Ja, det är bara att erkänna - jag är inge bra på att fila röjsågsklingan. Dessutom slits den hårt på våra strandnära marker då det är gott om sand i alla skrovligheter på stammarna.

Några bra tips?

Hur filar man enkelt, snabbt och med bra resultat? Instruktionerna som kommer med sågklingorna ger jag inte mycket för - dom vill väl sälja nya kan man tänka..

jag har en fil till min med anhåll på filen, kostade inte många kronor, supersmidigt och alltid rätt vinkel.

www.jonsered.se klicka på "produkter" - "röjsågar" -"trimmerhuvuden och klingor"

längst ner på den sidan så finns filmallen.

Redigerat:
Åratal sen jag filade en sådan, av nån konstig anledning är jag inte vän med röjsågar och gick en kurs på dessa *S*
Men i korthet så använde jag samma teknik som på en motorsågskedja, ingen mall utan känna att det blir skarpt istället. Varken en motorsågskedja eller en röjsågsklinga är så himla känsliga för perfekt vinkel utan det viktigaste är att det blir skärpa.
Hur som helst så fick jag bättre skärpa på frihand än de som körde med filar med anhåll/mall. Gissar att det har lite med vanan från motorsågen att göra eftersom jag vägrar använda nån mall där.

Förresten, fila bara från ett håll, dvs ut mot eggen, då behövs det inte många drag för att det skall bli skärpa.

/Kent

Är inte så bra på motorsågskedjor heller.. får nog börja med en mall och fortsätta med frihand när jag fått till det. Funderar på en skränktång också.

Tack för tipsen!

ClasseClas
Jag har en röjsågsfil motsvarande Jonseredsfilen. Den har ett inbyggt spår för att kunna skränka klingan och det räcker långt. Börja med en sån fil är mitt tips.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.