Hmmm... antar att alla fräsar går åt samma håll....naresjo skrev:
kvarstår då bara vilken sida av handen/fräsen du håller "uppåt"...
(skulle kunna lufsat ner och kollat med min fräs men jag ville mest vara dryg
Jag har ännu inte sett en högvarsfräs eller ett fräsbord för högvarvsfräs som inte har en pil som talar om rotationsriktningen så jag håller inte koll på hur den roterar. Däremot vet jag från vilket håll jag står och därmed matar, och därmed egentligen hur den roterar om jag skulle vilja veta det, på både frihållen fräs och fräsbord (och ja, alla fräsar går åt samma håll).Micke184 skrev:
--- Mats ---
Så även på Festool OF1010... därav att jag aldrig funderat på det.Mats Bengtsson skrev:
Som "hobbyist" har jag dock inte jobbat kontinuerligt med handöverfräsen dvs stått på snickeri och kört längre pass; oftast så är det ngt litet som skall göras och mesta tiden till att "rigga" - inte att fräsa; detta att jag vet hur jag står när jag matar har lixom inte riktigt infunnit sig änMats Bengtsson skrev:
Bara för att klargöra: När man fräser med handöverfräs eller bordsfräs eller vertikalfräs så är det alltid motfräsning som gäller. Det betyder att man matar åt motsatt håll som verktyget vill trycka arbetsstycket.
Som kuriosa kan jag nämna att man vid metallfräsning där man har styrda eller handvevade koordinatbord ofta kör medfräsning för att eggen skall få ett gynnsammare ingrepp. Motfräsning ger i regel mer förslitning på släppsidan av eggen.
Som kuriosa kan jag nämna att man vid metallfräsning där man har styrda eller handvevade koordinatbord ofta kör medfräsning för att eggen skall få ett gynnsammare ingrepp. Motfräsning ger i regel mer förslitning på släppsidan av eggen.
Om vi pratar om tips, låt mig då lägga till ett:mattiasp skrev:Bara för att klargöra: När man fräser med handöverfräs eller bordsfräs eller vertikalfräs så är det alltid motfräsning som gäller. Det betyder att man matar åt motsatt håll som verktyget vill trycka arbetsstycket.
När man fräser med handöverfräs skall man inte alltid motfräsa. Motfräsningen är det vanliga, men när man fräser tappar eller zinkar eller vill undvika fransning, kan man vinna mycket på att försiktigt medfräsa en kant på två millimeter där stålet vid motfräsning kommer att gå ut ur trät (alla främre hörn med trä på vänstersidan), innan man tar resten på vanligt sätt.
--- Mats ---
Klicka här för att svara