Hej jag har just beställt denna kraftigaste av festools fräsmaskiner.Även kallad "Big daddy"
till den har jag även beställt dithörande bord med fästplatta.

Nu till mina frågor.

Är där någon här på forumet som har detta kit och isåfall hur stabilt är det här bordet när man kör med större fräsar i som i mitt fall hårdare material som ek och bok?Kan bordet flytta på sig eller nåt.Bordet verkar ju väldigt lätt för den här typen av fräsning.

Har någon positiva eller negativa upplevelser som ni vill delge efter körning med OF 2200?

ikeahantverkaren skrev:
Hej jag har just beställt denna kraftigaste av festools fräsmaskiner.Även kallad "Big daddy"
till den har jag även beställt dithörande bord med fästplatta.

Nu till mina frågor.

Är där någon här på forumet som har detta kit och isåfall hur stabilt är det här bordet när man kör med större fräsar i som i mitt fall hårdare material som ek och bok?Kan bordet flytta på sig eller nåt.Bordet verkar ju väldigt lätt för den här typen av fräsning.

Har någon positiva eller negativa upplevelser som ni vill delge efter körning med OF 2200?
Jag har CMS bordet och 1400 fräsen. Gissar fästplattan är fästplattan till CMS-bordet? I så fall kan jag säga att bordet kan tippa, stabilare än så är det inte. Däremot har det "fotstöd" längst ner, och om man sätter foten där så är stabiliteten i övrigt rätt bra i bordet, det är inte rickigt eller så, det är rätt stabilt, men inte överdrivet kraftigt, saknar egenvikt. Vinkelstödets stödbräda är lite i klenaste laget, men man kan skruva ur den och lägga på lågkant, så böjs den mindre.

Dock, Festool gör handverktyg med hög precision, och bord till som gör dem till bra verktyg för vad de själva kallar "delstationärt arbete". Upp till ett skåps storlek och material som hör ihop med det klarar de utan problem (finsnickeri), och då med hög precision. Större prylar, "dörrsnickeri" och så, är de inte stabila nog för (tycker jag).

Största problemet jag tror du får med 2200 om det är i CMS-bordet är att det inte finns bra sätt att spänna materialet så det inte kan röra sig i oönskade riktningar (sugas in i fräsen, vickas gentemot vinkelarmen). Så med en så stor fräs skulle jag säga att om du verkligen tänkt använda den stationärt och mata fram arbetsstycket, och utnyttja dess kraft, då skall du inte köpa Festool, utan något i stil med Hammer eller Felder eller vad som helst annat som väger så många kilon att det är stationärt, och som har fästanordningar på justerborden för att tvinga fast materialet, och som dessutom har plats/fästen som ger möjligheten att sätta på extra jiggar/tvingar för att hålla material i alla riktningar medans materialet förflyttas förbi verktyget.

--- Mats ---

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.