Har köpt en ny Husqvarna 340 som snart ska få ge sig på 25m3 björkved. Är det något jag bör tänka på då sågen är ny eller är det bara att bränna på? En kompis har hört att man ska slå i lite mer olja än rekomenderat så här i början för att "köra in den". Stämmer det? Det står inget om det i hanboken nämligen. Om så är fallet, då jag köpt miljöbensin (alkylatbensin tror jag det heter) som redan är oljeblandad, funkar det att späda ut den med vilken tvåtakts-olja som helst eller måste det vara precis samma sort som redan är iblandad?

Kör du med miljöbensinen som den är eller kolla i butiken vad de säger, jag brukar ha i några droppar extra olja av Husqvarnas egen tvåtaktsolja.
Du kan ju undvika alltför häftiga accelarationer de första timmarna men är det bränne du skall såga så lär den gå rätt jämnt, är mest vid kvistning som den varvar som bara den.
Men... om du börjar med miljöbensin så håll dig till den och byt inte mellan den och vanlig soppa, packningarna mår inte så bra av det nämligen.

Kedjespänningen behöver justeras några gånger efter ett par minuter eftersom kedjan är ny och töjer sig enormt då. Tänk på att _INTE_ spänna kedjan då den är varm eftersom det kan dra sönder vevpartiet, utan kör nån minut , låt allt svalna och spänn sen kedjan.

Vegatibilisk kedjeolja rekommenderas, då kan du troligen dra ner smörjningen ett hack med.

/Kent

• Gilla
Groan1
  • Laddar…
Kör med bensinen som den är, är det Aspen 2-takt så är den utvecklad tillsammans med Husqvarna t.ex. Blandar du in mer olja så ryker det bara och tändstiftet sotar igen. Står det inget om det i instruktionsboken kan du räkna med att det inte ska vara extra olja i :)

Ska du såga just ved så är det viktigt att ta det lite lugnt. Vedkapning är bland det tyngsta man kan göra med motorsåg, den får aldrig riktigt chansen att ta igen sig som vid skogsarbete. Ett tips är att du låter sågen gå på tomgång istället för att stänga av den medan du flyttar stockar, då blåser svänghjulet luft genom kylflänsarna och håller sågen svalare. Det är speciellt viktigt på den typen av såg du har då vevhuset är i komposit och vevaxeln sitter lagrat direkt mot det till skillnad mot proffssågar där vevhuset är i magnesium som leder bort värmen bättre.

Tyvärr kan du inte ställa oljeflödet på den modellen, så dra ner det blir lite svårt ;) Jag tycker ö.h.t inte att man ska köra vegetabilisk olja om man inte kör ofta. Vegoljan har en tendens att oxidera när sågen står stil några månader och då beckar svärd, kedja och oljepump ihop. Det funkar med vegolja om du rengör ordentligt, eller startar sågen ibland och kör lite. Det är enklare (och billigare) med mineralolja för den som kör sällan, men köp en bra kedjeolja, själv kör jag med STIHL mineralolja som jag är väldigt nöjd med, men typ Biltema funkar det med. Det är lite konstigt men Husqvarna har bara vegetabilisk kedjeolja i sitt sortiment.

Har läst bruksanvisningen igen och där rekomenderas som sagt Aspen bensin eller miljöanpassad 4-taktsbensin blandat med 2% Husqvarnas 2-taktsolja. MEN det står "om man använder andra oljor gjorda för luftkylda 2-taktsmotorer klassade för JASO FB/ISO EGB " så ska man blanda i 3% olja. Nu har ju inte jag köpt Aspen bensin utan någon som heter AG- miljöanpassad alkylatbensin som innehåller 2% helsyntetisk 2-taktsolja. Jag har ju ingen aning om hur bra denna olja är som är iblandad men då jag köpte bensinen på samma ställe som sågen så antog jag att den borde vara av god kvalitet, men frågan är då om jag bör slå i lite mer olja för säkerhetskull?

Sågkedjeoljan köptes på samm ställe och heter Såkedjeolja EP av märket Scandiaoil, men det framgår inte av flaskan om den är vegitabilisk eller mineralolja.

Sen står också i bruksanvisningen att man ska undvika alltför högt varvtal under de första 10 timmarna. Men är inte det svårt då det samtidigt står att man alltid ska såga med fullgas?

AG-bensinen är typ samma som Aspen, och ja, är det en Husqvarnabutik har dom förmodligen sålt samma bensin till fler kunder så det är rätt lugnt :)

Det där med rusvarvtal betyder mer att du kan köra på fullgas korta perioder, men du ska inte stå och hålla in gasen länge, ett snitt tar ju bara några sekunder om kedjan är vass.

Ok, då kör jag med det jag har.
Tack för tipsen.

Mikael_L
Tomas J skrev:
Sen står också i bruksanvisningen att man ska undvika alltför högt varvtal under de första 10 timmarna. Men är inte det svårt då det samtidigt står att man alltid ska såga med fullgas?
Fullgas betyder ju inte max varvtal heller. Bara om du håller sågen fritt i luften. Så fort du sågar med lite lagom matning så sjunker ju varvtalet också till en lagom nivå, eller hur?

Men nonkans tips om att låta den puttra på lite på tomgång då och då och svalna tycker jag låter bra.

Nu är jag absolut inget motorsågsproffs.

Mikael_L skrev:
Fullgas betyder ju inte max varvtal heller. Bara om du håller sågen fritt i luften. Så fort du sågar med lite lagom matning så sjunker ju varvtalet också till en lagom nivå, eller hur? QUOTE]

Jo, jag märkte det när jag väl började kapa, har aldrig kört motårsåg förut så jag tänkte inte på det.
Gjorde också som Nonkan tipsade om och lät sågen "vila" på tomgång medans jag bökade med stockarna.

Har nu kapat upp 12m3 och det har gått riktigt bra och har nu även fått till filningen av sågkedjan vilket vållade lite problem i början.

Drar upp tråden igen..

Jag köpte mig en PARTNER motorsåg idag och där så ska man blanda 2.5% olja i bensinen, men eftersom ASPEN 2t "bara" är 2% oljeblandat undrar jag om det är ok att köra på den ändå?

Mvh /Kalle

Fråga i butiken, det är de som lämnar garantier etc.

/Kent

Saxat från Partners hemsida: Vi rekomenderar Er att använda Partners miljöbensin ASPEN som finns både som 2-takts och 4-takts bensin.

Så då är det alltså ok att köra på den soppan. Tack

/Kalle

Jag tycker ö.h.t inte att man ska köra vegetabilisk olja om man inte kör ofta. Vegoljan har en tendens att oxidera när sågen står stil några månader och då beckar svärd, kedja och oljepump ihop. Det funkar med vegolja om du rengör ordentligt, eller startar sågen ibland och kör lite.
Nu kom jag på en följdfråga då..

Kanske dum fråga?:rolleyes: Oxiderar oljan även om den inte är använd, alltså i en öppnad 1 liters plastflaska med skruvkork?

/Kalle

Ja men på grund av mängden samt mindre syretillförsel så bekar den inte ihop så snabbt. Det är liksom en viss skillnad på mängden olja och syretillförsel i ett svärdspår mm och i en flaska som är tilltäppt.
Oljan i sågens oljebehållare lär dock vara ok.

/Kent

Tack för svaret!

/Kalle

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.