1 841 läst ·
8 svar
2k läst
8 svar
Värmekamera
Om du tänker göra seriösa och noggranna mätningar så är det i princip bara kameror från FLIR (tillverkade på f.d AGEMA Danderyd) som gäller. Allt annat är skräp.
Om du därimot bara tänker springa omkring hemma och kolla lite, så kan du köpa vad som helst. Några grader fel hit eller dit spelar inte så stor roll.
(Jag har lite bias eftersom jag jobbat på AGEMA, men ovanstående är inte desto mindre sant.)
Om du därimot bara tänker springa omkring hemma och kolla lite, så kan du köpa vad som helst. Några grader fel hit eller dit spelar inte så stor roll.
(Jag har lite bias eftersom jag jobbat på AGEMA, men ovanstående är inte desto mindre sant.)
Och utan utbildning så vet man inte vad man ser, se till att få utbildning med på köpet (om det ens går) när du köper en FLIR. Det är inte värmen man ser i kameran utan reflextansen eller vad det heter ... det är mer komplicerat än man tror.
Helt rätt, IR-fysik är faktiskt rejält komplicerat, och kräver utbildning. Jag skulle vilja påstå att 99% av alla kunder som jag träffade under de ca 15 år jag arbetade med infrarödteknik inte hade en susning.
Lyckligtvis så finns det kurser för den som vill syssla med termografering yrkesmässigt. Kolla med din kameralevernantör.
Lyckligtvis så finns det kurser för den som vill syssla med termografering yrkesmässigt. Kolla med din kameralevernantör.
Klicka här för att svara