Verktyg & Maskiner
mycke_nu: Lätt, rent, tyst. Bara fördelar tycker jag. Önskar jag fortfarande hade en.
Mr Handyman: Ingen erfarenhet av skenorna, men ring till Hitachi Koki Sweden, de vet säkert någon trolig kandidat i närheten. Fredells såg jag dem inte på, men då var det ändå där katalogen fanns. Kollade inte så noga dock, kan finnas där. Kampanjpriser är ju ofta likadana överallt.
OverAndOut: Ibland hinner man inte med vad man tänkt... Här kommer bilderna. Hålet i toppen på donet är 18 mm. Har kollat och det finns ingen manuell frikoppling på just detta donet.
softarn: Om man tittar på glapp&läckers hemsida så är alla deras verktyg röd-orangea. Jag skulle tro att de gröna är tidigare modeller. Tycker att alla röda modeller som finns idag känns väldigt lågbudget. För inte allt för många år sedan hade de en hel del produkter med hygglig(are) kvalitet och känsla samt inte minst ett mer tilltalande utseende. Ett undantaget jag sett är en sån här
Daniel_N: [citat] Egentligen behöver du inte ens något som är i lod. Så länge det du lägger passet på är stabilt och inte rör sig så är det ok. Släng upp passet, kontrollera nog exakt hur lutningen, vänd passet, alltsi inte upp och ner, utan snurra ett halvt varv sett uppifrån, och kontrollera att lutningen är lika stor, fast åt andra hållet. Enklast är förstås att kolla när passet är
ppalm: Hej Efter lite spaning så fick jag se en sådanhär på brädgården. Stanley 93-292 FatMax Mobile Project Center 33-Inch Tall Clamping Work Bench and Hand Truck. Den känndes bra statig för att vara en kombo. Runt 1000:- kosta den dock sä är den för liten för mina önskemål. /P
alfamats: En sköttebritta eller allmänt kallad scotcbrite grovrengörare brukar jag köra med när jag gör rent spackelspadar.Men man får tänka sig för så att man slipar i rätt riktning så att det inte hugger tag i grejorna Enkelt och genialt! / Mats http://www.slojd-detaljer.se/pslweb/product.aspx?productid=7465
Snorunge: [citat] Förlåt. skulle kollat tråden lite bättre. Tänkte mer på skruvdragare.
Farzan: Ang Superjaws, kolla här: http://www.triton.com.au/product.php?id=44 Framför allt de två videorna.
husolle: HEJ Det blev makitan (1495) idag. Skall bli kul o jmf. den med metabon. Mvh
Tjacko: Jag är makita torsk men köpte en Paslode gaspicka, jag är väldigt nöjd med den men har å andra sidan inte testat makitan eller hitachin så jag kan inte säga om den ena är bättre än den andra
u95hw: Lite intresanta svar, blir nog ett helgprojekt att leka lite med fräsen. Att man skulle kunna använda masonit (board) låter ju som en rolig tanke, får allt testas. För min del i nästliggande projekt så skall jag skarva enligt bilderna (hörn, typ ram och låda) så då borde man få en bra passning med en fräs. Kan även inflika att min snickarnivå ligger på hobby för tillfället och
Mikael_L: Jag glömde att nämna att du ska inte ha för stor blandare om inte maskinen (och du själv ;)) är stark. Jag har en som ser ut så här men inte så stor, från byggmax där den var riktigt billig. Jag har den inte här, men gissar att diametern är ca 100mm. Byggmax-varianten hittar jag inte på deras hemsida, så den är kanske slutsåld :confused: [bild]
Immobil: Kroksats: http://www.jula.se/e-Sales/esa/default.jsp?mainpage=ItemDetails.jsp&%40where.ItemID%40EQ=315025 Kunde inte hitta dom hos CO längre. :(
CCPusher: Se på fan! Jag har suttit och glott i en gammal katalog. Nåja inte blev jag ledsnare för det! :D Jag får be så hemskt mycket om ursäkt herr snickarbod!
