2 739 läst ·
13 svar
3k läst
13 svar
Hello Festool lovers! Klarar sänksågen uppgiften!
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 313 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 313 inlägg
Hej,
Tänkte bygga lite möbler och knatade i det syftet in på Bauhaus för att få lite 19 mm MDF skiva tillsågad enligt mina anvisningar. Kanske borde ta 22 mm? Hyser stor beundran för den fiffiga skiv-/väggsågen som finns där. Skulle vara fint att ha hemma i snickarboa.
Döm av min förvåning när väggsågen inte klarar att såga i 45 graders vinkel. Mina snygga gerade hörn på sittpallen såg plötsligt mycket avlägsna ut.
Nu har jag tillgång till en Festool sänksåg via en kompis och undrar om den löser uppgiften med nödvändig precision?
Ska alltså såga ut 4 st sidostycken 40x80cm som kexas (jo jag får låna Dominon också om jag är snäll) i hörnen som geras 45 grader, tilll en kvadratisk låda. 1 st botten 78x78 som jag fräser in på undersidan (fräs inköpt på Classe nyligen i den allmänna reayran) och ett lock 80x80 som ska kläs med fårskinn.
Det är ju inte så att jag betvivlar att sågen klar att såga raka snitt i MDF utan snarare om det blir fina snitt och om precisionen räcker. Jag misstänker väl att så är fallet men måste kollla lite. Har väl sisådär erfarenhet av precisionen på min gamla B&D-cirkelsåg men den har mest använts vid grovsnickeri där precisionen inte varit så viktig.
På sikt kanske det tom är så att jag kan motivera inköp av en sänksåg? Misstänker att det blir fler projekt snart som nybliven villaägare. Fingrade lite på både kap-/gersåg och klyv/byggsåg på Bauhaus och visst, det skulle ju inte vara så dumt men tänkte att den lånade sänksågen skulle kunna klara akutbehoven.
Dubblerar sänksågen som vanlig cirkelsåg eller behöver jag en ny sådan också?
B&D-sågen är ärligt talat ett skämt och väldigt sliten.
Tänkte bygga lite möbler och knatade i det syftet in på Bauhaus för att få lite 19 mm MDF skiva tillsågad enligt mina anvisningar. Kanske borde ta 22 mm? Hyser stor beundran för den fiffiga skiv-/väggsågen som finns där. Skulle vara fint att ha hemma i snickarboa.
Döm av min förvåning när väggsågen inte klarar att såga i 45 graders vinkel. Mina snygga gerade hörn på sittpallen såg plötsligt mycket avlägsna ut.
Nu har jag tillgång till en Festool sänksåg via en kompis och undrar om den löser uppgiften med nödvändig precision?
Ska alltså såga ut 4 st sidostycken 40x80cm som kexas (jo jag får låna Dominon också om jag är snäll) i hörnen som geras 45 grader, tilll en kvadratisk låda. 1 st botten 78x78 som jag fräser in på undersidan (fräs inköpt på Classe nyligen i den allmänna reayran) och ett lock 80x80 som ska kläs med fårskinn.
Det är ju inte så att jag betvivlar att sågen klar att såga raka snitt i MDF utan snarare om det blir fina snitt och om precisionen räcker. Jag misstänker väl att så är fallet men måste kollla lite. Har väl sisådär erfarenhet av precisionen på min gamla B&D-cirkelsåg men den har mest använts vid grovsnickeri där precisionen inte varit så viktig.
På sikt kanske det tom är så att jag kan motivera inköp av en sänksåg? Misstänker att det blir fler projekt snart som nybliven villaägare. Fingrade lite på både kap-/gersåg och klyv/byggsåg på Bauhaus och visst, det skulle ju inte vara så dumt men tänkte att den lånade sänksågen skulle kunna klara akutbehoven.
Dubblerar sänksågen som vanlig cirkelsåg eller behöver jag en ny sådan också?
B&D-sågen är ärligt talat ett skämt och väldigt sliten.
