Hej!
Eftersom jag är nybliven pensionär kom jag på ideén att städa och omorganisera min källare/verkstad.
P.g.a. brist på golvyta har jag bestämt att min gamla Solberga svarv, som inte används så mycket, ska annonseras ut.
Min lilla bänksvarv duger bra.
Frågan är, hur mycket är en sån gammal pjäs värd i dagens läge?
Den väger flera hundra kilo och har en sån där verktygshållare för metallsvarvning också.
Eller ska man sätta ut den på Tradera och låta marknaden bestämma?
Tacksam för svar,
Bugsy:
confused:
 
Bugsy skrev:
Hej!
Eftersom jag är nybliven pensionär kom jag på ideén att städa och omorganisera min källare/verkstad.
P.g.a. brist på golvyta har jag bestämt att min gamla Solberga svarv, som inte används så mycket, ska annonseras ut.
Min lilla bänksvarv duger bra.
Frågan är, hur mycket är en sån gammal pjäs värd i dagens läge?
Den väger flera hundra kilo och har en sån där verktygshållare för metallsvarvning också.
Eller ska man sätta ut den på Tradera och låta marknaden bestämma?
Tacksam för svar,
Bugsy:
confused:
Har du någon bild på den? Finns lite olika modeller.
 
Jag skulle nog inte välja tradera som säljkanal för en sån stor maskin. Tradera anser jag vara för småprylar som går bra att skicka, jag inbillar mig även att det är sånt folk som finns där vill handla. Att sätta ett pris och lägga ut på blocket är nog att föredra då det dels blir lättare att nå ut lite mer "lokalt" vilket måste vara en fördel då det är frågan om en maskin som ska hämtas, och man riskerar inte att måsta "ge bort" svarven för att ingen bjuder.
 
Av någon anledning betingar inte träsvarvar så mycket i värde, troligen för att de är lite speciella. Solberga är en av världens bästa svarvar och det finns en del som vill ha tag i en sådan. Med metallsvarvstillsatsen så kan man inte skära gängor men den är hyfsat stabil så vitt jag kan bedöma (har just en solberga med den tillsatsen själv men svarvar så gott som aldrig i metall).

Förslag på pris, allt under 5000 är rena skambud så de hade jag kastat direkt.
Nånstans kring en 7000-10000:- ser jag som vettigt om det är tillbehör med. Jag hade turen att köpa min från en nerlagd skola med i princip rubbet av tillbehör.

Solberga är ingen direkt gammal pjäs, de senaste hade dock frekvensomriktare men jag anar att den du äger har två hastigheter på motorn och en variator (dvs en spak).

Den går förresten att demontera i tre delar, det underlättar en hel del om man skall bära och transportera den. I ett stycke är den inte direkt hanterbar men oerhört stabil.

Hoppas detta hjälpte lite och att nån vettig (kanske härifrån) hittar sitt livs svarv.

/Kent
 
Tack för erat snabba svar.
På begäran sprang jag ner till källaren och fotade lite.
Men det är lite trångt där så korterna blev som dom blev.
Jo, svarven har två hastigheter på motorn (3 fas) och variator.
Många skavanker i lacken, men den är ingen bil. :D
Bromsen är trasig också men jag skulle kunna laga den vid behov. Har aldrig saknat den faktist.
Philip
 
  • PICT2329 [800x600].jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • PICT2330 [800x600].jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • PICT2332 [800x600].jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • PICT2333 [800x600].jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • PICT2331.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bugsy skrev:
Tack för erat snabba svar.
På begäran sprang jag ner till källaren och fotade lite.
Men det är lite trångt där så korterna blev som dom blev.
Jo, svarven har två hastigheter på motorn (3 fas) och variator.
Många skavanker i lacken, men den är ingen bil. :D
Bromsen är trasig också men jag skulle kunna laga den vid behov. Har aldrig saknat den faktist.
Philip
Samma modell utan metallsvarvs-tillsatsen fanns på theofils (eller finns kanske) för någonstans runt7+moms (kommer dåligt ihåg). Men vid förfrågan så prutades det 25% utan att jag ens hade börjat fundera på att pruta.

Däremot är den, åtminstone i mina ögon, då jag gillar att hålla på med både metall och trä, betydligt mer värd med metallsvarv-tillsatsen.

Om den bara är bra i lager, inte kastar, med frisk motor och du lagar bromsen så borde du kunna få, precis som snickarboden skriver, upp mot 10K för den.
 
Nu finns det på Blocket, jag satt priset på 8500:-
Inte en kotte har ringt!
Jag får väl sänka priset lite...
/Phil
 
Åtminstone i södra Sverige annonseras det ut ett överflöd av träsvarvar. Solberga till trots kanske marknaden är mättad?
 
phl skrev:
Åtminstone i södra Sverige annonseras det ut ett överflöd av träsvarvar. Solberga till trots kanske marknaden är mättad?
Eller så är alla fattiga efter julen?
:(
 
Träsvarvar är inte lätt att bli av med, men priset spelar ingen roll. Även om man sänker den till 1000:- så är antalet köpare samma. Möjligen att nån handlare reagerar och tillkommer i högen.

Låt den stå, är bara dumt att skänka bort den.Allt under 5000:- hade jag sett som vansinne.

/Kent
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.