Nån som vet ungefär vad frakten skulle bli på ett Makita DF030DWE 10.8v Lithium-kit?

Dras VAT av när det skickas till Sverige?

Min erfarenhet från många webköp både i Tyskland och England är att tyskarna har full koll på momsregler och följer dem till punkt och pricka utan knot. Aldrig haft ett problem med tysk webhandel trots många köp. Engländarna däremot ligger långt efter. De har ingen koll på reglerna eller skiter i dem. De lägger på engelsk moms rätt upp och ner och passar inte det så hoppar de över affären. Sedan ska sägas att detta handlar om företag som köper och det i audiobranschen snarare än i verktygsdito, men kontakt med t.ex. rutlands.co.uk bekräftar intrycket. Här gäller att man får bli behandlad som engelsk konsument eller inte alls. Det är inte riktigt vad man vill när man handlar via ett företag eftersom den engelska momsen inte är avdragsgill i sverige...

L

Du betalar väl moms i det EU land du handlar varan i?!
Eller misstolkar jag nåt?

Handla i Tyskland = tysk moms
Handla i UK = engelsk moms

Om den utländska momsen dras, så lär du åtminstone få betala svensks moms, som säkerligen ligger högst i Europa (gissning nu, men kan inte va helt fel).

Och ett förtydligande, handlar du som privatperson via nätet inom EU betalar du ingen svensk moms.

borstarmicke skrev:
Nån som vet ungefär vad frakten skulle bli på ett Makita DF030DWE 10.8v Lithium-kit?
Tyvärr kan jag inte svara på detta. Maila och fråga dom om fraktkostnaden.

borstarmicke skrev:
Dras VAT av när det skickas till Sverige?
Nej, inte om du handlar som privatperson. Har du däremot företag, då ska de dra av den engelska momsen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.