Sänksågen sågar med bättre snitt och högre precision än bauhaus väggsåg (vilket beror lite på personalen som använder den). Ställ in sågen noga, absolut inget glapp mot skenan, provsåga etc, sen så kommer du att lyckas om du mäter o kollar vinklar noga.
Jag använder fortfarande vanlig cirkel ibland, främst vid lite "skitigare" jobb där jag inte vill ha sänksågen, samt vid kapning av reglar etc (om jag inte har kap/gersåg med mig, eller av någon annan anledning inte kan använda den). Men användandet har gått ner rejält.
Jag använder fortfarande vanlig cirkel ibland, främst vid lite "skitigare" jobb där jag inte vill ha sänksågen, samt vid kapning av reglar etc (om jag inte har kap/gersåg med mig, eller av någon annan anledning inte kan använda den). Men användandet har gått ner rejält.
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 313 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 313 inlägg
Jamen det är ju fantastiskt! Halleluja!
När helst på dygnet man öppnar dörren så står det inte en eller två Festoolmissionärer redan där beredda att missonera sin tro.
Brukar inte släppa in dörrknackare men ni såg så övertygade ut så det får väl gå för denna gång då. AMEN!
Jag lånar min polares såg tills vidare och börjar min rundvandring bland Festooltemplen i jakt på en bra deal!
Några tips på bra priser, kanske någon Festoolmånglare som har öppet en söndag. Det är ju inte säkert att min polare kan låna ut sågen just idag?
Bor i Stockholm.
När helst på dygnet man öppnar dörren så står det inte en eller två Festoolmissionärer redan där beredda att missonera sin tro.
Brukar inte släppa in dörrknackare men ni såg så övertygade ut så det får väl gå för denna gång då. AMEN!
Jag lånar min polares såg tills vidare och börjar min rundvandring bland Festooltemplen i jakt på en bra deal!
Några tips på bra priser, kanske någon Festoolmånglare som har öppet en söndag. Det är ju inte säkert att min polare kan låna ut sågen just idag?
Bor i Stockholm.
Jag har blivit så nöjd med skenan att jag för ett tag sedan faktiskt sågade gips med min Festool (taket till ett helt rum som med snedvägg på 45 grader). Har två andra cirkelsågar, så jag hade alternativ.Daniel_N skrev:Sänksågen sågar med bättre snitt och högre precision än bauhaus väggsåg (vilket beror lite på personalen som använder den). Ställ in sågen noga, absolut inget glapp mot skenan, provsåga etc, sen så kommer du att lyckas om du mäter o kollar vinklar noga.
Aporpos precision, håller precis på och kaklar badrummet. För att rikta kaklet tog jag en 15 mm tjock skica och sågade till kanten för att få en rak sida att rikta mot. Av en slump var brädan rätt rak från början, och ut kom en fanerskiva på 15 mm höjd och 0.4 mm tjocklek, 60 cm lång.
Det är ingen tvekan om precisionen.
--- Mats ---
Sernbrandts i Huddinge är bra men ännu bättre är Sandbergs Järnaffär på Kammakargatan mitt i stan. Prata med Jan han är trevlig (för jag har fått bra pris av honom
) och han är kunnig.
Tror inte att dom har söndagsöppet
/Springare
Tror inte att dom har söndagsöppet
/Springare
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 313 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 313 inlägg
Ja fanerad mdf är det tänkt. Klarar jag det med Feston utan att det blir fransigt?phl skrev:
Lägga hörnen om lott och spackla måla är väl iofs ett altenativ men jag ville ha lite köpe-finish på möbeln. Den ska stå mitt på golvet i vårt nya dressingroom.
Med gerade hörn får jag ju också tillfälle att testa polarens Domino.
Ser framför mig ett antal möbelbyggen och annnat där dominon eller en kexfräs kan komma till nytta. Så det vore ju kul att testa. Sen är det väl ett självändamål att lära sig lite nytt också, och köpa lite livsnödvändiga prylar.
