4 597 läst ·
21 svar
5k läst
21 svar
Frågor om borrmaskiner.
En trafo borde ju inte bli större än batteriet så där ser jag inget hinder.pernitta skrev:Delen med sladd måste innehålla transformator och likriktare, minst. Den skall ha en spänning som är lika med den hos ett nyladdat batteri. Skulle säkert fungera.
Jag ser dock två enklare och billigare lösningar, antingen en maskin för 220 volt eller, bättre, ett par extra batterier.
Inför laddning av ett batteri krävs i regel att det avlägsnas från maskinen. Det är lite omständigt, bättre vore om man bara kunde placera maskinen i ett ställ vid kortare eller längre avbrott, och att det då laddas.
per
Sen att en trafo skulle vara dyrare än ett batteri tvivlar jag på och framför allt att ett batteri har en mer begränsad livslängd.
För övrigt ser jag ofta folk som köper maskiner med två batterier "för det är ju bra att ha nu när en altan ska byggas" men sen blir ett eller båda batterierna liggandes i kanske ett eller två år innan dom används igen och då är dom kassa om man har lite otur.
När jag säljer batterimaskiner till privatpersoner som inte kommer använda maskinen så ofta brukar jag rekomendera ett batteri. Samma gjorde jag när jag köpte min Milwaukee för det tar ju bara ca en timme att ladda och då kan man ta en kopp under tiden...
Din tanke om en laddstation är god MEN förutsatt att om man har flera batterier kan välja om man vill ladda lösa batterier eller sätta maskinen i stationen. Sen måste man tänka på att inte småladda hela tiden då detta inte är bra för batteriet...
Nu börjar det komma lite goda idéer! Det där med ett trafo-batteri är en bra idé, men man måste tänka på att göra trafon så att man inte sabbar balansen i maskinen. Dessutom efterlyser jag följande på seriösa proffsmaskiner:
1. Mätare för att kontrollera batteriets laddningsstatus. Gärna med ljudlarm när det är dags att byta/ladda. Det är så irriterande att ha klättrat upp på taket med en massa material, för att konstatera att batteriet är slut.
2. Inbyggt vattenpass för såväl horisontella hål som lodräta.
3. Markering för spindelcentrum på maskinens baksida. Det kan användas när man vill ha noggrant uppriktade hål som man riktar upp med en korslaser. Bra för dragning av ventilations- och andra hårda rör. Det har jag önskat mig många gånger. Tyvärr kan jag inte komma på något enklare sätt att sätta dit en markering, än att spänna in borrmaskinen i en svarv och hitta positionen med stöddubben. Någon som har en enklare och listigare lösning?
1. Mätare för att kontrollera batteriets laddningsstatus. Gärna med ljudlarm när det är dags att byta/ladda. Det är så irriterande att ha klättrat upp på taket med en massa material, för att konstatera att batteriet är slut.
2. Inbyggt vattenpass för såväl horisontella hål som lodräta.
3. Markering för spindelcentrum på maskinens baksida. Det kan användas när man vill ha noggrant uppriktade hål som man riktar upp med en korslaser. Bra för dragning av ventilations- och andra hårda rör. Det har jag önskat mig många gånger. Tyvärr kan jag inte komma på något enklare sätt att sätta dit en markering, än att spänna in borrmaskinen i en svarv och hitta positionen med stöddubben. Någon som har en enklare och listigare lösning?
Därför tänker jag mig trafon där batteriet ska sitta och inte i änden på kabeln.mattiasp skrev:
Just att man underlättar arr borrar som man vill och inte snett (som vanligt) är ju ett problem som behöver lösas med enkla medel...
Så enkelt som en markering på baksidan var man har centrum på spindeln borde ju vara en såda enkel sak som kan hjälpa, kostar ju inget i tillverkningen!
Håller med om att ett "trafobatteri" samt spidelcentermarkering är goda ideér men håller inte tråden på att gå OT. (Givet frågorna av trådskaparen - eller?)
Trådskapare: Ge oss vägledning!
Hursomhelst ... en någotsånär kraftig skruvdragare ligger på ca runt 200W
http://www.essve.com/upload/7690/Byggnadsarbetaren 2005.pdf
Detta betyder givetvis att vi måste ha en transformator alt. Switchat nätagg. som klarar detta. En klassisk transformator skulle tyvärr bli alltför tung (ca. 3-4 kg). Switchat nätagg således. Ett förslag är då CO's variant för 229 kr http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=286395
(Det finns andra företag men då är priset x3)
Detta med tre förbehåll:
Trådskapare: Ge oss vägledning!
Hursomhelst ... en någotsånär kraftig skruvdragare ligger på ca runt 200W
http://www.essve.com/upload/7690/Byggnadsarbetaren 2005.pdf
Detta betyder givetvis att vi måste ha en transformator alt. Switchat nätagg. som klarar detta. En klassisk transformator skulle tyvärr bli alltför tung (ca. 3-4 kg). Switchat nätagg således. Ett förslag är då CO's variant för 229 kr http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=286395
(Det finns andra företag men då är priset x3)
Detta med tre förbehåll:
- Skruvdragarens effekt FÅR inte gå över 210W (Skulle vilja ha mer marginal)
- Måtten på "trafo'n" måste kunna moddas (214x47x38 = STOOR). Volymmässigt skulle detta nästan kunna funka om man är pissnödig, har hemlängtan och vinden i ryggen
- Någon måste förklara för mig vad en min. effekt på 50W har för betydelse...
Nu är vi ordentligt OT. Jag har för mig att den trafo du länkar till ger en högfrekvent växelspänning. Det är inte lämpligt för att driva en skruvdragare. Trådskaparen har för övrigt inte inte loggat in på forumet sedan han ställde frågan.
Önskemål/Krav på en borrskruvdragare:
Smidig
Robust
Integrerad bitsförvaring
Belysning
Till den andra diskussionen, intergrera trafon i bärväskan med sladd ut till maskinen och laddplats för (extra)batteriet.
väskan bör ha en plats för en borrkassett, förvaringsdosa för skruv och plugg samt inbyggda högtalare och förstärkare till MP3/ipod/telefon
Smidig
Robust
Integrerad bitsförvaring
Belysning
Till den andra diskussionen, intergrera trafon i bärväskan med sladd ut till maskinen och laddplats för (extra)batteriet.
väskan bör ha en plats för en borrkassett, förvaringsdosa för skruv och plugg samt inbyggda högtalare och förstärkare till MP3/ipod/telefon
Kanske kan bryta ut disk. om ett "trafobatteri" till egen tråd?mattiasp skrev:
Är medveten om att ett switchat nätagg. ger en del "rassel" - men vad spelar det skruvdragaren för roll då den är en resistiv/reaktiv last?
Tänte fö göra en not om trådskaparens frånvaro men han har trots allt "bara" varit borta i tre dagar...
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden