Festool har en trästruktureringsmaskin som heter Rustofix. Jag har ett gäng brädor som skulle behöva en "vintage-behandling". Vet att man både kan blästra och köra med högtryck för att få den effekten. Tyckte dock att Festools Rustofix verkade smutt, fast kanske i överkant för dyr (över 7000) med tanke på mitt lilla behov.

Är det någon som känner till varianter på den? Eller kanske räcker det med någon form av bred trissa på en vanlig borrmaskin? Det är i huvudsak ek och gran som ska föråldras.

Glad för förslag!

Hyra maskinen kanske? Sök på uthyrningsfirmor nära dig.

Justja, det kanske inte är nån dum idé. Ska genast kolla!

Fan! Kors i taket! Jag som trodde att jag kunde hela Festools produktsortiment som ett rinnande vatten inklusive alla tillbehören åsså får jag höra om denna "rätt så udda" sak. :D Har aldrig sett den :confused: ( var har den varit hela mitt liv;) )

Kan dock för mitt liv inte motivera ett köp... vet att jag sagt så förr så vi låter det mogna ett tag...:p

Den ligger i fönstret på Theofils i Malmö. Du får be din handlare exponera produkterna bättre ;)

Kollade i manualen om Rustofix och det är ju bara en nerväxlad vinkelslip med en bredare skyddskåpa som gör 800 - 4000 v/min. Det finns 3 olika Rustilonborstar. 2 st med axeldiameter 50 mm (LD85 och BG85) och en med 16/30 mm (KB80).
Rustilonborstarna är 85 mm breda och 150 mm i ytterdiameter.

Om man inte har för breda prylar borde man kunna sätta i dessa trummor i en vertikalfräs (om man ev kan få ner varvtalet något) och använda anhållet för att ställa in bearbetningsdjupet.

Att Festool kan ta ut ca 8000:- för denna maskin kan bara förklaras med extremt små serier.

Material som ska bearbetas ------------------------- Elektroniknivå (varvtal)
Arbetsmoment:

Trä
rustik strukturering (LD 85) -------------------------------- 3 - 5

Trä
efterborstning (KB 80) --------------------------------------- 2 - 3
• Använd inte borsten KB 80 med plastborst
för strukturering. Denna är inte
lämplig för grovstrukturering.

Betsade delar
borstning ( BG 85) -------------------------------------------- 2 - 3
• Använd borsten BG 85 för borstning av
betsade eller oljade delar, annars skadas
borsten.

pär h skrev:
Har själv bygt en liknande fast för fin slipning [länk]
Se där. Det är ju klockrent för en vertikalfräs.

Nä tyvärr är max varv a1500rpm
så det vart till att köpa en motor 750w 1400rpm .
Lätt en kompis svarva till en axel
Motorn är höj och sänkbar

Hokus pokus sparat ca 15000 kr

Mvh Pär H

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.