Snorunge: [citat] Jag har en sådan och den är jag helnöjd med. Ruskigt smäcker. Är det inte för stora skruvar så tar jag hellre den än C12:an. Går lite sakta att borra med, men är det bara 1 - 4 hål gör det inget
Saxpy: [citat] Var i kontakt med Toolstop för de säljer också den billigt, iallafall för några veckor sedan. Dock så ville de inte skicka den till Sverige pga att den vara för tung/stor. Axminster ville inte svara på mail ang. frakt utan vill att man skulle gå igenom hela beställningen och det hade jag inte tid med då men om det stämmer att det kostar 130 pund så är det ju inte värt
danielr112: 10kg eller 8..... de som faktiskt går till 10 slits oftare fortare ut.. köper du en sådan ställ ner den till max 8. för de är de sista hgna som sliter på maskinen. Så stor tank som möjligt. tar längre tid att fylla men när den är full är det bekvämt. om du nu inte ska flytta runt på den
pär h: Hej jag har frågat Ed på Clear vue om man kan få mängdrabatt på mini cv06 och hur många man måste köpa för att få mängdrabatt tillsammans med andra frågor och den frågan svarade han inte på så någon rabatt blir det inte. Och billigare frakt funkar bara till arlanda. Så ni som vill ha en mini cv får fixa en själv till det fasila priset av ca 1900 kr ink alt. Det är möjligt att
P-plats: [citat] ...inte!? Iof. så går dom ju inte så ofta vill jag lova...
Pingler: Är det någon som vet om det finns dyckertpistoler som går på 220v? Gaspistolerna och de batteridrivna är grymt dyra och man har ju nästan alltid tillgång till ström så det vore smidigt med en sådan. (Om de nu inte går loss på lika mycket)
Mr Handyman: Har kollat på den sågen (valde sen Bosch GTS10 pga att jag fick bättre pris på den), tror att man drar ut bordet till höger i linjalen på Makitan också. Här är en film med GTS10, där ser man hur det fungerar: http://www.bosch-pt.co.uk/boptocs2-uk/Product.jsp;jsessionid=B95C851B36F71C6ABFC90C1B12EFF7BF.s038?country=GB&lang=en&division=gw&ccat_id=101303&object_id=7818 Förresten: Det
Martin_Blomberg: [citat] Dyr. ca 2000 kr
robsan: Jag har också bra erfarenhet av just hitachis cirkelsågar och skruvdragare. Därför vore det intressant att höra något om kap/gersågen. Hittar nästan ingen information alls. Den säljs i kampanj tillsammans med en sågbänk sedan ett år tillbaka. Bänken har diskuterats här men inte ett ord om sågen???
Bychen: [citat] Jag gjorde en bra affär på CMT panelfrässats med 1/2" skaft (1000 kr) så jag kollade upp lite huruvida det går att få tag i spännhylsor till Cotech 2100W. Glädjande nog har Clas Ohlsson 1/4", 3/8" och 1/2" spännhylsor på väg in, de har startat försäljning i UK och kommer därför att erbjuda dessa som reservdelar. Dom kan däremot inte bekräfta när det finns tillgängligt
P-plats: Bosch har en enkel som heter 2608572072 eller en bättre som heter 2608572075. Sök på http://www.bosch-pt.se
Angelven: Ovärderliga i mina renoveringar har varit: 1 bra kofot som ligger väl i handen, är vass! och kan dra ut en spik samt är lätt att banka på med en hammare... 1 bra hammare, passar i vikt, storlek och har en bra form på huvudet. Annars - 1 bra dammask och knäskydd ;-) Maskiner: Jag älskar min tigersåg - grön bosch, går säkert att köpa bättre men den fungerar. Sambon älskar sin
tanaris: Var förbi K-Rauta i Bromma i morse, de såg inte ut att ha några sådana.
Bychen: La ut en fråga men den är inte aktuell längre, kan man ta bort inlägg?