Finns ju fattigmanslösning av hela problemet också. Man tar en lång slang och sen är det bara att jämföra var vattenytorna är kostar från 70 kr /25 meter ;) Vill man vara extra noga tar man genomskinlig slang den sista metern.

Kan vara bra att vara två ibland dock så man inte spiller ut vattnet.

Har precis köpt en Lecia Lino L2 - "Exterior package" från England som förutom själva lasern även innehåller detektor, tripod och mätstav. £235 + £65 i frakt, lite dyr frakt beroende på att tripoden och staven nog är lite tunga och otympliga men de kan man ju välja bort om man vill spara några kronor. Borde dyka upp i början av nästa vecka. :-)

Här: http://surveyexpress.co.uk/Laser-Eq...-L2---Laser-Level-Exterior-Kit/p-130-102-634/

Redigerat:
Snailman
Intressant, har tänkt att köpa en sådan, så rapportera gärna vad slutsumman blev och vilka delar som följer med, det verkar ju kosta som proffsmagasinets pris fast utan moms och dessutom följer det med fler grejor...:)

Jag betalde c:a 3.600.- inkl frakt (£300) och då ingick lasern med alla tillbehör till den, lasermottagare med klämma, tripod och 5m graderad mätpinne.

Beställde ganska sent på onsdag em och fick dem levererad hem med DHL på fredag fm, kanon! :-)

Man får den utan VAT (deras moms) om man skickar företagsnummret till dem.

Detta är då en linjelaser med mottagare till? Alltså ingen roterande?
O man ställer den i mitten av rummet, kan man då snurra den på stativet?

Snailman
Hoppsan såg inte att deras priser var utan VAT, så får räkna på det igen..

Ditt pris är utan moms alltså?

Mikael_L
Jag köpte en roterande planlaser med mottagre, stativ och mätpinne. Och lasern är möjlig att ställa i 1-fall.

Allt för att jag skulle slippa springa och hyra laser då och då, vid utsättning, schakt, lägga ut grus och padda, gjuta, göra garageuppfart och lägga rör och dräneringsrör.
Och allt x2 dessutom (utom garageuppfart) då det blir ett hus sen.

Men till frågan: Ja, jag tänkte att helt klart använda lasern vid rörläggningen som sagt...
Men när grävaren väl stod där så måste jag säga att då gick allt så fort så det fanns helt enkelt inte tid att hålla på och pillra och finlira med någon laser.
Skulle jag gjort det skulle det kostat mååånga sköna hundralappar när grävaren bara skulle suttit i hytten och tittat på mig och väntat på att jag blev klar. :)

Istället blev metoden en 60 cm vattenpass med en tumstock instucken längst ut på lägre sidan, se bild. Med 2 st "blad" på tumstocken = 1% fall (ungefär), jag körde med 3 blad = 1,5%. För det mesta blev det mer fall ändå, pga att schakten blev som den blev för att slippa spränga.

Ett helt annat läge är det om det pga liten möjlig höjdskillnad alt långa avstånd är tvunget att hålla fallet väldigt exakt (vare sig för lite eller för mycket), då skulle lasern ha blivit mycket mer användbar.
Även då skulle man jobbat långsammare än grävaren, men det kan inte hjälpas om det krävs. :o

• avvagning-ror.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Kromad82
  • Laddar…
då är kanske ett digitalt vattenpass melodin för att få fram rätt fall smidigast:D....
/
M

Just vid rörläggning tycker jag vattenpasset är överlägset.
Det är just när man gräverman kan ha lite koll med lasern så man inte gräver för lite eller för mycket

Snailman
SoccerDude skrev:
Har precis köpt en Lecia Lino L2 - "Exterior package" från England som förutom själva lasern även innehåller detektor, tripod och mätstav. £235 + £65 i frakt, lite dyr frakt beroende på att tripoden och staven nog är lite tunga och otympliga men de kan man ju välja bort om man vill spara några kronor. Borde dyka upp i början av nästa vecka. :-)

Här: [länk]

kollade med dem, nu skulle de ha 120 pund i frakt:eek: så jag har strukit dem som eventuell leverantör

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.