K
halloj Danne!

Nu befinner jag mig i en tvist med just det företaget så jag får inte nämna vilket aggregat det är :D:D

Det andra aggregatet jag nämnde var just det där "morris" aggregatet och jag förstår ju nu varför det kostar dubbelt så mycket som skiten som står här och ser ledsen ut.
jag kan väl passa på att säga att jag har funderat mycket på vad jag ska göra och kostnaden på det bättre Morrisagget som finns som alternativ och kom fram till att det blev bättre att köpa en "riktig" traktorgrävare. den är byggd för att användas och har förmodligen bättre utrustning för att klara av det också. Det tråkiga är att min Major 5000 är superbra och jag har plöjt ner en del pengar i nya däck, vattenpump och renoverat all hydraul, så den är ju liksom i mycket bra skick nu. Nu köpte jag en stor maskin igår och jag hoppas på den nu istället så snart är "majorn" till salu. där måste det nog bli gravöl om jag överhuvud taget kan sälja den, men man är ju inte gjord av pengar heller dessvärre. saker hade ju vart mycket enklare då :rolleyes::rolleyes:

Ska man bara gräva lite och då och då är det ju klart billigast att hyra en maskin med eller utan förare och slippa allt krångel.
Ska man göra lite mer grävarbeten typ bygga ett helt hus med grund, avlastningar, tomtplanering m.m. så köp en bra och stor maskin som är lättsåld. Då spelar det ju inte så stor roll om du betalar mycket för den eftersom du kan sälja den till samma pris till nästa husbyggare. Du byter olja och filter på den och sen är den good för nästa ägares behov.

Ska man kunna göra något med en grävmaskin så behöver den vara stor och absolut inte glappa + att den måste vara precision i. Man ska kunna stänga en tändsticksask som är öppen och står på marken. Klarar inte grävmaskinen det så ska du nog inte fundera på att gräva intill en grund med den. :)

cem77 skrev:
Ska man bara gräva lite och då och då är det ju klart billigast att hyra en maskin med eller utan förare och slippa allt krångel.
Ska man göra lite mer grävarbeten typ bygga ett helt hus med grund, avlastningar, tomtplanering m.m. så köp en bra och stor maskin som är lättsåld. Då spelar det ju inte så stor roll om du betalar mycket för den eftersom du kan sälja den till samma pris till nästa husbyggare. Du byter olja och filter på den och sen är den good för nästa ägares behov.
Jag håller med. Dock ska man vara medveten om att ett oljebyte kan kosta många tusentals kronor då det är rejäla mängder olja.

cem77 skrev:
Ska man kunna göra något med en grävmaskin så behöver den vara stor och absolut inte glappa + att den måste vara precision i. Man ska kunna stänga en tändsticksask som är öppen och står på marken. Klarar inte grävmaskinen det så ska du nog inte fundera på att gräva intill en grund med den. :)
Visst är det trevligt med en glappfri maskin men att den absolut inte får glappa håller jag inte med om. Alla maskiner glappar, mer eller mindre. Det får man kompensera för när man kör. Lite glapp behöver man inte vara rädd för. Det svåra är att som oerfaren bedömma hur mycket glapp som är för mycket.

Gripenland skrev:
Jag håller med. Dock ska man vara medveten om att ett oljebyte kan kosta många tusentals kronor då det är rejäla mängder olja.
.
Nja man byter ju inte hydraulolja precis. Utan motorolja och ev. konverteroljan om det är sån på maskinen. :) Så max en tusenlapp blir det. Olja i storpack e inte dyrt kostar inte som den dom kränger på bilverkstan för 100 kr litern och köper in av grossisten för 10 kr litern haha.

Jag har kört med ett Norddigg 70 i 4 år, traktorn är en Bm350 med helfräsch hydraul och det funkar klockrent!
Aggregatet har körts väldigt mycket då vi dränerat tomten, dikat, lagt ner el och vatten, byggt en stengärsgård av sprängsten (riktigt stora stenar) utan bekymmer.

Låsningen neråt gör jag med ett järn fäst i dragkroken, utan låsning kör man INTE detta aggregat!
Man hänger av/på aggregatet på 5min utan vidare.

Mitt utgångsläge var att det redan finns en traktor på gården
Jag tvekade länge mellan en grävare och aggregat , men på detta sätt blir det en maskin/motor mindre att underhålla.

Men som någon sade, svets och vektyg plus kunskap är ett måste oavsett vad man väljer..

Boxern lämnar inga spår och den smyger runt husknuten, och till frugans glädje finns alla "grönsaker" kvar.

Visst man får hoppa lite fram o tillbaka men med lite planering så är det absolut inget hinder.
Flexibelt och billigt mot att hyra eller köpa tjänsten, jag gräver vart och när jag vill.
Och där andra vill...så den är snart hemräknad om man känner för det.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.