Ber om ursäkt för felstavad rubrik!

Efterlyser tips på smart portabel/mobil verktygsförvaring eftersom jag tycker att det är svårt att på ett enkelt sätt ha överblick över verktygen. Arbetar (huvudsakligen på fritiden) på olika ställen dit jag behöver ha med mig verktygen. Eftersom det börjar bli en någorlunda komplett uppsättning så är det ju en del att släpa på (tillräckligt får man ju aldrig, verktygsfetischist som man är!).

Här kommer nu ett litet resonemang om hur jag upplever och har det idag.

Tycker att dagens verktygslådor många gånger har alldeles för få fack... något tråg och ett stort utrymme, ger ingen överblick. Jag har en större plastverktygslåda som idag mest står hemma innehåller sådant jag inte använder av den anledningen. De gamla hederliga plåtlådorna är bättre på så vis att det finns fler fack men är också tunga.

Vad jag är ute efter är bra tips på hur man får med sig mycket som samtidigt är hyffsat ordnat. Helst ska det inte vara för många kollin och jag vill ha med det mesta i handverktygsväg både för trä och mekaniskt arbete.

Hade tidigare modell grosshandlarväska för de vanligaste snickeriverktygen vilket jag tycker varit bäst hittils, tills den väskan blev stulen med tillhörande innehåll. Nu är det enkla lådor av trågmodell eller tygväskor som jag använder för detta. Trågen blir många och tygväskorna dras med problemet att nästan allt ligger i en enda röra. För de vanligaste övriga verktygen som tänger, mejslar och fasta nycklar använder jag idag en modell serviceväska, där verktygen sitter i fickor i flera nivåer. Den har problemet att trots att den är rätt så stor och tung så får man inte plats med allt man (jag) vill. Många olika lådor och väskor gör att man får springa och riva här och var för att hitta vad man söker. Även småplock och elhandverktyg är ett problem. En väska för var maskin och en sortimentask för var sak ger sammantaget väldigt mycket att släpa på om man vill ha med sig det mesta.

Jag tror att jag bl.a efterlyser någonting med flera lite större utdragbara lådor, men alla tips är välkommna. Både färdiga produkter och varianter som man kan tillverka själv. Förvaringen bör vara bärbar eftersom den skall släpas upp och ner från bl.a lägenheter.

Även andra tips och ideer på hur man kan få en mer välordnad tillvaro i röran mottages tacksamt!

Kan rekommendera en verktygslåda som heter Posso som jag har själv. Har väl haft den ca 15 år och är mycket nöjd. Fick tipset av en elektriker jag jobbade med en gång. Se länk:

http://www.docoab.o.se/posso.htm#savoyrack

Jag har modellen T-box 400. Höljet kan man använda som pall, den håller att stå på. Har även 2 st sammankopplade Flipperboxar som är kanon för skruv och annat smått. Köpte rubbet direkt från firman i Mölndal eftersom jag bor i Göteborg, men har sett detta sortiment på andra verktygsaffärer också.

P
Alla mina verktyg ligger i Systainers från Festool. Större delen av mina maskiner är från just Festool, så då tyckte jag att det var smidigt att skaffa systainers till resten av elmaskinerna också.

Enkelt att stuva när alla lådor har samma format, och enkelt att knäppa ihop dom lådorna man ska ha för stunden och bära iväg eller rulla på en pirra.

Bortsett från maskinlådorna så klarar jag mig med en stor till handverktygen (de som jag inte har i bältet), en stor till alla verktyg som används vid gipsning och en mellanstor till skruv och plugg.

Samma idé som Posso (ungefär) finns ju f.ö. att köpa till systainers. Inredet är då utfört i plywood och lätt att göra själv för övrigt.

Själv har jag en systainer 2 och en systainer 4 för tillbehör, men de behöver inredas. Sen har jag en stor verktygslåda jag gjort av ek och OSB som är för de riktigt stora verktygen, bräckjärn, yxor, mindre släggor. De sticker ändå ut dessvärre...

Denna kan jag rekomendera starkt.....

Var sak har sin plats och kvalité så man baxnar....

Kostar dock en slant...

• Parat.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Men du vill inte berätta varifrån den kommer?

jag har hittat den hos Swedol och hos Flinks Järn.
kostnad ca 2.500 inkl. moms.
Svenska återförsäljaren är http://www.mobildata.se

Har ni kollat in http://www.vetopropac.com/ ? Tyvärr tycker jag de blir lite dyra med frakt från USA. Kanske får man tummen ur och ber någon polare som är över att plocka upp en -- de ser riktigt fina ut. En öppen hade varit perfekt för att ta "dagsplocket" innan man glider upp på övervåningen och donar.

Jag har 2 Parat-väskor av snarlik men äldre modell (som jag fått när de utrangerades på jobbet pga att man hade för många! :D) och det är inget fel med dom men dom rymmer inte en hel verktygsuppsättning av allt som är bra att ha utan bara en liten delmängd. Väskan är lite för lite för vissa verktyg (en snickarhammare får t.ex liga i det undre facket och skramla istället för lämplig ficka pga att den är för hög) och jag tycker inte att det undre förvaringsfacket rymmer tillräckligt, man kan t.ex inte kasta in en borrskruvdragare eller annat mindre elverktyg för att bara få en väska med sig på nåt litet småjobb. Men... för en basuppsättning handverktyg är den helt ok förutom att den är väl dyr vid nyinköp.

Vetopropac ovan verkar shyssta med priserna var inte så trevliga... fick vissa vill hakänslor när jag så XXL lådorna med det kostar för mycket. Den mindre stängbara väskan påminner inte så lite om en ny Stanleyväska som bla classe har (31-4621). Känns rätt ok tycker jag, två öppningsbara sidor och mycket fickor. Snåljåpen i mig tycker dock att de 700:- den betingar är lite dürt även det...

314621B_X_2008-07-09_082600_871.jpg

Redigerat:
ELFA har samma typ av väskor som den där från Swedol; Serviceväska XLST.
Finns i flera utförande från ca 2.200-2.800 kr.

Fanns oxå andra modeller, bara att blädra genom :)

Men jag måste säga dom där VETOPROPAC som phl föreslog tycker jag själv ser bra ut...
kanske nån på kontoret i Amerika får ta hem en eller 3 ;)

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.