte Partners centrifugalkoppling fullgott skydd.
-Det finns tillräckligt med energi kvar i kedjan efter att centrifugalkopplingen satts in för att man ska kunna skada sig. Det visar våra tester. .."
5-6 sekunder är inte inte som det ska i alla fall. det går en länkarm mellan gasreglaget och kedjebromsen så att bromsen läggs i när du släpper gasen, kolla att allt där är ok.
När det är säkerhetsgrejer som ska repareras är det faktiskt säkrast att göra det på verkstad.
När det är säkerhetsgrejer som ska repareras är det faktiskt säkrast att göra det på verkstad.
Klicka här för att svara