Thomas59 skrev:Ja fanerad mdf är det tänkt. Klarar jag det med Feston utan att det blir fransigt?
Lägga hörnen om lott och spackla måla är väl iofs ett altenativ men jag ville ha lite köpe-finish på möbeln. Den ska stå mitt på golvet i vårt nya dressingroom.
Med gerade hörn får jag ju också tillfälle att testa polarens Domino.
Ser framför mig ett antal möbelbyggen och annnat där dominon eller en kexfräs kan komma till nytta. Så det vore ju kul att testa. Sen är det väl ett självändamål att lära sig lite nytt också, och köpa lite livsnödvändiga prylar.
Nu äger jag inte någon domino, men jag är tveksam till att den klarar av så tunnt material som 19mm i 45 graders vinkel, blir liksom väldigt lite plats att fräsa in en dominobricka i. Vad säger ni som äger en domino?
Sen akn du ju få en väsligt stark fog bara genom vanlig limning också. Vet att Pär h är duktig på MDF, han kanske har något tips på hur man gör för att få stark sammanfogning mellan ändträ på 2 mdf-bitar, de kan vara lite luriga att få bra enligt min erfarenhet.
Är det fanerat så är det ju självklart att du ska köra på 45-gradershörnen. TS55:an reder det galant med rätt klinga. Jag håller med Daniel_N om att det kan bli knivigt att fixa förstärkning med Dominon.
En idé för att förstärka hörnen kan vara att limma och/eller skruva på en bit fyrkantslist (hittepånamn) på typ 20x20 eller liknande som förstärkning av innerhörnet.
En idé för att förstärka hörnen kan vara att limma och/eller skruva på en bit fyrkantslist (hittepånamn) på typ 20x20 eller liknande som förstärkning av innerhörnet.
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 313 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 313 inlägg
Ja du har nog rätt, det kan bli lite tunt med material. Kan ju iofs köra med 22mm mdf också men det kanske blir tunt i alla fall. Hade inte funderat så mycket på det. Tyckte bara att det lät bra då min polare lovade att låna ut maskinerna.Daniel_N skrev:Nu äger jag inte någon domino, men jag är tveksam till att den klarar av så tunnt material som 19mm i 45 graders vinkel, blir liksom väldigt lite plats att fräsa in en dominobricka i. Vad säger ni som äger en domino?
Sen akn du ju få en väsligt stark fog bara genom vanlig limning också. Vet att Pär h är duktig på MDF, han kanske har något tips på hur man gör för att få stark sammanfogning mellan ändträ på 2 mdf-bitar, de kan vara lite luriga att få bra enligt min erfarenhet.
Ett alt är väl kanske att fräsa ett spår längs större delen av geringen och foga/kexa med en motsvarande bit tunn plywood. Vill helst inte ha något synligt stöd invändigt då sittpallen också ska tjäna som förvaring men i värsta fall kan jag leva med en trekantlist för större fogyta.
(Skulle jag gera ihop två 19mm mdf så skulle jag kexa istället för en bredare förbindning.)
Dominon fixar 19mm med minsta bitarna 5x30 bara man håller sig nära innerkanten eller innerhörnet. Om man tycker att biten kommer för nära en kant kan man ju alltid kapa ner 5x30 till 5x20 och fräsa med minsta djupet.
Fast det hade varit mindre snålt med plats om man kexar
Dominon fixar 19mm med minsta bitarna 5x30 bara man håller sig nära innerkanten eller innerhörnet. Om man tycker att biten kommer för nära en kant kan man ju alltid kapa ner 5x30 till 5x20 och fräsa med minsta djupet.
Fast det hade varit mindre snålt med plats om man kexar
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 313 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 313 inlägg
Tack för dina båda råd Geschwint. Nån kexfräs har jag inte tillgång till men väl en överhandsfräs och en Domino. Med lite testande och en jigg ska det nog bli bra.geschwint skrev:
Några tips om var man hittar fanerade mdf-skivor till ok priser?
Klicka här för att svara