5 004 läst ·
19 svar
5k läst
19 svar
Bästa cirkelsågen för tusing?
Sida 1 av 2
Håller med Daniel_N. Köpte just en begagnad Hitachi för 600 pix eftersom jag vägrar köpa B&D eller liknande.
Nackdelen med strategin att hitta något begagnat är att det kan ta tid och verktyg är generellt sett oerhört övervärderade på begagnadmarknaden.
Nackdelen med strategin att hitta något begagnat är att det kan ta tid och verktyg är generellt sett oerhört övervärderade på begagnadmarknaden.
Jag har också den. Köpte för ca 1500:- inkl ett set med tre extra klingor i olika tandning.f91jsw skrev:
Jag skulle aldrig köpt den sågen idag, den saknar klyvkniv och det är ruggigt värdelöst.
Men bara de fyra klingor som följde med är väl nästan värda 1500:-, så jag får väl köpa en riktig Hitachi snart.
Hitachi's handcirkelsågar med 160mm klinga har 30mm mitthål. Det betyder att man får mindre utbud av klingor att välja på. DeWalt har någon med 30mm hål som är såpass billig att det måste kallas prisvärt.
Men det är tji att köpa en Jula/Biltema/rusta -klinga, om du tänkte köpa en riktig skitklinga som du tänkt kasta direkt efter ett riktigt skitjobb.
Missat att ett byggvaruhus här haft hitachi kampanj.
Skall dit imrogon och se om man kan snika åt sig kampanjpris även fast det gått en vecka över tiden.
Dom sålde C6BU2
r inkl tre extra klingor för dryga 2300 inkl moms
/L
Skall dit imrogon och se om man kan snika åt sig kampanjpris även fast det gått en vecka över tiden.
Dom sålde C6BU2
/L
Redigerat:
Hade mycket hellere köpt crbu2 än cmf. Just klyvkniv känns otroligt dumt att vara utan.Loner skrev:
Jag kör en Makita utan klyvkniv och har inte märkt någon skillnad, man får bara se till att inte pressa godsen mot klingan så att den fastnar... För skivkapningar och diverse enklare arbeten är det överflödigt med klyvkniv tycker jag...
Men när du ska klyva reglar, speciellt tex ek med lite spänningar i? Och egentligen är väl klyvkniven i princip aldrig ivägen?Binesh skrev:
Ja jag håller fullständigt med Daniel_N.
Ett par tre ggr har jag redan haft små kast /kasttendenser, inget allvarligt som hänt än. Lite utflisning och sågmärken där det inte ska vara. Men lite orolig är jag att det kanske sker en olycka någon gång.
Men ett otal ggr har det börjat nypa fast och jävlas. I princip alltid en stor risk så fort sågstycket inte ligger helt perfekt och helst fastsatt.
Ett par tre ggr har jag redan haft små kast /kasttendenser, inget allvarligt som hänt än. Lite utflisning och sågmärken där det inte ska vara. Men lite orolig är jag att det kanske sker en olycka någon gång.
Men ett otal ggr har det börjat nypa fast och jävlas. I princip alltid en stor risk så fort sågstycket inte ligger helt perfekt och helst fastsatt.
OK, du har dubblat din budget.
Men sågen kommer säkert inte göra dig missnöjd.
En såg för hela livet om man är hobbyanvändare. Det är möjligen suget efter en sänksåg som kommer leda till nyinvestering.
Ang sänksåg, du kan göra en sån här styrskena. Jag har gjort en och haft god nytta av den.
http://www.youtube.com/watch?v=CH5dW-QcgeI&feature=related
De sågklingor du fått med motsvarar väl nästan halva priset, så du har väl egentligen köpt en såg för dryga tusenlappen + klingor för något år framåt.
Klingsetet har kostat runt 700:- vill jag minnas när det varit på kampanj, så fullpris borde vara över 1000:-
Om det är det kitet jag tror så har du klingor med negativ tandning = fint snitt.
Jag skulle föredragit att 14T-klingan varit med ca 20°pos tandning, så man även haft en snabb klinga mer lämplig för klyvning. Men klingan som sitter på sågen är med positiv tandning.
Var rädd om din 40T, den är ganska dyr att skicka på omslipning tack vare antalet tänder. Köp hellre en DeWalt som du kan slita lite mer på vid sånt där "varje-dags-bruk".
Men sågen kommer säkert inte göra dig missnöjd.
En såg för hela livet om man är hobbyanvändare. Det är möjligen suget efter en sänksåg som kommer leda till nyinvestering.
Ang sänksåg, du kan göra en sån här styrskena. Jag har gjort en och haft god nytta av den.
http://www.youtube.com/watch?v=CH5dW-QcgeI&feature=related
De sågklingor du fått med motsvarar väl nästan halva priset, så du har väl egentligen köpt en såg för dryga tusenlappen + klingor för något år framåt.
Klingsetet har kostat runt 700:- vill jag minnas när det varit på kampanj, så fullpris borde vara över 1000:-
Om det är det kitet jag tror så har du klingor med negativ tandning = fint snitt.
Jag skulle föredragit att 14T-klingan varit med ca 20°pos tandning, så man även haft en snabb klinga mer lämplig för klyvning. Men klingan som sitter på sågen är med positiv tandning.
Var rädd om din 40T, den är ganska dyr att skicka på omslipning tack vare antalet tänder. Köp hellre en DeWalt som du kan slita lite mer på vid sånt där "varje-dags-bruk".
